לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

words travel farther




מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2018

מחשבות על הסדרה "13 סיבות"


טיילר

טיילר הוא ההוכחה לכך שאף אחד, אפילו לא קליי, לא למד לקח מההשלכות של הביריונות בבית הספר. טיילר הוא גם ההוכחה לכך שמר פורטר לא למד לנהוג ברגישות יתרה אחרי המפגש האחרון שלו עם האנה. הוא הילד הכי פחות אהוד בסדרה – אהוד פחות אפילו מהאנה, שצוחקת למחשבה על בילוי איתו. ברייס נחשף בקלטות כאנס סדרתי וזוכה להגנה ולאמון היחסי של רוב שומעי הקלטות; טיילר, שעשה הרבה פחות מזה – בבת אחת הופך לשעיר לעזאזל. זה לא שקודם הוא נהנה משקט, אבל עכשיו יש ערך מוסף לפגיעה בו – אפשר להתעלל בו אפילו ללא ייסורי מצפון, ולהדיר אותו מכל שיחה שהוא מנסה להשתתף בה. נראה שכל האנשים ששמעו את הקלטות תמימי דעים לגבי הנושא (אולי חוץ מטוני, אבל טוני מחוץ להרבה דברים).

קליי, הגיבור האהוב והפגום שלנו, מתקשה לעבד את כעסו בעת שמיעת הקלטות ומוצא את עצמו שקוע במסע נקמה משל עצמו. הוא בוחר "לקחת את החוק לידיו" בגרסת "עין תחת עין" והופך את טיילר למטרה קלה אף משהיה. די מדהימה אותי, הבחירה האינטליגנטית הזאת בדמות של קליי כאחד הגורמים שדוחפים את טיילר לקצה. קליי מעולם לא התאכזר לאיש לפני כן, ההפך: הוא היה אחד האנשים הבודדים, לפי תיאורו של טיילר עצמו, שהיו נחמדים אליו. מה שמראה שאתה יכול להוביל להשלכות הרסניות אפילו כשאתה מלא בכוונות טובות, ושככל הנראה בריונות היא לא פתרון התמודדות אפילו עם בריונות.

טיילר לא אדיש להידרדרות במצבו. הוא פונה במצוקתו הרבה לפורטר, ולו בגלל שאנחנו עצמינו כל כך כועסים עליו – קל מאוד לפספס את הסצנה הזאת, ואת העבר שהיא עשויה לנבא. כמו במקרה של האנה, התגובה שלו קודם כל חשדנית ומסריחה מהאשמת הקורבן: "מה אתה עושה שעלול להרגיז את הילדים?" טיילר מזדעזע מחוסר ההיענות שהוא נתקל בה, מבין שאין לו עם מי לדבר. כמה פרקים אחר כך נראה אותו קונה אקדח.

אלה ההשלכות ההרסניות, שנגלות ברמזים עבים. הוא ממלמל כמה מלמולים אפלים בפגישה במונה, ובסצנה האחרונה אנחנו רואים אותו תולה פורטרטים של תלמידים מהתיכון, והרקע הטעון מוביל אותנו להבנה שלא מדובר בתכנון ספר המחזור עוד, מדובר בסימון מטרות עבור מסע נקמה חמוש.

זוהי הסצנה האחרונה שלו בעונה, והיא מוכיחה שכמו במקרה של האנה, הצופים מהצד לעולם לא נעלמים מעיניו של הילד שחווה התעללות. ההתערבות של אלכס לטובתו – קול יחיד אי פעם במסדרון של שנאה, בוז ואדישות – נצרבה בזיכרונו של טיילר, ומזכה אותו מבחינתו בחנינה מלאה. מצד שני אנחנו יכולים לראות על החבל שתלויות גם תמונות של אנשים כמו שרי, שלא התאכזרה אליו באופן ישיר ככל הידוע לנו – אבל מעולם לא עשתה דבר כדי למנוע אכזריות שהיתה עדה לה.

 

אלכס

הסיפור של אלכס מרתק: כל כך הרבה שאלות. למה הוא ניסה להתאבד? למה מלכתחילה הוא התרחק מהשלישייה הקבועה של מונה? למה לעזאזל שבחור עדין כמוהו ישתתף בכתיבת רשימה מחפיצה ומשפילה, או יזרוק את חברתו בתגובה לסירוב שלה לשכב איתו?

