לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

לוח כתיבה


כתיבה יוצרת, ביקורות, מידע ודעה.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יולי 2018    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

7/2018

שירה על רגל אחת | 3 | כמה זה שוקל?


יסודות השירה הקלאסית נשענים על התא הלירי (שקשור בליריקה, פואמות) הבסיסי ביותר: הברה.

למי שלא בטוח, בעברית הברות הן הצלילים "הפתוחים" שהפה שלנו מייצר כשאנחנו מדברים. למי שעדיין לא בטוח, איפה שאנחנו שמים ניקוד במילים?

"נֵר" – הצֵירה הזה שם למטה? זאת הברה.

 

עכשיו כשביססנו את זה נוכל לעבור לשלב הבא.

בשירה, אנחנו מקבלים שני סוגי הברות: הברות קצרות והברות ארוכות.

 

להבנתי, בעברית מודרנית אין לנו באמת חלוקה שכזו; בדומה לעברים שחיו לפני 3,000 שנה, אנחנו עובדים ככל הנראה לפי "הרמות יבשות". למה הכוונה? אנחנו פשוט קוראים את הטקסט בצורה רגילה. אם זה באמת עובד לפי קריאה טבעית, אני נוטה להישען לפי המלעיל והמלרע. למי שאינו בטוח, מלעיל הוא מה שמבדיל בין סוכר (קוראים בחפיף את ה-"סו" ומדגישים את ה-"כר") לבין סווווווכר.

 

הבעיה היא שרוב המילים בעברית מלרעיות; מילים ישנות מהתנ"ך עשויות להתברר כמלעיליות, אבל לא נתקלתי בדיי מהן בעצמי. אם הבנתי נכון זה נשען על הגייה טבעית. אם הדגש הוא במלעיל למשל, אז המלעיל הוא הברה ארוכה.

 

דוגמא למשפט עם מלעיל ומלרע: שִׁיבֶּר נָטַף אֶתְמוֹל בִּירָה.

(איפה שיש צבע – זה איפה שההברה ארוכה!)

 

בעיה נוספת עם שיטה זו היא ההשפלה. מה קורה כשאין מלעיל או מלרע? יש המון מילים בעברית שמורכבות מהברה אחת (עֵץ, קַר, מוֹר וכו'). אני משער שזה תלוי במיקום שלהן במשפט. כרגע אין לי כוונה להרחיב, אבל כנראה שהשפלות יכולות להיות ארוכות או קצרות בהתאם למיקומן.

 

אני לא רוצה להתעכב על זה יותר מדיי. מבחינתי גם כך כל עניין חלוקת המשקלים בעברית יום-יומית הוא דיי שרירותי. שמתי לב שבתרגומים שקראתי אני לפעמים יצאתי מהמשקל, התבלבלתי, ולא הייתי בטוח אם צריך להגות מילים בצורה תנכ"ית וכד'. מה שחשוב לי שתיקחו אתכם מהקטע זה את הרעיון שמילים מתחלקות להברות.

 

כפי ששמתם לב, כדי להבדיל בין הברה קצרה וארוכה אנחנו ממש "סופרים" אותן. שירה שמתבססת על ספירת הברות נקראת "שירה כמותית", כמו הדוגמא שציינתי קודם. לעומתה, שירה שמסתמכת על הלחנה או פיוט (כמו בעליה לתורה? זוכרים?) נקראת "שירה איכותית". למה דווקא המילה איכותית? לא יודע, כנראה המילה "פיוטית" הייתה תפוסה או משהו.

 

בקטעים הבאים שנקרא תצטרכו לזכור: אנחנו לא סופרים מילים, אנחנו סופרים הברות. הברות זה מה שחשוב; מילים הן רק קישוט להברות בשירה הכמותית.

 

מטריקה (פְּרוֹסוֹדִיָה; משקל) ביוון העתיקה (כמו באודיסיאה) הייתה נושא טיפה מבלבל בפני עצמו. אתם צריכים להבין שהשפה היוונית העתיקה כן התבססה על מילים מסוימת שהגו אותן באריכות בהשוואה לאחרות. אנחנו יודעים משום שאותיות רבות שימשו לכך: ביטאו את האות אומגה (Ω ω) באריכות מהאות אומיקרון (Ο ο); "משכו" את האות אטא (Η η) בהשוואה לאפסילון (Ε ε) הקצרה.

 

ישנן דוגמאות נוספות לגבי קביעת הברות ארוכות וקצרות בפְּרוֹסוֹדִיָה, אבל לא ארד יותר מדיי לרמת הפרטים. אני ת'כלס הולך לצטט ולהציג כאן טקסטים מתורגמים בעברית, כך שלנתח הברות קצרות וארוכות ביוונית עתיקה לא רלוונטי במיוחד.

 

כפי שראינו, הברות קצרות\ארוכות הוא משהו שהיוונים התחילו. מאחר ועברית ויוונית קצת שונות, בשפה שלנו לא קיים מקביל זהה להגייה בפרוסודיה. הדבר הכי קרוב לזה הוא הטעמת המילה.

 

  • אפשר להגיד שאנחנו יודעים מתי ההברה ארוכה לפי הטעם שלה במילה: מלעיל (בהתחלה) או מלרע (בסוף).
  • השפלה הוא כלי שימושי, אם רוצים לקבוע באופן שרירותי הברה קצרה או ארוכה.
  • אפשר לשחק עם המיקום של המילים במשפט כדי ליצור אפקט דומה, אם כי זה לא תמיד עובד. שוב, לא ארד לרמת הפרטים עליהם אדסקס בפוסט לקראת אחרון על בעיות בתרגום.

 

ושוב, בשורה התחתונה, אני שמתי לב בעצמי שהתקשיתי לעקוב אחריי קביעת ההטעמה בתרגומים שקראתי. מה שחשוב לפוסטים הבאים זאת היכולת לקחת משפט, לחלק אותו להברות – ולהבין מה ההבדל בין ההברות הקצרות לארוכות.

 

תזכרו!

הברות זה מה שחשוב. היחס הקבוע בין ההברות הקצרות והארוכות הוא שמאפיין את השירה היוונית: משקל המילים חשוב יותר מהמילים עצמן. זה קצת מכאני בשביל תחום שנוגע ברגש, אבל זה עובד בצורה מעניינת... לפחות לדעתי.

 

עכשיו משהבנו מהם המשקלים וההבדלים ביניהם, כדאי שתתחילו לעמוד בטור. בפעם הבאה: בתים, טורים ורגליים!

נכתב על ידי , 14/7/2018 14:57   בקטגוריות שירה על רגל אחת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

Avatarכינוי: 

בן: 28

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי
הבלוג משוייך לקטגוריות: מדע בדיוני ופנטזיה , סיפורים , פאנפיקים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לDrEllert אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על DrEllert ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2018 © נענע 10 בע"מ