לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים


"וכל אימת אשר גאון אמיתי יגיח אל אוויר העולם, ידוע תדע אותו, שכן החולירעות כולם יבואו בברית כנגדו."

Avatarכינוי: 

בן: 34

Google:  iggyjacrei





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2017

Kyoukai no Rinne – אנימה מומלצת? לא בדיוק.


עונת האנימה אביב 2017 נפתחה לפני כמה שבועות, ואני מציין עשור מאז התחלתי לעקוב אחר עונות השידור ביפן. בדומה לתהליך שתיארתי בפוסט הקודם, גם כאן השנים הראשונות אופיינו בצפייה חסרת אבחנה בהרבה מאוד זבל. אני זוכר את עצמי מעדכן בקדחתנות גליונות נתונים באקסל בניסיון לעקוב אחר כל הסדרות שצפיתי בהן בו זמנית. הרגשתי כמו מי שטעה לתוך כרם ענבים והוא טורף מכל הבא ליד לפני שמישהו יקפיץ את השומר שיבעט אותו משם.

 

אבל השומר לא בא, ואחרי שנתיים ומעל 100 סדרות (רובן של 12 פרקים, זה לא הרבה כמו שזה נשמע) נרגעתי. הבנתי שאת הענבים אני יכול לאכול בסבבה שלי, ואת הבוסר אפשר להשאיר על הענף לשועל קצת פחות מנוסה. ניסחתי לעצמי כללי אצבע באשר לכמה סדרות לראות בעונה, איך לבחור אותן ומתי לצפות בהן. זה פינה לי הרבה מאוד זמן חופשי שיכולתי להקדיש כראוי לצפייה אובססיבית בסטארקראפט.

 

בשנים האחרונות אני עוקב אחרי בערך שלוש סדרות בעונה (כלומר, בכל רגע נתון ישנן שלוש ארבע סדרות שאני עוקב אחריהן על בסיס שבועי), ואחת לכמה שבועות אני מוריד סדרה מעונות עברו ועושה לה מרתון (בינג', קוראים לזה הילדים היום. מה הם מבינים). במילים אחרות – אני רואה הרבה, הרבה פחות אנימה. וכשאני בוחר סדרה לראות, אני מרגיש שהיא ממש צריכה להוכיח את עצמה.

 

...ולכן זה קצת מפתיע, את עצמי לפחות, שהסדרה Kyoukai no Rinne נכנסה לרשימה המצומצמת הזו. זו לא סדרת מופת, ואפילו לא סדרה שאני מרגיש בנוח להמליץ עליה. ובכל זאת, כשהיא שבה עכשיו לעונה שלישית, שמחתי ממש.

 

האנימה מבוססת על מנגה (קומיקס, למי שהנושא זר לו) שנכתבת על ידי רומיקו טקהאשי (Rumiko Takahashi). אנחנו מכירים אותה בעיקר מ-Ranma1/2 ו-Inuyasha, שתי סדרות ששודרו בערוץ הילדים בשעות הערב לפני יותר מעשור. רומיקו, שהתחילה להפגיז כבר בסוף שנות השבעים, היא אחת הנשים העשירות ביפן, והסיפורים שלה נמכרו ביותר מ-200 מיליון עותקים ברחבי העולם. למרות שהפופולריות שלה בארצה מעולם לא דעכה, בשנים האחרונות יש נטייה מאוד חזקה בקהילות צופי האנימות / קוראי המנגות שמחוץ ליפן לזלזל בה. האמת? יש לזלזול הזה סיבה טובה: Ranma1/2  זו סדרה שלא התבגרה בחן (וספק כמה חן היה לה כבר בסוף שנות השמונים), ו-Inuyasha סבל מקללת הסדרות הפופולריות שרצות במגזינים הגדולים – הסדרה פשוט לא הסתיימה, שנים על גבי שנים אחרי שהיא כבר מיצתה את עצמה מכל הכיוונים.



Rokudou Rinne. נראה מוכר?

 

זו הסיבה, כנראה, ש-Rinne כמעט ולא זוכה לקהל מחוץ ליפן, וקשה למצוא בלוגר בעל שיעור-קומה שאשכרה צופה בה (ולא, אני לא מתכוון לטעון שאני בלוגר בעל שיעור קומה. אני מתלונן על כך שאין לי איפה לקרוא מה אחרים חושבים על הסדרה הזו). ביפן היא דווקא זוכה לאחוזי צפייה גבוהים באופן מפתיע. שמעו, זה לא עניין של מה בכך שסדרה זוכה לעונה שלישית, בעיקר כשכל עונה היא double cour, כלומר 25 פרקים במקום ה-12 המסורתיים.

 

אני מודה שבפרקים הראשונים צפיתי בספק רב. במבט ראשון, זה נראה באופן חשוד כמו יציר כלאיים חסר בושה בין ההומור האפיזודי של Ranma והאלמנטים הפנטאסטים של Inuyasha. במבט שני, החשד הופך לעובדה גמורה. זה בדיוק מה שזה. אבל האם זה דבר רע? לא. Rinne לא מציית לאף אחד מהטרנדים של תעשיית האנימה של השנים האחרונות, ובמובן הזה הוא משמש משב רוח מרענן של נוסטלגיה (הו, האוקסימורון). רומיקו עושה מה שבא לה, והאמת היא שבגילה, עם רשימת ההישגים שמאחוריה ועם חשבון הבנק המנופח שלה – אין לה שום צורך לעשות משהו מלבד מה שבא לה.

