לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

תה אצל דיסני


כאן בבלוג אכתוב רשמים על סרטים שהיו ונותרו קלאסיקות על-זמניות, בעיניים מפוכחות יותר מאלה שהתרגלנו אליהן.

Avatarכינוי: 

בן: 30





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


6/2017

היפהפיה הנרדמת וליידי וולדמורט


פעם, לפני שהיה מושג כזה "נסיכות דיסני", היו 3 נסיכות: שלגיה, סינדרלה ואורורה. בתקופת הרנסאנס של דיסני נוספו להן אריאל, בל ויסמין, ובשלב מסוים דיסני החליטו שזה מספיק כדי להפוך את הנסיכות למותג. מאז כמה דמויות נשיות מסרטים אחרים, כמו מולאן, מותגו מחדש כנסיכות למרות שהן ממש לא כאלה, ובמקביל דיסני התחילו להוציא סרטי נסיכות בכוונה. אבל מבין ה-6 המקוריות כבר דיברנו על כולן, חוץ מאחת.


"היפהפיה הנרדמת" זכור לי בתור סרט מוצלח מאוד. כשצפיתי בו מחדש ורשמתי לי הערות, הרשימה התארכה פי 2 ויותר ממה שרשמתי על כל סרט אחר בעבר. זה בגלל שבמבט לאחור הסרט הזה מאוד בעייתי, אפילו לסטנדרטים של 1959 – כבר אז הוא נכשל בקופות וגרם לדיסני להתרחק מאגדות למשך 30 השנים הבאות, עד "בת הים הקטנה".
למען האמת, דיי ברור למה: זה נראה כאילו דיסני שכחו את כל מה שהם יודעים על לעשות סרט מוצלח. האנימציה בתחילת הסרט בכלל לא נראית כמו אנימציה של דיסני אלא כמו אנימציה של אולפנים אנונימיים מהסגנון שהיו משדרים בטלוויזיה החינוכית בשנות ה-90. זה נראה כאילו דיסני התקמצנו על אפקטים בשביל לשמור הכול לדרקון בסוף, אבל עד שהוא מגיע אנחנו כבר עייפים. חוץ מזה, יש שימוש מוגזם בקריינות, בהתחשב בעובדה שבאנו לראות סרט ולא לשמוע סיפור. יכלו להשקיע קצת בקטעים שמסבירים מה קורה תוך כדי העלילה, במקום, נניח, קטעים שלא מקדמים את העלילה בכלל. החיות הקטנות שמלוות את אורורה ביער, למשל, הן מאפיין חשוב של נסיכות דיסני עוד מאז ימי "שלגיה ושבעת הגמדים", אבל נראה שבסרט "סינדרלה" דיסני למד לשלוט בו ולהפוך את החיות למאופיינות ומעניינות, וכאן הוא שכח את כל מה שהוא למד וחזר לנקודת ההתחלה. חבל.
ואז מגיעות שלוש הפיות וזה מתחיל להיות מעניין. למעשה, הסיפור הזה הוא על הפיות. יש להן הרבה יותר זמן-מסך ואישיות מאורורה, והן גם אלה שמניעות את העלילה מההתחלה ועד הסוף. למעשה, בדיוק בגלל זה, הדבר שהכי חסר בסרט הוא הרקע ליחסים בין הפיות: למה הן כל כך שונאות את מליפיסנט? אני לא קונה את ההסבר שהיא התגלמות הרוע, אין מצב שאין כאן פוליטיקה נסתרת. לא ברור למה המלך סטפן בחר להיכנס למלחמה ביניהן ולא להזמין את מליפיסנט להולדת אורורה, למה שיירצה אותה בתור אויבת? הפיות האלה מחזיקות אותו בביצים ואנחנו לא מבינים את זה בכלל.