נתחיל בשאלה השנייה. האנה היתה מבולבלת מההתרחקות הפתאומית של אלכס, אבל לאורך הסדרה אנחנו מקבלים רמזים לסיבה האפשרית – אבא שלו. גבר אמריקני לבן טיפוסי, שוטר, שהיה שמח אם יוצא חלציו היה קצת פחות מוזיקאי רגיש שמסתובב עם בנות וקצת יותר גבר מוערך בחברה רווית טסטוסטרון ושרירים (אפילו נסיעה מסוכנת במהירות מטורפת מעוררת פחות כעס אם היא נעשית בחברת גברים מקובלים למראה). כנראה הלחצים האלה הביאו את אלכס לעשות מעשים שלא לאופיו – להתרחק מידידתו הטובה, להתחבר לחבורה של ספורטאים שלחלוטין לא מדברים את השפה שלו, ללחוץ על הבחורה שאהב לקים אתו יחסי מין, לזרוק אותה בשאט נפש כשהיא מסרבת ולהתנקם בה על כך.

אלכס דמות מרתקת. במהלך הסדרה הוא עובר שינוי לא פחות בולט מהמטמורפוזה המהפנטת של קליי. הוא בין הבודדים שמסרבים להכחיש את האמת בקלטות של האנה, ולמן ההתחלה הוא מתעקש לעבד אותה ולהתמודד איתה – הוא היחיד שמעיד על עצמו כי האזין לקלטות פעמיים. זה חשוב: להאזנה שנייה יש אפקט שאין להאזנה ראשונה, והקבלה מעניינת לכך באה לידי ביטוי גם בצפייה חוזרת בסדרה (לאור הבלבול הכרונולוגי, נוכחתי לדעת שצפייה שנייה לא דומה לצפייה ראשונה, וחושפת סודות רבים). ההתפכחות הזאת כוללת שינוי חיובי, בגדול, עבור עתידו של אלכס עצמו: כבר לא חשוב כל כך מה אבא שלו חושב עליו. ככל הנראה הוא מבין שהסוגיה הזאת הכתיבה את חייו כבר יותר מדי זמן, הרסה אותם, הרחיקה ממנו אנשים שהוא אוהב ובעקיפין גם דחפה את האנה לקצה.

אבל אלכס רגיש. רגיש לא פחות מהאנה – עוד תכונה שכנראה העבירה את אביו על דעתו. ניסיון ההתאבדות שלו לא מפתיע בכלל, למען האמת. לאורך כל הסדרה אלכס נראה מיוסר לפחות (אם לא יותר) מקליי, ועולה על דרך המלך הבטוחה להרס עצמי. ההתמוטטות אל תוך מי הבריכה, ההאצה המטורפת במהירות הכפולה על הכביש – כשהבעת הפנים שלו רדופה טירוף ושנאה עצמית, ההחלטה להיכנס למכות עם בחור חזק ממנו פי כמה, כנראה כי ההלקאה העצמית לא מספיקה לו – שלא לדבר על הזעם שלו כשמתברר לו שהוא לא יוצא משם גם עם עונש, בנוסף לפניו הנפוחים, כמי שמחפש כל הזמן להעניש את עצמו.

 

סקיי

סתם.

אבל היא פאקינג מאוהבת בקליי, לא?

 

האנה

לצערי הרב (וכאן אולי היתרון היחיד של הספר על פני הסדרה, על פי השמועות) הצגת האובדות של האנה לא היתה משכנעת מספיק ועמוקה מספיק בסדרה, בעיניי. היה לי עצוב שלא התמקדו בתהליכים הרגשיים והנפשיים שהיו אמורים לעבור עליה עד ההחלטה להתאבד. העיסוק בטראומה שלה היה דל עד מאוד, עד שצופים רבים לא השתכנעו בכלל שרצף אירועים כזה יכול להוביל מישהי לפעולה כזו – למרות שיכול גם יכול, תלוי איך מציגים אותו.

מה גם, שהיו שם כמה קלטות שלא הבנתי איך הן קשורות להחלטה שלה להתאבד.

א. קלטת 9: האונס של ג'סיקה

שאלה מהותית: איך בדיוק טראומה של מישהי אחרת גורם לך לרצות להתאבד?

ולא פחות חשוב מזה: באיזו זכות את מספרת עליה, ומפיצה אותה בין שומעים רבים, על דעת עצמך?

כמו שראינו במקרה של קליי, גיבורינו האהובים יכולים גם הם לעשות מעשים טיפשיים וילדותיים. אם יש משהו שמטריד יותר מהנקמה של קליי בטיילר, זה ההחלטה של האנה להכניס את סיפור האונס של ג'סיקה לקלטות.

דבר ראשון: ג'סיקה לא זכרה את האונס במודע, ולאורך כל הצפייה השנייה ניסיתי למצוא רמזים לכך שהאירוע השפיע עליה נפשית עוד לפני ששמעה את הקלטת של האנה. אף כי זה לא אומר שלא היו, לא מצאתי כאלה. המצב שלה בהווה, לעומת זאת, די מחורבן: מוזנחת, מעורערת לחלוטין, ומתחילה לפתח תלות באלכוהול (באופן אירוני, המשקה שמלכתחילה הוביל אותה למצב פגיע כל כך, אבל גם אפשר לה לשקוע בשכחה). אבל ממה זה נובע? מהאונס, או מהדיווח הדי-פומבי עליו מגורם שלישי, דיווח שלא נעשה בהסכמתה של המותקפת ואין לה שום שליטה על מי שומע אותו?

