לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הגות ודברי תורה בדרך לתיקונו של עולם ואדם.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2019

והיו ידיו אמונה. - המלחמה עם עמלק


בס"ד


 וַיָּבֹא, עֲמָלֵק; וַיִּלָּחֶם עִם-יִשְׂרָאֵל, בִּרְפִידִם.  ט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר-לָנוּ אֲנָשִׁים, וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק; מָחָר, אָנֹכִי נִצָּב עַל-רֹאשׁ הַגִּבְעָה, וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים, בְּיָדִי.  י וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ, כַּאֲשֶׁר אָמַר-לוֹ מֹשֶׁהלְהִלָּחֵם, בַּעֲמָלֵק; וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר, עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה.  יא וְהָיָה, כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹוְגָבַר יִשְׂרָאֵל; וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ, וְגָבַר עֲמָלֵק.  יב וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים, וַיִּקְחוּ-אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ; וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד, וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה, עַד-בֹּא הַשָּׁמֶשׁ.  יגוַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת-עֲמָלֵק וְאֶת-עַמּוֹ, לְפִי-חָרֶב.  {פ}
יד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר, וְשִׂים, בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ:  כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.  טו וַיִּבֶן מֹשֶׁה, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יְהוָה נִסִּי.  טז וַיֹּאמֶר, כִּי-יָד עַל-כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לַיהוָה, בַּעֲמָלֵקמִדֹּר, דֹּר.  {פ}.



 

 משה לימד אותנו במלחמה הראשונה שעם ישראל ניהל כנגד עמלק

 כמה כללי יסוד "בנוהל התיאולוגי של המלחמה".

 ראשית בכל מלחמה עלינו להיות להיות נכונים לצאת מיד ולחרף הנפש.

 להשיב מלחמה שערה. 

אך תמיד להבין כי בסופו של ידי האדם במלחמה ובכל מלחמה

 תלויה במעשה האמונה ובבטחון בבחינת  :"ויהי ידיון אמונה".

 ודוק לא כתוב "ויהיו" ברבים ידיו אמונה. כלומר רק ידי משה .

 אלא נכתב "ויהי" ביחיד.

 לרמז כי תפילה ובטחון בעת מלחמה במיוחד של הרועים הרוחניים 

 המנהיגים את העם

 ואשר מתבטאת בידיים = במעשה של אמונה ובטחון.

  מעוררים גם את ידי ה' להשיב לנו  : "אמונה" .

 לפיכך נקטה התורה לשון יחיד "ויהי".

 והנה המלחמה עם עמלק היא מלחמה אישית של ה' .

לפיכך יהושוע גם העמיד אך צבא סמלי כנגדו.

 ואך החליש אותו ואת עיקר המלחמה עשה ה' .

 ש". והנה משה לא בכדי עלה על הגבעה ישב והרים ידיו

כסמל של אמונה ותפילה . לומר לכולנו שהפעם לא ידיו יחוללו הנצחון וגם לא מטה האלוהים אלא האלוהים עצמו שהרי מלחמה לה' עם עמלק מדור דור"

 וכמקדמה לעתיד בנה מזבח וקרא לו :ה' ניסי".

 לרמז שגם לקב"ה יש מזבח והוא מקריב עליו לבנין ניסים במיוחד במלחמות  כשהם אכן ראויים לכך  



נכתב על ידי , 18/1/2019 13:17  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מהמן ועד הקורבן


אגדת המן : שלא יהא האדם "נם" 

בס"ד.
אמר הקב"ה למשה 
ברגיל לחם יש להוציא מהארץ 
ובעמל של בזיעת אפך תאכל לחם.
והנה יש ואני הוסיף הקב"ה
שאני נכון להעמיד עצמי.
בבחינת : "הנני".
לקצר הדרך.
ובמקום להמטיר גשם משמים 
אני ממתיר לכם לחם מהשמים 
וזאת אך כמקדמה חריגה לאותו 
הניסיון הקשה והוא : מלחמת השגרה
של הפרנסה 
לעמוד בניסיון הקשה דבר יום ביומו 
של עמל : לצאת לשוט וללקט את הלחם 
כאמור בזיעת אפיים.
והכל תוך אמונה ובטחון מלא
בהשגחה העליונה

 דווח על תגובה לא ראויה

16.01.2019

המן - "דק ככפור על הארץ" 

בס"ד.