כמו המלך טריטון אחריו, גם למלך סטפן יש 0 כישורי מנהיגות והוא נגרר לפוליטיקות מטופשות וגורם לכך שאורורה תקולל. ובשביל מה? בשביל מתנות היופי והשירה. בשביל זה הוא מכר את הבת שלו, הוא לא יכול היה להזמין פיות שייתנו לה חוכמה וטוב-לב, למשל. למליפיסנט לפחות יש סטייל: היא מטילה קללה לפיה אורורה תדקור את אצבעה בפלך ותמות. איך לעזאזל דקירת אצבע בפלך יכולה להרוג מישהו?! התשובה היא, כמובן, "קסם", אבל אני אגיד לכם יותר מזה: מליפיסנט עבדה על כולם. היא ידעה שהמלך סטפן הולך לשרוף בתגובה את כל גלגלי הטוויה בממלכה, ובכך לא תהיה להם גישה לחפץ יומיומי שכולם צריכים. אני כבר מחבב את הגברת.
בכול מקרה, מריוות'ר טוענת שהיא לא יכולה לבטל את הקללה, אבל היא יכולה לרכך אותה: במקום למות, אורורה תירדם עד שנשיקת אהבה אמיתית תעיר אותה. סליחה? זה בדיוק מה שעשית, לבטל את הקללה ולהטיל אחת חדשה במקומה! אלא אם אתם מניחים שלמות ולישון זה אותו דבר, שזה כמובן אידיוטי לחלוטין.

"היא לא מתה, היא נרדמת".

וכאן אנחנו נכנסים לדיון על מה אפשר לעשות בעזרת קסם ומה אי אפשר. העולם של "היפהפיה הנרדמת" מאוד לא עקבי בסוגיה הזו: למשל, הפיות יכולות לעשות רק טוב בעזרת קסם. אבל מה ההגדרה של טוב? מריוות'ר צודקת שלפגוע במליפיסנט אמור להיות אפשרי כי זה ישמח אותה (וכנראה עוד הרבה אנשים אחרים, ובאופן כללי יגדיל את מידת האושר בעולם). זה ממש לא מסתדר עם סוף הסרט, בו היא הופכת את העורב שלה לאבן ופלורה מעניקה לפיליפ חרב מכושפת שתהרוג את מליפיסנט, ועוד מטילה עליה כישוף רגע לפני שהוא נועץ אותה בלבה. מצטער, צריך לנסח מחדש את החוקיות הזאת כ"אי אפשר לפגוע באחרים בעזרת קסם עד רגע השיא של הסרט, ואז שיזדיינו החוקים".
ונניח שהן לא יכולות להרוג את מליפיסנט בעצמן, אבל הן יכולות ליצור חרב קסומה שבעזרתה מישהו אחר יהרוג אותה. הדבר ההגיוני לעשות הוא להכריז על טורניר למציאת הלוחמים הכי חזקים וגיבורים בממלכה, שיקבלו על עצמם את המשימה לצאת ולהרוג את מליפיסנט. על זה חשבתן? בטח שלא, כי אתן מעדיפות להתחפש לכפריות ולהסתדר 16 שנה בלי קסם בכלל. ועדיין זה לא מסתדר עם העובדה שמריוות'ר הרגה את העורב.
אתם יודעים מי כן מוגבלת בחוקים? מליפיסנט. תמיד בסרטים כאלה נשאלת השאלה למה מליפיסנט לא פשוט הרגה את פיליפ כדי שלא יוכל להעיר את אורורה, אבל "היפהפיה הנרדמת" מספק במפתיע תשובה מצוינת: היא לא הורגת אותו כי הקללה אומרת שאורורה תתעורר מנשיקת אהבה, ופיליפ חייב למלא את הייעוד הזה ולכן לא יכול למות עד אז. במקום לנסות להתנגד לגורל, מליפיסנט משחקת בו: פיליפ אמנם יעיר את אורורה, אבל רק בעוד 100 שנה, כששניהם יהיו זקנים ומקומטים. זה מבריק, זה גאוני, זה החלק הכי טוב בסרט שאפילו לא זכרתי שקיים, ואפילו מרפרר לאגדה המקורית שבה היפהפיה הנרדמת באמת ישנה 100 שנה ולא רק יום וחצי. אבל מה, זה יכול היה להיות הרבה יותר חזק אם לא רק הקסם של מליפיסנט היה מוגבל, אלא גם של הפיות האחרות. תלמדו ליצור פאקינג עולם הגיוני!