 אז מה יש לנו שם? רוקודו רינה (Rokudou Rinne) הוא נער בן 16 ממוצא מעורב: בן אנוש מצד סבו, ושיניגאמי (מלאך מוות) מצד סבתו. וכך יוצא שהוא חיי חיים כפולים: מצד אחד הוא חי בעולם בני התמותה והולך לבית הספר התיכון. מצד שני, הוא עובד בתור שיניגאמי, כלומר, מסייע לנשמות שנשארו בעולמינו להמשיך הלאה לעולם הבא, כדי שבסופו של תהליך יוכלו להיוולד מחדש.



רינה וסאקורה. ניסיתי לשכנע את פרפל לתת לי להעלות תמונות מיפן שסאקורה מסתירה אותה, אבל היא לא הסכימה.

 

עד לכאן, סיפור יפני טיפוסי (הם אוהבים את השיניגאמי שלהם). אבל המתח הבסיסי בעלילה הוא שרינה הוא מאוד, מאוד עני. ניתנים לכך כמה הסברים במהלך הסדרה (בין היתר, אביו הנוכל החתים אותו על ערבויות לחובותיו הרבים). התוצאה היא שרינה גר בבניין נטוש בשטח בית הספר, לובש תמיד את תלבושת הספורט שלו מבית הספר היסודי ומרכיב, בשעות הפנאי, פרחים מלאכותיים כדי להשלים הכנסה. אחת הבדיחות החוזרות על עצמן היא שרינה (שאינו שיניגאמי מלא) נאלץ לקנות כל מיני עזרים בעולם שמעבר (פצצות עשן שמאפשרות לראות רוחות, למשל) כדי להצליח בעבודתו, והמחיר שלהם יורד מהתשלום הזעום שהוא מקבל על טיהור מוצלח. ומדובר באמת במחירים מגוחכים – רינה יכול לפרוץ בדמעות של דם על אובדן של 100 יין (באיזור ה-3.5 שקל). מצד שני, כשמישהו מרחם עליו מספיק כדי לתת לו כדור אורז או חצי סנדוויץ', עיניו בורקות בהתרגשות והוא גולש לתיאורים מופרזים על טיב המנה.

 


רינה נותן לסאקורה מתנה.

 

כן, זה לא נשמע כל כך מצחיק, כשחושבים על זה. גם לא זה שכמעט כל הרוחות שרינה שולח לעולם שמעבר הן של נערים ונערות שמתו בדמי ימיהם. למעשה, זה דיי מדכא. אבל היי, זו אומללות של מישהו אחר! צחק בקול פרוע, חה-חה!

 

את התוכנית מלווה קריין שמפעם לפעם עוצר את ההתרחשויות על מנת לתת לצופה עצות פיננסיות רלוונטיות, כמו "לעולם אל תחתום ערבות למישהו שאינך מכיר!" או "תמיד שלם בזמן, כדי להימנע מקנסות!". בהחלט אפשר למצוא כאן סאטירה ביקורתית וקשה כנגד יפן הקפיטליסטית, השקועה, להזכירכם, במיתון כבר כמעט שלושה עשורים.

 

אבל זה בעיקר מצחיק אותי.

 

למען האמת, כשהפרקים הראשונים שודרו לפני כשנתיים, הצחוק היה מעורב בכאב אמיתי. הייתי אז בשיא המשבר הכלכלי הפרטי שלי. הבדיחה האהובה עלי מאותם זמנים היא שבשביל לקנות מסטיק, אני צריך להגניב אותו לרשימת הקניות של אמא שלי. רק שזו לא באמת היתה בדיחה (אפילו שאני לא לועס ולא קונה מסטיקים) – זו היתה מציאות מבאסת ולא-נעימה. יכול להיות שזו הסיבה לכך שרינה מצא אצלי מקום חם בלב, ובסופו של דבר גם בחרתי להשתמש בו כמסכה בתמונות שאני מפרסם מיפן.



אבא של רינה, הנוול הראשי בסיפור, גונב מרינה הקטן את פסחזון היפני.

 

לסיכומו של דבר, האם אני ממליץ על Kyoukai no Rinne? לא, כי אני חושש שהסיבות שאני אוהב את הסדרה הזו הן סנטימנטליות ואידיוסינקרטיות. האם אשמח לשמוע שמישהו אחר עוקב ואוהב? מאוד.

 

נכתב על ידי , 25/4/2017 19:02  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חרטאזיה


בפסח הייתי בכנס עולמות. אין לי הרבה מה להגיד על הכנס עצמו (מעבר לכך שזיהיתי תלמידה שלי משנה שעברה, כשהייתי מורה מתלווה, וזה היה דיי מביך), אבל יש לי מה לומר על דוכן הספרים.

 

היה איזור שלם שהוקדש לספרים ב-10 שקל, והתחלק למדע בדיוני בצד אחד, ופנטזיה בצד שני.

