לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

על פליטים (נסיון שני)


אינטרפיטציה אישית


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2014

הפעולה בירושליים בראי המדיה הישראלית


אחד היתרונות היחידים של התגוררות בקו הירוק בתור פלסטיני היא ללא ספק ההתנסות מיד ראשונה בדיסוננס בין הלך הרוח הפלסטיני שאני חווה וזה שהפרשנים הישראלים למיניהם מתארים. התקופה האחרונה מספקת שלל דוגמאות ואנקדוטות, אבל הפעולה בירושליים מיום שלישי ה18 לנובמבר היא ללא ספק הבולטת ביותר. בנוסף לדיבורים על אינתיפאדה שלישית (בעיניי אנחנו עוד רחוקים מזה) מה שמאפיין את הפרשנות בימים אלה הוא הגוון הדתי, אומנם תמיד הייתי קורא מדי פעם עד כמה המוסלמים רוצים לחסל את כל היהודים באשר הם, אבל לאחר הפעולה ביום שלישי ביטויים כגון ״השנאה הדתית״ ו״מלחמת דת״ הפכו למיינסטרים התקשורתי.

 






 

עתה הבא נבחן כמה עובדות על הפעולה ביום שלישי. שימו לב שרוב הטענות בדבר היות ההסלמה ״מלחמת דת״ מסתמכות כמעט לחלוטין על הפעולה בה שני פלסטינים תקפו בית כנסת יהודי בזמן תפילה. כמעט בכל הדיווחים בתקשורת הישראלית הושמטו כמה פרטים שצצו שוב ושוב בזו הפלסטינית:

 

1. החזית העממית לקחה אחריות. אני מניח שהצעירים מבן קוראי לא זוכרים את שנות ה90 בהן החזית העממית הייתה בשיאה, למעשה אני משער שרבים אינם מכירים כלל את הארגון שכמעט ונעלם בעשור האחרון, על כן אספק ציטוט ישיר מתוך ויקיפדיה העברית:


החזית העממית קמה מאיחוד של כמה ארגוני שמאל פלסטיניים חילוניים ובראשית דרכה שילבה אידאולוגיה מרקסיסטית-לניניסטית ולאומיות פלסטינית, ושמה דגש על מעמד הפועלים הפלסטיני. מטרתה המוצהרת של החזית העממית: "שחרור פלסטין כולה במאבק מזוין והקמת מדינה פלסטינית דמוקרטית וסוציאליסטית". בניגוד לארגוני הטרור הפלסטיניים האחרים, החזית העממית אינה רואה את המאבק להשמדת ישראל כמאבק דתי או לאומי, אלא כחלק ממהפכה רחבה יותר נגד ה"אימפריאליזם המערבי". החזית העממית רואה בחיסול מדינת ישראל אמצעי לדחיקת האימפריאליזם מן המזרח התיכון ולמיגורם של המשטרים הערביים שהם, לתפיסתה, משטרים בורגניים ודיקטטוריים המתרפסים בפני הקפיטליזם המערבי. משום כך מעוניינת החזית גם בהפלת משטרי המלוכה השמרניים כמו בירדן ובמרוקו.

 

לקוראי הבקיאים יותר אזכיר את אחמד קטאמש הסופר והסוציוליוג ששוחרר - שוב - ממעצר מנהלי לפני כשנה ואשר מזוהה עם החזית העממית.

 

2. החזית העממית ציינה שאחת הסיבות לבחירת בת הכנסת הספציפי הזה בתור מטרה הייתה שהורי אחדים מרוצחי אבו חדיר (הנער הפלסטיני בן ה13 שנחטף ומת כשהועלה באש בעודו חיי) מזוהים עם בת הכנסת הזה. דעתי האשית היא שמדובר בפעולה שתוכננה כנקמה על מות אבו חדיר.

 

בנוסף ארצה לציין תמיהה משתי נקודות:

1. היות ואזרחים תמיד היו מטרות וקורבנות של הסכסוך, למה הפגיעה באזרחים מתפללים סוקרה כחמורה מפגיעה באטאיסט בעודו אוכל שווארמה צמחונית ברחוב?

2. הרי מסגדים, כנסיות ובתי כנסת היוו מטרות לשני הצדדים בעבר (ברוך גולדשטיין, ישיבת מרכז הרב ב2008, צוק איתן). למה הפעם זו פתאום מלחמת דת?

 

עתה לאחר שהבהרנו את הדיסונסנס נשאלת השאלה, מה האגנדה העומדת מאחורי ההצגה הספציפית של האירועים שכל התקשורת הישראלית דבקה בה? כמובן, התשובה מורכבת ואני יכול רק לשער. ללא ספק קל יותר לישראלי לחשוב על מבצעי הפעולה בתור אסלמיסטים פונדמנטליים, קנאים דתיים ששמו להם למטרה לפגוע ביהודים בעת תפילה דווקא -בטח בגלל עליית יהודים לכיפת הסלע- מאשר חילוניים מרקסיסטים רהוטים שקראו את פוקו, במקרה הראשון ניתן לפטור אותם מבלי צורך בדיאלוג או בחינה של מניעיהם. למרות שזה הסבר יפה שהייתי נוטה לו בעבר, כיום החשוד העקרי בעיניי הוא תמיד האינטרס הפוליטי. נתניהו שקוע בבוץ עד קצוות אוזניו, הקרב על התקציב גרם לסדקים ברורים בקואליציה ורק בנס הוא ניצל מהקדמת הבחירות. ספין תקשורתי כגון מלחמה דתית מספק לא רק השחה לתשומת לב הציבור, כי אם הצליחה -אם כי בהקף קטן - לגרור אהדה בזירה העולמית. אך הכי חשוב, זה נראה כי היא מצליחה להבהיל את הציבור, על ״תרבות הפחד״ שמעתם?  

 

 

נכתב על ידי zadig , 21/11/2014 16:25  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



Avatarכינוי:  zadig

מין: זכר




הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , זכויות אדם
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לzadig אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על zadig ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