בכול מקרה, כעבור 16 שנה אורורה גדלה להיות נערה צעירה ויפה, והפיות שלנו... מה לעזאזל הן עשו במשך 16 שנה? איך הן גידלו אותה אם הן מעולם לא אפו עוגה ולא תפרו שמלה? ואם אתן רוצות להפתיע את אורורה, למה לא להתחיל להתאמן על זה, למשל, חודש מראש? בכלל, מטומטם שביום הולדתה ה-16, בדיוק ביום המועד לפורענות, הן מתכוונות להחזיר אותה הביתה ולמשוך המון תשומת-לב. הרבה יותר הגיוני לחכות, למשל, לגיל 16 ויום (כן, אני יודע שככה עשו ב"מליפיסנט"). חוץ מזה, הפיות שינו את השם של אורורה אבל לא את השמות שלהן. אם המטרה היא שלא ימצאו אתכן, כולכן צריכות לאמץ שמות בדויים.
ובכן, הגיע היום המיוחל, ואין דבר הגיוני יותר לעשות מלשלוח את אורורה לטייל לבדה ביער במקום לשמור עליה. ובשביל מה? להכין לה הפתעה. הפיות האלה, שלא יודעות לעשות שום דבר ובכלל לא ברור איך הן גידלו בת כל הזמן הזה, חייבות להתחיל מהמשימות הכי קשות. זה לא חוסר ידע, זה טמטום בסיסי, למה לבחור דווקא בפיה הנמוכה והשמנה בתור דוגמנית? (ולא שחלילה יש לי משהו נגד נשים נמוכות ושמנות, פשוט עדיף לבחור מישהי במידה של אורורה כדי לתפור שמלה ל... בעצם שכחו מזה, אין בעולם מישהי במידה של אורורה).
ומה קורה כשהפיות מתייאשות? בואו נשתמש בקסם! היום הכי מסוכן שיגלו אותנו, אז בואו נשתמש היום בקסם! ומילא אם זה היה קסם סולידי כדי להכין מה שהן צריכות, אבל לא, פלורה ומריוות'ר מתחילות קרב שרביטים על צבע השמלה. מי נתן לכן לעזאזל לגדל ילדה?!

בינתיים, הנסיך פיליפ מטייל ביער ושומע קול מסתורי. הוא תוהה מה הקול המסתורי הזה. זאת בחורה שרה, אידיוט, איך אתה לא מזהה? אבל מתברר שזו לא סתם בחורה, אלא הנסיכה לה הוא מאורס! מה הסיכויים?! מצטער, אני לא קונה את זה. השניים מתאהבים בדיוק כדי לסדר את כל החתיכות במקום.
ברור למה אורורה התאהבה בפיליפ. יש לו תכונה חשובה מאוד שאין לשני הנסיכים הקודמים של דיסני: אופי. בניגוד לנסיכים של שלגיה וסינדרלה, פיליפ באמת עושה משהו בסרט הזה. הוא יוצא ונלחם על אהובתו, בזמן שהנסיכים הקודמים לא היו מספיק גיבורים אפילו בשביל לצאת מהארמון ולמצוא למי מתאימה נעל. אבל למה פיליפ מתאהב באורורה? כי היא יפה ושרה, ביג דיל. אם הוא היה רואה רבע פרק של "משחקי הכס", הוא היה יודע שלהתחתן עם מישהי אחרת במקום הנסיכה לה הוא מיועד זה בדיוק מסוג הדברים שיגרמו לו לסיים משופד בלי ראש ועם ראש של זאב בלהות תפור במקומו.
ועכשיו מגיע החלק המעצבן באמת: על פי הפיות, מליפיסנט לא מסוגלת להבין אהבה. זה מה שהופך אותה למרושעת, היא האם הרוחנית של לורד וולדמורט. אנחנו אמורים להבין מזה שאהבה היא הכוח שאמור לנצח את הרוע או משהו כזה, נכון? אם כך, מה לעזאזל יש לשלוש הפיות האלה נגד אהבה?! גידלתן את אורורה מבודדת מהעולם עד גיל 16, ועכשיו היא התאהבה ואתן הולכות לגזול ממנה את האהבה? אתן תתנו לה לבכות ולהתייפח במקום להיות עם אהוב לבה? ואתן הרי יודעות שנשיקת אהבה תסיר את הקללה, אז אולי מי שאמור לנשק אותה הוא הבחור שהיא מאוהבת בו ולא איזה נסיך שהיא לא מכירה בכלל? אתן עושות עבודה ממש גרועה בלהיות הטובות בסיפור הזה!
אבל האמת היא שאם אורורה לא הייתה מתחתנת עם הנסיך פיליפ, סיפור אהבה הרבה יותר משמעותי היה נגדע באיבו: הברומאנס בין המלך סטפן והמלך יוברט. איפה עוד תמצאו כזאת אהבה, ועוד בסרט דיסני? זה מתחיל מ"הו יוברט, בוא נאחד את הממלכות שלנו לנצח" וממשיך ל"הו סטפן, זאת המאה ה-14".
וברצינות, מי צריך בכלל את כל הכאב-ראש הזה? מליפיסנט צודקת, אהבה זה גרוע, כך כך הרבה יותר קל בלעדיה! איזה מזל שכבר מזמן ברור לי בעד מי אני בסרט הזה.