 

בצד של המדע בדיוני מצאתי כמה פנינים (כמו למשל "חצות בבאר הנשמות" באנגלית, שקניתי, כי אין לי אותו באנגלית, וזה 10 שקל) וכמה ספרים שנראו איזוטריים לחלוטין (שקניתי גם, כי אני מאוד אוהב מדע בדיוני איזוטרי). לעומת זאת, בצד של הפנטזיה, מצאתי את ילדותי הנשכחת, ונשכחת מסיבה טובה: ספרי פנטזיה חרא. חרטאזיה.

 

קצת רקע: ספר הפנטזיה הראשון שקראתי היה "ההוביט". הייתי בכיתה ב', והיה זה היה אחד מספרי ה"מבוגרים" הראשונים שקראתי (כמה אירוני היה לגלות, שנים לאחר מכן, שמדובר למעשה בספר ילדים). אהבתי אותו מאוד וקראתי אותו כמה פעמים, למרות שהתרגום הבזוי והמבלבל שהפך goblin  לשד, ועשה לי כאב ראש לא קטן כשהבנתי שהשדים הללו היו גשמיים.

 

אבל ההוביט היה סנונית בודדה שקפאה למוות עוד בטרם בוא האביב. פנטזיה כז'אנר נכנסה  לחיי שנים לאחר מכן, כשכבר הייתי בכיתה ה'. קראתי את "רומח הדרקון", וזה היה מאורע מכונן. קראתי את ששת הספרים הללו (רשומות + אגדות) שוב ושוב ושוב, והן יצרו בי רעב לכל דבר דמוי פנטזיה.

במשך השנים הבאות, עד גיל 15 פחות או יותר, קראתי כל ספר פנטזיה שהצלחתי להניח עליו ידיים. עם זאת, הייתי מוגבל, בגדול, למדור הפנטזיה הלא-ממש מרשים של סטימצקי. היו ספרים טובים פה ושם, אני לא אומר שלא, אבל לצידם קראתי כמות בלתי נסבלת, בדיעבד, של חרטאזיה. ומכיוון שהייתי מוגבל, כאמור, בכמות הספרים הזמינה לי, יצא שקראתי גם את הספרים הגרועים כמה וכמה פעמים.

 

וזה לא שלא ידעתי שהספרים שללו היו גרועים. הבנתי את זה כבר אז. אבל אלו היו הזמנים שבהם היה ערוץ וחצי בטלויזיה, וגם כשכבר המציאו את האינטרנט היה צריך לחכות לשבע בערב בשביל מחיר שיחה מוזל (dial-up modem, google it). אז קראתי אותם.

 

שמעתי כמה מכמה מקורות את הטענה ש-"אם אתה רוצה ללמוד לכתוב, סיפור גרוע ילמד אותך הרבה יותר מאשר סיפור טוב". אם זה נכון, עתיד וורוד צפוי לי באפיק הזה.

 

אז מה הן שלושת סדרות החרטאזיה הגרועות ביותר של ילדותי? הנה הן לפני כן:

 

שישיית המפגשים:

 

אני לא מאשים את עצמי על כך שהתפתיתי לקנות את הספר הראשון בסדרה הזו, כשהם הופיעו לפתע על מדפיי מדור הפנטזיה של סטימצקי. אחרי הכל, הספרים הללו נשאו על כריכתם את מילות הקסם, מבחינתי: "רומח הדרקון".

 

מה לעזאזל גרם לי לקנות עוד שניים או שלושה ספרים מהסדרה המתועבת הזו, זה כבר עניין אחר לגמרי. אבל אני בהחלט מרוצה מכך שלא רכשתי את כל השישה.

 

למי שלא בקיא בהלכות הפנטזיה של שנות השמונים, אסביר בקצרה: מרגרט וויס וטרייסי היקמן (טרייסי הינו גבר, עוד משהו שהפתיע אותי לגלות בבגרותי) כתבו ביחד, בתחילת העשור המופלה לרעה הזה, את רומח הדרקון המקורי (רשומות) ולאחר מכן טרילוגיה נוספת (אגדות). הספרים נכתבו, למעשה, ככלי שיווקי של TSR, החברה ששיווקה את משחק ה-D&D. צמד הכותבים עזב לאחר מכן את TSR  והמשיכו לכתוב יחדיו סדרות נוספות וטובות (בדרך כלל). אבל רומח הדרקון נשאר בבעלות TSR, שהמשיכו להוציא ספרים שנשאו את הכותרת הזו. בוויקיפדיה כתוב שיצאו לא פחות מ-190 ספרים תחת הכותר "רומח הדרקון". "שישיית המפגשים" היתה סדרת prequels שבה כל ספר נכתב על ידי סופר מתחיל אחר, וכולם סבלו מבעיה אחת עקרונית – הם היו גרועים, ממש. הדמויות, שהכרתי מהספרים המקוריים, היו קריקטורה עצובה של עצמם. בנוסף, בעוד שרומח הדרקון המקורי עשה עבודה דיי טובה בלהסתיר, בחינניות, את עובדת היותו פרסומת למשחק קופסא, שישיית המפגשים כמעט והתגאה בכך: יצורים מטופשים נזרקו לתוך העלילה ללא שום הצדקה או מטרה, רק כדי להראות את הליין הנוכחי של מפלצות ב-D&D או AD&D או כל גרסא אחרת שהיתה קיימת אז.

