לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

שמן על בד


מגזין אמנות. דעות וידיעות בנושאי אמנות חזותית ובכלל.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2005

על זמן, זיכרון ומה שביניהם


The Persistence of Memory, 1932

התמדת/המשכות הזיכרון

סלבדור דאלי

שם היצירה הולם אותה היטב – "המשכות הזכרון" – ואכן קשה לשכוח את הסצינה. אובייקטים קשיחים הופכים ללא הסבר לרפויים בנוף האינסופי. המתכת מושכת את הנמלים כמו בשר רקוב. דאלי שלט במה שהוא הגדיר כ-"תחבולה משתקת המשטה בעינים", וצייר בדיוק מירבי, כדי ליצור בלבול מירבי – ולפקפק לחלוטין בעולם המציאות. זוהי השאיפה הסוריאליסטית הקלאסית, אולם היצירה כוללת גם מציאות פשוטה כמשמעה – הצוקים הרחוקים והזהובים הם חופיה של קליפורניה – ביתו של דאלי.

השעונים הרפים כגבינה בשלה יתר על המידה – כפי שדאלי ניסח בעצמו – "הקממבר של הזמן". כאן הזמן מאבד כל משמעות. הקביעות שולטץ: הנמלים – תימה חוזרת בעבודתו של דאלי – מייצגות רקבון – בעיקר כשהן תוקפות שעון זהב, ההופך לאורגני בצורה גרוטסקית. היצור הבשרני והמפלצתי המצוי ברפיון במרכז היצירה הוא בו זמנית זר ומוכר – מזכיר במקצת את פניו של דאלי בפרופיל – הריסים הארוכים המזכירים חרקים, או רמז למיניות, ומה שיכול להיות לשון מטפטפת מן האף כמו חילזון.

שנה לפני ציור היצירה דאלי ניסח את השיטה הביקורתית-פראנואידית. הוא פיתח הזיות פסיכותיות שהוא עצמו גרם להן כדי ליצור אמנות. "ההבדל בין משוגע לביני" – הוא אמר – " הוא שאני אינני משוגע".

 
נכתב על ידי , 18/5/2005 13:26  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





כינוי: 

מין: זכר




2,239
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , יצירתיות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ל_סבסטיאן_ אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על _סבסטיאן_ ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