המן - דק ככפור על האר

המן הוא אוכל חד פעמי של מדבר.
אין הוא מתאים לארץ נושבת
ועל מנת לחדד היטב ערך מוסד זה 
ביקש הקב"ה שיניחו למשמרת במשכן 
חלק ממנו - בצנצנת .
לומר לך :
כי הנסמך על אכילת המן בארץ ישראל
כמוהו כמי המצנן את החיים .
והוא אך לצנינים בעיני אלוהים 
ואדם.

משה שר גם את שירת העתיד של הגאולה השלמה .
לאמור גם אז יעור משה לשוב ןלהמשיך את שירו
לפיכך הבליע משה בשירת הים יסודות מגאולת הקץ השלמה .
גם לחבר מים במים . מים פיזיים עם מיים רוחניים
מים של ממש עם ים התורה שלעתיד ימלא 
בבחינת ומלאה הארץ דיעה את ה' כמים לים מכסים.
והנה כלל משה בשירתו את כל בתי המקדש : 
הראשון, השני והשלישי.
וחילוק מובהק עשה ביניהם.
בית ראשון ושני שנבנו על ידי בני האדם כונו אך "מכון" על שם הכוונה האנושית בלבד 
ולגביהם פעל ה' לאשרם.............
לא כן בית שלישי שכל כולו ייבנה אך על ידי ה' ויכונה "מקדש ה'".
ולא עוד שלאחר בנייתו סוף סוף יהיה ה' אחד ושמו אחד.
לפיכך הסמיך משה בהמשך דווקא ביחס לבית השלישי :
את התוספת הגאולית : "ה' ימלוך לעולם ועד".
מה צריך ללמוד מזה.
בדיוק ההפך ממה שאתם פועלים .
שכמו המעפילים למדבר שנהרסו לעלות על ההר בלוא עת ובלוא הרשאת ה'
גם אתם מחרים ומחזיקים אחריהם.
מדמים אתם שבכך תחישו את הקץ .....
ואין לך דבר נורא ומופרך מזה .
שבמעשיכם הנמהרים גם תביאו לשפיכות דמים מיותרת .


משה גילה סוד גדול אפשר לבנות מזבח לה' שה' יקריב עליו ניסים לבניו 

בס"ד. 
וכי בונים מזבח לקרוא לו בשם - ועוד "ה' ניסי".
אלא אמר משה אני מקדים ובונה להם מזבח ממין אחר.
אותו שבעבור האלוהים אשר יקריב עליו ניסים בעבור בניו.
לקיים הבטחתו למחות את זכר עמלק.



בס"ד.
זוכרים בתחילת פר' ויקרא משה ביקש לברוח מתורת הקורבנות
כתורה רעיונית איסטרטגית .
עד כי ה' נאלץ לפייסו בהפיכת הקריאה אך כ"טקטית" - אירעית .
של "ויקרא" באות "א" זעירא.
שבקריאה כאמור תתבטא האירעיות כמקריות של : "ויקר".
והנה פה בפר' השבוע בשלח לעניין מלחמת עמלק נועץ משה את הבסיס הרעיוני כאמור
של האנטי קורבנות . 
הוא בונה דווקא מזבח רעיוני בלבד לקרוא לו "ה' ניסי".
מזבח "הפוך" לה' .
שה' יעלה קורבנות של "ניסים" 
בעבור עמו

נכתב על ידי , 17/1/2019 09:01  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מעלת צדקה לעני ותפילה בעבורו


 בס"ד.

 יש ואדם מתעטף בציצית

ושופך שיחו לה'.

 ותפילתו ספק מתקבלת.

 ויש ואדם עושה המעט

 במעשה הצדקה לעני

  והוא גם מוסיף ומתפלל בעבורו

  כי אז  זוכה הוא  ל"דלת פתוחה"

  לשפוך שיחו ממש לפני ה' 

  לקיים  : "תפילה לעני כי יעטוף

  ולפני ה' ישפוך שיחו".

נכתב על ידי , 14/1/2019 12:53  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

כינוי: 

מין: זכר





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לMoshe.Aharon אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Moshe.Aharon ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