 

(אגב, מרגרט וויס וטרייסי היקמן חזרו בסוף לכתוב ספרים בסדרת רומח הדרקון תחת TSR. קראתי אחד מהם, והוא היה נורא.)



אוי, זה היה גרוע.

 

רייבנלופט:

 

עוד תוצר של TSR, רייבנלופט הוא סוג של הרחבה ל-D&D שזכתה אף היא לסדרת ספרים. כל ספר בסדרה מתאר "ממלכה" שנשלטת על ידי כוח אפל, והדגש הוא על ז'אנר אימה-גותי. למען ההגינות, עלי לציין שלא כל הספרים בסדרה שקראתי היו גרועים. אף אחד מהם לא היה טוב בצורה יוצאת דופן, אבל היו כמה שהיו סבירים בהחלט.

 

אבל על כל אחד כזה, היו שניים ממש, ממש גרועים.

 

הבעיה העיקרית היתה ונותרה, ושוב, אלמנט השיווקיות. הרעיון הוא שכל יצור מרושע ורב כוח מספיק, יכול "להשאב" אל המיימד של רייבנלופט ולהפוך שם לשליט בממלכה משלו. וזה, לרוע המזל, נותן פתח לכל מיני crossovers לא מוצדקים. הנורא ביותר היה לורד סות', דמות אהובה מרומח הדרקון, שנשאבה אל תוך ממלכתו של סטראהד פון זורוביץ', ערפד שהסיפור המקורי שלו היה יחסית סביר. ההתנגשות בין השניים היתה מגוחכת, מונפצת ועוד שלל סופרלטיבים. זה היה ביזיון בסדר גודל של "שישיית המפגשים", ואז עוד קצת.

 

בדיעבד, אני חושב שחלק גדול מהסיבה לכך שספרי "רייבנלופט" היו חרטאזיה מתועבת הינה תוצאה של שילוב ז'אנרים אומלל: פנטזיה ואימה לא אמורים לעבוד ביחד. אימה עשויה בהחלט להכיל אלמנטים של פנטזיה (ע"ע כמעט כל ספר של סטפן קינג), אבל במהותה היא סובבת אודות תחושת חוסר האונים והפחד של הגיבור, שנאלץ להתמודד עם אויב רב עוצמה שהוא לא מבין. פנטזיה, לעומת זאת, אם היא מבקשת לחרוג מגבולות החרטאזיה, חייבת להיות מובנת, בתוך מסגרת ההתייחסות הפנימית שלה. אנטגוניסטים בעלי כוחות לא-מוגבלים ולא-מוסברים הם מתכון לאסון פנטסטי, למעט במקרה המאוד פרטי של גלן קוק (עוד עליו בהמשך).



אחד מהספרים הפחות גרועים בסדרה, אבל עדיין גרוע. פחות גרוע מהכריכה, עם זאת.

 

טרילוגיית החרב המוכתמת:

 

מה אני יכול לומר על סדרת הספרים הדבילית הזו. אני תוהה מי, לעזאזל, קיבל את ההחלטה לתרגם דווקא אותה לעברית. אין לה אפילו ערך בוויקיפדיה, עד כדי כך היא חסרת חשיבות ותפוצה. אבל מישהו תרגם אותה ואני קניתי אותה, וכן, קראתי אותה פעמיים. אז מה מזובל בה? הכל, פחות או יותר:

העולם נדוש, העתק חיוור של רומח הדרקון שנכשל בלהיות קונסיסטנטי או מעניין (כמו שאני אומר לתלמידים שלי, גם להעתיק צריך לדעת איך). מערכת קסם לא-מוסברת וחסרת כל היגיון (וכאמור, רק גלן קוק יכול לעשות את זה. וכאמור, עוד עליו בהמשך). והכי נורא – דמויות שטוחות, מטופשות, צפויות, משעממות ומרגיזות. אה, וכמעט שכחתי. עלילה כל כך גרועה, כל כך מטופשת וכל כך רוויה בסתירות פנימיות שאני מתפלא שמישהו בכלל אפשר לתועבה הזו להגיע לדפוס.

 

אין לי הרבה מה לומר על הסדרה הזאת. וטוב שכך.



מסיבה כלשהי, בתרגום לעברית הפכו את הציור שעל הכריכה בשיקוף מראה.

 

אז כאמור, הייתי בכנס עולמות וסרקתי היטב את היצע הספרים ב-10 שקל. שישיית המפגשים? צ'ק. רייבנלופט? צ'ק. החרב המוכתמת? לא, זה דווקא לא היה שם. מעניין.

 

אבל כותרת אחת צדה את תשומת ליבי: רוח הוורד השחור. המשך עלילותיו של הלורד סות' בממלכת רייבנלופט. כמו שנכתב מאחורה: "ספר ההמשך של ספר הפולחן אביר הוורד השחור" (אי השימוש בגרשיים – במקור). הבטתי בספר הזה שעה ארוכה, והוא הביט בי בחזרה. אבל בסופו של דבר, לא יכולתי שלא לקנות אותו.

 

התחלתי לקרוא אותו ברכבת, בדרך הביתה.

 

סיימתי חצי לפני שהלכתי לישון. עד הצהריים השלמתי את החלק השני. רציתי להפטר ממנו כמה שיותר מהר.

