לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הגות ודברי תורה בדרך לתיקונו של עולם ואדם.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2019

חג הסוכות מעיין השמחה לכל השנה


חג הסוכות מעיין השמחה לכל השנה

בס"ד.

 חג הסוכות מכונה בתפילה : "זמן שמחתנו".

שמסוגל להקנות לכל הזמן - לכל השנה שמחה

 וכן גם מכונה "שובע שמחות"  :

שאדם מפטם עצמו בכל עילות השמחה

והוא שבע משמחה זו כל השנה

 והמפתח הוא היות "אח" זה לזה .

שכשהתורה מדגישה  ביחס לחג הסוכות : "והיית אך שמח"

 היא מבקשת  שהאדם ישים ליבו למצלול לצליל.

על מנת שיהא "אך" צריך הוא שיהא "אח" 

 שרק היות אח זה לזה על כל המשתמע מכך

 בעיקר לעניין הנתינה והערבות הדדית

באה ונשארת השמחה.

 לכן לא ייפלא מדוע מכל החגים רק חג הסוכונות

מכונה : "חג ה'" .

מהטעם הפשוט  שאיזהו חג ה' - כאבינו שבשמיים .

כשכל בניו מתנהגים כאחים זה לזה

ושרויים  כולם בשמחה  יחדיו - באחדות של ארבעת המינים 

 זה חגו הגדול של הקב"ה שכולם יחדיו כארבעת המינים 

 וכארבעת הבנים - וכולם שמחים .

 זהו גם משמעותו העודפת של הציווי לעבוד את ה' בשמחה .

  לא רק השמחה העצמית אלא גם

 לגרום תדיר לשמחתם של אחרים .

עתה גם יובן מדוע חג השמחה "משודך"

למצוות הסוכה ולחג האסיף.

 כשאדם אוסף את יבולו השנתי 

מצווה הוא לא להסתגר באינטימיות של ביתו מבצרו.

אלא ההפך לצאת החוצה  לצלילות היום ולשקיפותו

 לשבת בסוכה ולארח שם את כל מי ובעיקר הזקוקים

להיות בעיקר כל הניזקקים סמוכים על שולחנו ויבולו.

 שכאמור רק נתינה שכזו  מזינה ומחזיקה את השמחה.

ורק נתינה ושמחת יחדיו שכזו מביאה לאחדות של אמת

כארבעת המינים יחדיו באגודה אחת .

וכארבעת הבנים היושבים סביב שולחן אחד .

 וכן עתה אולי יובן גם הרמז של הציווי :

"בסוכות תשבו כל האזרח בישראל".

 שמתי האדם יכול לזרוח בחייו .

 דווקא כשהו מקיים ישיבה בסוכה.

כשהוא נוטש את מבצרו ביתו 

יוצא לכלל ולפומביות

 להיות שותף עמהם .

לחלק את מה שנתן לו הקב"ה עם אחיו.

 עתה גם יובן מדוע חג הסוכות נחתם בשמחת תורה.

  שזו למעשה גם תכליתה וגולת הכותרת של תורת ישראל 

 "ואהבת לרעך כמוך"

 כשמגעים לשמחת האחדות והערבות ההדידית של נתינה .

 האדם מצווה גם למענו ולמען שמחתו להתחלק ביבולו

עם כל שאר אחיו ובפרט אלו הנזקקים

כשהאדם משכיל להתפרק מעול האנוכיות העצמית .

 רק בהתקיים מצב זה יכולה גם התורה להשתתף בשמחה .

 ששמחת  תורה איננה רק שמחתינו בתורה.

אלא גם שמחת התורה עצמה כאמור 

 במימוש כל תכליותיה וייעדיה 

בעצם קיום כל המצוות כאמור [השמחה והיחדיו]

 ולבסוף אין כמו הסוכה להיותה שואבת אל תוכה 

 את כל ארבעת המינים וארבעת הבנים....

 לפיכך השמחה בסוכות מכונה בהשאלה גם  :

       "שמחת בית השואבה"

 הביית ששואב כאמור......

ולא הביית הסגור כמבצר של אנוכיות 

חג שמח 

 .

 

 

נכתב על ידי , 15/10/2019 08:42  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שירת האזינו כשני טורים של עדות



שירת האזינו כשני טורים של עדות

בס"ד.

 שירת האזינו באה לעולם כעדות עתידית וכתשובה לקרות "הרעה של אחרית הימים".

היא היא השואה האיומה של דורינו .

הפונקציה של "עדות" באה כדי להתמודד תיאולוגית עם תוצאות השואה

אשר עוררו בלב מי, ספקות בקיום האלוקות .

ולכן היא בנויה משני טורים משל שני עדים : שכל אחד מעיד על דבר אחר משלים.

הטור הראשון מתייחס למאורעות גלות אלפיים בראשם כאמור השואה האיומה .

אותה ניבא משה בפרשת וילך, כ"רעה של אחרית הימים" .

והטור המשלים הוא טור התקומה הקמת מדינת ישראל

בדמות ה"אתחלתא".

 ואכן המימד השירי פיוטי רווי כבר במילה הראשונה : "האזינו"

שבסיסה היא המילה "אז" - ."אז ישיר"

 מי ששר את שירת הגאולה  - בבקיעת ים סוף.

ואשר גם ישוב וישיר את שירת הגאולה השלמה - בבקיעת ים הקץ

 חייב היה גם לנבא , לתאר ולפרט גם את התווך.

ודווקא באותו הסגנון השירי : לשיר את שירת הביניים.

- שירת המרורים של גלות אלפיים

והתקומה  המידית שבעקבותיה .

בדמות האתחלתא ה


נכתב על ידי , 12/10/2019 18:55  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מניסיון לנס-און



מניסיון לנס-און.

בס"ד.

 

והלא תדע אלי הטוב

כי הניסיון כפול הוא.

אתה לא חדל מלנסות אותי.

 ואני לא חדל מלנסות אותך

בשיכלול הניסיון לכלל  :

"נס של און".

 לסייע בידי 

לחתור אלי ייעודי

ותכליתי בזה העולם.

 וליבי אומר לי

שלבסוף, שנינו נצליח 

 ובכל הנסיונות

 אתה כאלוהים הגדול

ואני כצלם החיוור

נכתב על ידי , 11/10/2019 07:50  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

כינוי: 

מין: זכר





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לMoshe.Aharon אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Moshe.Aharon ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