אם אני רואה דרקון, אני לטובתו.

ואז הקללה מתגשמת, והפיות כמובן שלא לוקחות אחריות על כשלונן. במקום זה הן ירדימו את כולם, כי ככה הכי קל. הן חושבות בכלל על ההשלכות של מה שהן עושות? מה אם עכשיו, כשכול הצבא ישן, מליפיסנט (או כל אויב אחר) תחליט לשלוח את הצבא שלה לממלכה, לבזוז אותה ולהרוג את כולם? לא, כי גם ככה בינתיים הן עשו לה את כל העבודה בסרט הזה, אז עד הסוף. בזה מליפיסנט הייתה צריכה למקד את כל המאמצים שלה, לתקוף את הארמון לפני שפיליפ יספיק להגיע לשם, כדי שאם אורורה לא תתעורר זקנה היא לפחות תתעורר יתומה וענייה.
אבל זה לא קורה, ובמקום זה ב-10 הדקות האחרונות של הסרט אנחנו מקבלים את האפקטים שדיסני חסכו עבורם כל הסרט. קרב הקסמים הזה באמת יפה מאוד ולא היה מבייש את הדו-קרב של דמבלדור נגד וולדמורט ב"הארי פוטר ומסדר עוף החול", רק חבל שמי שעושה את כל העבודה היא דווקא פלורה, הפיה הכי מעצבנת, נגד הקובולדים הטיפשים של מליפיסנט. גם מריוות'ר עוזרת קצת כשהיא משחררת את הסוס ומאבנת את העורב שלא עושה הרבה חוץ מלצרוח, אבל זהו. את פאונה הם שכחו לגמריי. ואז יש את הדרקון.
ברור שלפיליפ אין סיכוי נגד הדרקון. הסיבה היחידה שהוא הביס את מליפיסנט הייתה בגלל שפלורה כישפה את החרב שלו. אבל רגע, קלטתם איך דקה קודם לכן, מריוות'ר התכוונה להסתער על הדרקון בעצמה ופלורה תפסה בשולי גלימתה? לכאורה זה משרת את המטרה העלילתית שנראה קצת את פיליפ נלחם בדרקון, אבל למעשה זה מראה איך פלורה לא רוצה שמריוות'ר תתערב, כדי שתקבל את כל התהילה בעצמה. איזו פיה מניאקית.

כי על זה, בעצם, כל הסרט: על היריבות בין מריוות'ר לפלורה, על הברומאנס בין סטפן ליוברט, על איך מליפיסנט היא הכי מגניבה בעולם, ובעצם על כל הדמויות חוץ מהיפהפיה הנרדמת. אולי בגלל זה בסוף הסרט, כשהפיות מתחילות שוב את הקרב על צבע השמלה, אף אחת לא חושבת פשוט לשאול את אורורה איזה צבע היא מעדיפה. לאף אחד לא אכפת ממנה.
נכתב על ידי , 28/6/2017 19:31  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , תחביבים , קולנוע
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לצ'רנובוג אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על צ'רנובוג ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2017 © נענע 10 בע"מ