 

אז מה היה לנו שם? סיפור אידיוטי לחלוטין, עלילה מטופשת וחסרת היגיון, דמויות שטוחות ומעפנות? יפ. ניסיונות כמעט מעוררי רחמים ליצור איזשהו קליק רגשי אצל הקורא? בהחלט. אבל עוד יותר מזה: משפטים שסתרו את המשפט שבא לפניהם, טעויות תרגום ושגיאות הקלדה. The works.

 

זה היה נורא. זה היה מבזה. זה היה איום.

 

וזה גם היה נוסטלגי.

 

באיזשהו מקום, סוג של נהניתי.

 

טוב, ומכיוון וטרחתי לציין את הגרועים שבספרי החרטאזיה, אני מרגיש חובה לסיים עם המלצה על פנטזיה מצוינת שכדאי לקרוא. אבל אם אני כבר ממליץ על משהו, אני לא רוצה לבזבז את זמני ואת זמנכם על המלצה שתוכלו לקבל בכל מקום אחר. אז לא ג'ורג' ר. ר. מרטין, לא דייויד אדינגס ולא ברנדון סנדרסון. ברצוני להמליץ על סופר הפנטזיה האהוב עלי מכל, שלצערי לא זוכה, בדרך כלל, להערכה שהוא ראוי לה: מר גלן קוק (Glen Cook). הוא כתב הרבה מאוד ספרים, לא מעט סדרות, ולא רק פנטזיה (הוא גם כתב ספר אירוטי אחד בשנות השבעים, אבל העותק היחיד שהיה ברשותו נגנב על ידי מעריץ חולירע, שעל הדרך הרים גם את כתב היד של הספר השמיני בסדרת Dread Empire, וגרם לכך שלא פורסמו ספרים בסדרה הנ"ל במשך 24 שנים).

הסדרה המצליחה ביותר שלו נקראת The Black Company, ושמור לה מקום של כבוד באבולוציה של הפנטזיה. הוא היה הראשון, למעשה, שכתב Gritty Fantasy, סגנון שמתאפיין בכך שאין בו דמויות 'טובות' ודמויות 'רעות' – כולן סוג של רעות, אבל את חלקן נאהב יותר מאחרים.

 

מה שמלהיב אותי בכתיבה של קוק, מעבר להומור היבש שהוא כל כך מצטיין בו, זו העובדה שהוא עושה את כל מה שלא אמורים לעשות בפנטזיה טובה, ועדיין זה עובד. זה עובד מצוין, אפילו. ואולי הסוד הוא שלמרות כל הדברים הפנטסטים שקורים ברקע, הסיפור עצמו הוא מאוד אנושי. הגיבורים שלו אולי מבלים את ימיהם בלצוד מפלצות ולברוח מאלים מרושעים, אבל עם בוא הלילה מה שבעיקר מעניין אותם זה לשתות ולזיין. כמו כולנו.

 

 

קוק אמר שהציור כל כך מטופש שהוא פחד שאנשים לא ירצו לקרוא את הספר בגלל ה-"דארת' וויידר" על הכריכה.

נכתב על ידי , 22/4/2017 23:00  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יומן מסע - יפן, 2014. פרק חמש עשרה: היי שלום, אוסקה! ביקור באיזור המפרץ, ובניין השמיים של Umeda.


10.11.14 – יום ב' (המשך)


לאחר שסוף כל סוף קיבלנו את אישוריי ההזמנה לכרטיסיי ה-JR, יצאנו לתור את אוסקה עוד פעם אחת אחרונה. מכיוון שלא תכננו להישאר באוסקה את היום הנוסף הזה, לא היו לנו ממש תוכניות מוגדרות. הצצנו קצת באתר של www.japan-guide.com (התנ"ך למטייל הנבוך ביפן) והחלטנו לבקר באזור הנמל. האטראקציות: גלגל ענק, אקווריום עצום וההר הכי נמוך ביפן. יפ, ההר הכי נמוך. אסביר את זה בהמשך.

 

ראשית חוכמה עצרנו במסעדת ראמן ליד הדירה של טמורה. הראמן היה מצויין, וקצת התבאסנו שלא אכלנו שם קודם.

 


המנה שלי. עם עגבנייה.



המנה של פרפל. עם כרוב. האטריות מתחברות איפשהו מתחת לכל התוספות.

 

ראמן, למי שלא יודע, זה כעיקרון קערת מרק עם אטריות מאוד ארוכות שצפות בפנים. המנה הגיעה במקור מסין (ומכאן השם ראמן – "אטריות סיניות"). זו מנה מאוד איזורית, כלומר, אופן ההכנה המסורתי שונה מאוד ממקום למקום. כמובן שבמסעדת ראמן מודרנית, כמו זו שהיינו בה, אפשר להזמין מהתפרט סוגים שונים למדי, ואף אחד מהם הוא לא בדיוק מנה מסורתית של איזור מסוים.