אפשר להאמין שההחלטה של ג'סטין להסתיר ממנה את האירוע יכולה לנבוע מתוך מחשבה על טובתה (כפי שהוא צועק על קליי). האם את נמצאת בטראומה אם את לא יכולה לזכור את האונס? אני יכולה להבין למה נער צעיר וחסר ניסיון ירצה להאמין שלא. התשובה של פסיכולוגים, כפי שגם משתקף בתגובתה של ג'סיקה, היא שהגוף זוכר. אבל איכשהו, נראה שהקלטת של האנה רק החמירה את המצב והעצימה את תחושת הטראומה והפחד של ג'סיקה.

זה עוול נוראי. האנה מעולם לא דיברה עם ג'ס על האונס, שלא לדבר על כך שלא הצליחה להתערב בפועל כדי למנוע אותו, ובכל זאת היא נותנת לעצמה את הזכות לספר לכל העולם מנקודת מבטה על טראומה שהיא בשום אופן לא שלה. אני חושבת שקליי עצמו הבין זאת – הוא הציע לג'ס לשרוף את הקלטות – לא אחת, את כולן, הצעה די מפתיעה בהתחשב מה שאנחנו יודעים על הכנות של קליי ועל הזיקה הרגשית העזה שלו אליהן.

וזה דבר מעודד: נראה שג'ס חזקה מספיק כדי להתמודד עם ההחלטה האנוכית של האנה להפיץ את הסיפור על דעת עצמה, שהפילה אותה חזק עוד יותר על הקרשים. היא מחליטה לקום וליטול את קול המספרת. היא מבקשת מקליי לא לשרוף את הקלטות, מגרשת את ג'סטין מחייה, בוחרת לשתף את אביה ובאופן כללי נראה שהיא מתכוונת לפתוח מסע עם עצמה.

ב. קלטת 10: שרי

איך בדיוק אשמה של מישהי אחרת במוות גורמת לך לרצות להתאבד? אלא אם זה מישהו אהוב, אבל זה לא היה. גם אם האנה היתה מוצפת רגשית בעקבות האירוע, ואני מאמינה שעצם הידיעה בהחלט מעיקה מאוד נפשית – הדבר הטבעי הוא לספר על כך לאדם קרוב ולהתייעץ איתו מה לעשות. האנה בהחלט ניסתה לשתף את קליי, אבל הוא הדף אותה רק פעם אחת. מה אם היא היתה מנסה שוב? ביום האחרון לחייה הם החליפו חיוכים ושיחת חולין קלה, למה האנה תלתה את כל תקוותיה רק בשיחה עם מר פורטר ולא גם בשיחה עם חברה הקרוב והנאמן ביותר בשנה האחרונה? וזה מוביל אותי לקלטת 11.

ג. קלטת 11: קליי

האירוע עצמו נראה לי מובן וטבעי. האנה היתה כבר בטראומה כאשר היא מצאה את עצמה לראשונה בסיטואציה שבה היא מעוניינת במגע מיני. הפציעות שלה לאורך כל השנה האחרונה: ההחפצה, ההטרדות המיניות, הפיכת חלקי גופה לנחלת הכלל, השמועות המשפילות – כל אלה הדהדו דווקא ברגע שחיכתה לו ורצתה בו, בפעם הראשונה בכלל שנשאלה לרצונה לפני שנגעו בה. היא ידעה עד כה רק פגיעות מיניות, ולרגע הם האירו באור אחר את הקרבה לקליי.

אני מתארת לעצמי שהאנה הרגישה מתוסבכת מכדי להיות ראויה למערכת יחסים בריאה, דבר שרק הועצם עם האונס של ברייס. ובכל זאת, קשה לי להבין למה היא וויתרה גם על ידידותו של קליי, ולא ניסתה לשתף אותו בדברים שהעיקו על ליבה יותר מפעם אחת. למה היה קל יותר לפנות למר פורטר?

קליי מרגיש אשם על כך שלא התעקש לדובב אותה. זו הפעם היחידה שאני מחזירה מבט שואל להאנה ותוהה מדוע גם היא לא ניסתה לשתף את האדם שמעריץ את העפר שלרגליה.

כי כשקיים אדם כזה – וכשהוא מוצא חן גם בעינייך, קשה מאוד לדעתי להגיע לאובדנות.

נכתב על ידי איילין , 5/3/2018 23:37  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי:  איילין

גיל: 25




הבלוג משוייך לקטגוריות: סטודנטים , אקטואליה ופוליטיקה , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאיילין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על איילין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2018 © נענע 10 בע"מ