 

המאפיין החשוב ביותר של הראמן הוא האטריות הדקות עשויות החיטה. החלק הזה נשאר פחות או יותר קבוע בכל סוגי הראמן, אם כי אני מניח שאופן ההכנה של האטריות עשוי להשתנות ממקום למקום. המאפיין הבא הוא המרק שבו האטריות צפות, וזה כבר יכול להיות כמעט כל דבר – מרק דגים, מרק עוף, ציר חזירים... כל עוד זה נוזלי וחם, זה מתקבל בברכה. ולבסוף, סוגיי הראמן נבדלים זה מזה גם בתוספות: בשר (חזיר, בעיקר), ביצה, ירקות, בצל ירוק (מהסוג היפני. הוא עצום), שורשים כאלו ואחרים. כל אחד והתוספות האהובות עליו.

 

ואיך אוכלים את הראמן? בשונה מאיך שאנחנו אוכלים מרק אטריות, היפנים תוקפים ראשית באמצעות מקלות האכילה: קודם את התוספות, ואז את האטריות. משעה שסיימו, הם מניפים את קערת המרק ולוגמים ממנה מלוא הגרון. רק כמה שלוקים, ואז מחזירים אותה לשולחן עם כמות נכבדה של נוזלים שנותרה בה. אני, פח זבל אנושי בצורת ספוג שהנני, התעקשתי לשתות כל טיפה של מרק טעים (כבר שילמתי עליו!) ולמדתי בדרך הקשה למה היפנים לא עושים את זה. זה *הרבה* מרק. שתית הכול? שכח מלהיות מסוגל לזוז בשעה שלאחר מכן. לא שזה מנע ממני לשתות ברעבתנות (צמאונות?) כל טיפה גם במנת הראמן הבאה שנתקלתי בה. ככה זה, יש אנשים שפשוט לא לומדים.

 

אבל יש עוד אלמנט חשוב באכילת ראמן מעבר ל-"אל תשתה את  המשקל שלך בציר דגים, לא משנה כמה זה טעים באותו הרגע, אתה תתחרט על זה בהמשך", והוא שאיבת האטריות. כן-כן, שאיבה. את האטריות שואבים. משתמשים במקלות האכילה כדי לדחוף קצה אחד לפה, ואז "שולקים" אותם מהמרק בפעולת שאיבה מתמשכת. זה עושה הרבה מאוד רעש, ונחשב לשיא הנימוס. לכו תבינו. אבל זה הרבה יותר מסובך ממה שזה נשמע: פעולת השאיבה שונה מהותית מפעולת היניקה, שבה השפתיים ממש נסגרות על האטריות. מי שעושה את הטעות הזו מסיים עם חצי מהנוזלים על החולצה. אני לא יכול להסביר בדיוק איך היפנים עושים את זה, כי אני בהחלט לא הצלחתי ("בפעם הבאה תכסה את עצמך עם מפית", הציע לי הראמן-סאן כשהוא ראה אותי במלוא מוכתמותי), אבל הם לא מכווצים את הפה. מישהו תיאר לי את הפעולה הזו כ-"לנשום את האטריות פנימה".

 

זה גם עושה הרבה יותר רעש.

 

אחרי הארוחה המצוינת (ואחרי שניקיתי את עצמי כמיטב יכולתי) פנינו למסלול המוכר של רכבת תחתית ואז רכבת עילית, ומקץ ארבעים דקות הגענו לאיזור הנמל. מדובר ברשת של איים מלאכותיים שמתפרצים מן העיר החוצה אל תוך האוקיאנוס. למרות שכל רשת האיים הזו מוגדרת כ"איזור הנמל", האווירה שם מאוד פרברית. הרבה יותר רמת אביב מאשר נמל אשדוד, או אפילו המרינה של אשקלון. הליכה נעימה של כמה דקות ומולנו התנוסס בגאון גלגל ענק שבהחלט הצדיק את שמו.

 


קשה קצת לקלוט את קנה המידה, אבל תסמכו עלי - הגלגל אכן ענק.

 

כנראה שהגענו בזמן טוב, כי המקום היה כמעט ריק. הגלגל סבב באיטיות, וכשהגיע תורנו זינקנו בזריזות אל התא התורן. כלומר, פרפל זינקה בזריזות. אני גיליתי שלמרות הזמן שעבר, עדיין ליטר של מרק ראמן התנפץ לי על דפנות הקיבה בכל תנועה, ולמרות שהצלחתי לטפס פנימה עשיתי זאת בחוסר חינניות משווע.

 

הרכיבה על הגלגל הענק נמשכה כ-17 דקות ובמהלכה נסקנו לגובה של 112 מטר. הנוף היה יפייפה – אוסקה המטרופולין המפלצתי מצד אחד, האוקיאנוס מצד שני, איזור הנמל היישר מתחתינו. זה גם היה נחמד לראות מגבוה את המקומות שבקרוב נבקר בהם.

 

שוטי, שוטי, ספינתי. . .


נדבך על גבי נדבך של איים מלאכותיים מרכיבים את איזור המפרץ של אוסקה 


זה הכביש המוליך לתחנת הרכבת. מאחורי הגשר האדום משתרעת אוסקה העיר. החלק הצפוני שלה, בכל מקרה.


פינת הירק החביבה הזו הינה הר טנפוזאן, ההר הנמוך ביותר ביפן, מסתבר.


וזאת סתם כנסיה. עוד מעט ידליקו בה אורות והיא תראה מרשים יותר. 



האקוואריום עצום המיימדים שבקרוב נבקר בו.

 

מהגלגל הענק פסענו כמה פסיעות והגענו לטנפוזאן, ההר הנמוך ביותר ביפן, שפסגתו מתנוססת לגובה השולי של 4.5 מטר. אתם בוודאי שואלים את עצמכם מה הופך את התלולית העלובה הזו להר. וובכן, גם אני שאלתי את עצמי את אותה השאלה, ועד כמה שהצלחתי להבין הסיפור הוא שבעבר אכן היה שם הר קטן שהתנוסס לגובה של 20 מטר. עדיין נשמע לי יותר כמו גבעה מאשר הר, אבל ניחא. ההר הזה כמובן היה מעשה ידי אדם (כמו שאר האי שעליו הוא שוכן), וכל זה קרה מתישהו בשנות השלושים של המאה ה-19, בתקופה שיפן היתה עדיין סגורה לעולם. כמה עשרות שנים לאחר מכן (שוב, ככל שהצלחתי לפענח) ההר "גולח" כדי להציב במקום סוללות ארטילריה, והמקום הוסר מרשימת ההרים המוכרים ביפן. התושבים במקום, שאהבו את ההר שלהם, הקימו כל זעקה וגרמו לכך שההר חזר להיות הר – כלומר, במפות הטופוגרפיות הרשמיות של המכון הגיאוגרפי של יפן החזירו את ה-山, הסיומת שמשמעותה הר, לשם המקום, ו-天保 (tenpou) חזר להיות 天保山 (tenpouzan). והרי לכם ההר הכי נמוך ביפן. כמו במתמטיקה, הכול עניין של הגדרות. קווים מקבילים אף פעם לא נפגשים? לא באוסקה, חביבי.

 


בעוד שלושה ימים, כשאכשל בצורה מעוררת רחמים לטפס על הר ביאקושימה, אזכר בערגה בהר טנפוזאן ואיך העפלתי לפסגתו בקלילות ובעוצמה של נעורים שאין להם סוף.


וכך, כנראה, זה נראה אי-שם ב-1830. עדיין יותר גבעה מהר, אבל נוותר להם.



גלגל ענק זה דבר מאוד פוטוגני.

 

אז מה יש שם, על ראש ההר הנשגב? מסתפר שיש שם פארק קטן וממש חמוד, שגובל במעגן קטן לסירות. הסתובבנו קצת בשבילים ובאמת שהיה נעים ומהנה. פרפל, שהטבע חנן אותה באהבה לא מוסברת לאצטרובלים, עלים יבשים ובלוטים, מצאה על ספסל מתנה מרוח ההר:

 



בלוטים. יש אנשים שאוהבים את זה. ויש אנשים שאוהבים לסדר אותם על ספסל כדי שאנשים אחרים יבואו מהצד השני של העולם להתחמד מזה.

 

כשמיצינו את מה שהיה להר להציע, פסענו חזרה בשביל, חלפנו על פני הגלגל הענק והגענו לאקוואריום. מדובר באחד הקוואריומים הגדולים בעולם, שמתפרס על פני כמות בלתי נפשת של קומות. מבחינה ארכיטקטונית, אין ספק שמדובר במבנה מרשים ביותר, אבל התחושה האישית שלי היתה של כלא קטן ודחוס עבור יצוריי הים שהוצגו שם לראווה. מילא הדגים, שאבולוציונית אני מרגיש מרוחק מהם מספיק בשביל שלא יהיה לי אכפת מהם במיוחד (למרות שכריש הלוויתן המלכותי כמעט ושבר לי את הלב), אבל היונקים הימיים, ואפילו הפינגווינים... זה לא מקום ראוי בשבילם. חנקתי את הרגשות עמוק בפנים ועשיתי את המסלול כמו זומבי נטול אירועים נפשיים.

 

סרטון קצר ובו מככבים כמה מיצוריי הים שלא אכפת לי מהם.


החדר האחרון במסלול הוקדש למדוזות, וזה דווקא היה דיי נחמד ויפה. למדוזות אין רגשות, וגם לו היו להן, זיין עליהן. אף אחד לא אוהב מדוזות.

 







אוח, יפן . . . מה לא בסדר איתך?!

 

האקוואריום התחבר תת-קרקעית לקניון סמוך, וכך בסיום הסיור (שלקח מעל לשעה) מצאנו עצמינו באטראקציה נוספת: קומת אוכל שלמה שמעוצבת בסגנון שוק אוכל יפני מסורתי. הגימיק היה נחמד, אבל בשעה שכבר הפכה למאוחרת התקשינו קצת למצוא מקומות פתוחים. אכלנו אוקונומיאקי, עוד מנה יפנית שמשתנה בפראות מאיזור לאיזור, כשהיריבות העזה ביותר היא בין אוסקה להירושימה. מצאתי שהאוקונומיאקי האוסקי היה לא רע בכלל, אבל כמעט זהה בטעמו לטאקויאקי.

 


קומת אוכל בעיצוב של שוק אוכל מסורתי. What will they think of next?



אוקונומיאקי אוסקה סטייל. דוגרי, לא נראה כזה מעורר תיאבון. והיה לזה טעם של תמנון.

 

אחרי האוקונומיאקי התישבנו בחנות סושי מהסוג שההזמנות שלך מגיעות על סרט נע וקיבלנו את המנה האחרונה לאותו היום. הסושי לא היה משהו מיוחד, דומה למה שאפשר למצוא בארץ (בדיעבד אני זוקף את זה לזכותו. ההתנסות שלי עם סושי מסורתי אסלי היתה מאכזבת, אבל יש עוד יומיים עד שאגיע למסקנה הזו). אני נשארתי רעב, אבל המקום לא קיבל עוד הזמנות, אז חזרנו להסתובב בסמטאות הצרות של הקניון וקניתי ניקומן מטוגן שהיה סביר פלוס.

 



סושי מאקי. לא זוכר מה היה בפנים. פרפל משערת שבגלל שזו היתה המנה האחרונה שלהם לאותו יום, לא היה להם כוח לחתוך את הרולים כמו שצריך.

 

הערב כבר ירד במלוא הדרו כשיצאנו מהקניון. החלטנו להמשיך לאטרקציה האחרונה שלנו באוסקה, "בניין השמיים של Umeda", בניין עצום מיימדים שבראשו מצפה. אמרנו שלום לאיזור הנמל, חזרנו לרכבת העילית וירדנו בקיטה, מרכז העיר הצפוני של אוסקה שמשופע בבנייני ענק. משם הפעלנו את גוגל מפס והלכנו קרוב ל-20 דקות עד שהגענו לבניין השמיים. הדרך היתה מלאת חתחתים ואין שום מצב בעולם שהיינו מצליחים למצוא אותו לבד, ולבקש הכוונות מעוברי אורח כבר למדנו שלא כדאי. אבל בסוף הגענו.

 

 

בניין השמיים. התמונה מהערך בויקיפדיה, כשאנחנו הגענו לשם כבר חשוך לגמרי (וגם היינו הרבה יותר מדי קרובים בשביל תמונה טובה שלו)


בניין השמיים הוא בעצם שני בניינים מפלצתיים שמחוברים יחדיו במן תקרה משותפת. העלייה לשם כללה החלפה של מספר מעליות בקומות שונות ונמשכה לא מעט זמן. המצפה עצמו הינו התקרה המשותפת לשני הבניינים, והעליה לשם כללה כמה גרמי מדרגות-נעות. הגחנו לאוויר הלילה הצונן (צונן מאוד. למעשה, היה פאקין קר) והנוף המרהיב של אוסקה-רבתי קידם את פנינו.

 

המדרגות הנעות שמובילות למפלס העליון. משם היינו צריכים לטפס על עוד כמה מדרגות סטאטיות.




 

כשלא יכולנו יותר לסבול את הקור ירדנו קומה אחת לקפיטריה רומנטית, שהמושבים בה משקיפים היישר מהחלון. אחלה נוף, אחלה אווירה, אחלה קפה אבל חרא פאנקייקים.

 

The only way to truly enjoy your coffee.



שנתיים וחצי אחרי, לא הצלחנו להזכר אם הקפה היה מצויין והפאנקייקים חרא, או ההפך. אני כל כך שמח שכתבתי את כל הפרטים החשובים האלו במחברת המסעות שלי!

 

בדרך חזרה לרכבת תפסנו כמה סימנים לחג המולד המתקרב. מתקרב? עוד חודש וחצי, למעשה. אבל יפן נכנסת לטירוף כריסמס חודשיים מראש. וזה אפילו לא יום שיש להם בו חופש מעבודה. נו טוב, באוסקה זה עוד נראה חינני משהו. כשנגיע לטוקיו, בעוד כשבועיים, נחווה את האימה שאין לה שם, אבל יש לה מנגינה (ג'ינגל בלז, ג'ינגל בלז, ג'ינגל בלז רוק) בכל הדרה המזעזע.

 



טוב, כריסמס הוא חג פגאני במקורו.

 

וכך תם לו יומנו האחרון באוסקה שהוקדש לתיירות מקומית. למחרת נשכים ונצא לדרך הארוכה דרומה, לקגושימה. היי שלום אוסקה, ראינו בערך כלום ממה שיש לך להציע, אבל מה שראינו נעם לנו מאוד (חוץ מהאקוואריום. הייתי יכול להסתדר גם בלי לראות את זה). איבדתי בך את הקול אבל מצאתי אותו שוב, אכלתי בך מאכלים שחלקו טעם חשוד של תמנון והעיקר – פגשתי יפנים חברותיים במיוחד שלא יכולתי לנהל איתם שיחה כי לא היה לי קול. תודה! לנצח תהיי העיר היפנית הראשונה שלנו.

 


זה לא באמת כל כך מואר במציאות. אלו תמונות בחשיפה ארוכה, או משהו כזה. אני לא מבין בצילום.


עוד גלגל ענק, באמצע קיטה. גם פוטוגני.



הבעיה עם כל אפליקציות הניווט האלו היא שאתה עשוי למצוא את עצמך בסוף בעזה.

 

 

 

לפרק הקודם: סאגת הכרטיסים מגיעה לסיומה.

נכתב על ידי , 11/4/2017 17:03  
21 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

9,343
הבלוג משוייך לקטגוריות: 30 פלוס , מדע בדיוני ופנטזיה , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאיגנציוס אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על איגנציוס ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2017 © נענע 10 בע"מ