לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חשיבה חופשית


מתובנות של מדען: עובדות לא נעלמות כאשר מתעלמים מהן!

Avatarכינוי:  קנקן התה

בן: 2

Google:  קנקן התה

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2014    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

4/2014

תפוחים לחג - יפים בחוץ ובפנים?


 

הפוסט הזה יעסוק בתופעה של מכירת פירות נגועים. נראה מה מביא לפגיעה בפירות האלה וכיצד אפשר למנוע זאת. לדעתי (כפי שאסביר) מכירה של פירות כאלה לצרכנים אינה נעשית לכאורה בתום לב. אני משוכנע שסחורה כזו אינה מגיעה לשווקים שחקלאי ישראל משווקים לחו"ל.

 

תפוחים יפים למראה אחד אחד קנינו ברשת קואופ שופ (בסניף הגבעה הצרפתית בירושלים), במחיר של בית מרקחת. מחלק התכוונו להכין חרוסת, מחלק להכין עוגה וחלק לאכול סתם כך.

 



 

 

התחלתי לאכול אחד ואלוהים - ראו כמעט מה שהכנסתי לפה:

 



 

 

איזה חוסר מזל, בוודאי השאר טעימים ועסיסיים, אבל אופס - כמעט כולם היו כל כך יפים בחוץ ובפנים טעימים... לזחלי עש התפוח.



 

העשית מטילה ביצים על העלים ועל פרי התפוח לפני הבשלתו ומהן בוקעים זחלים. הזחל נובר פתח קטן, נכנס כולו לתוך הפרי ומכסה את הפתח בגללים בהירים שמסתירים את מקום החדירה בפרי. במקרים רבים קשה אפילו יותר להבחין בשעת קנייה במקום  החדירה של הזחלים, כאשר החדירה נעשית באיזור העוקץ של התפוח ולאחר מכן התקדמות לאיזור הגרעינים שבפרי.  כי הזחלים בשלבי ההתפתחות הראשונים ניזונים בעיקר מהגרעינים של הפרי. לאחר מספר ימים הזחלים עוזבים את הפרי ועוברים לפירות אחרים, עד להשלמת התפתחותם לגלמים. 

 

החקלאים נלחמים בזחלי העש הזה על ידי הדברה בחומרים כימיים הפוגעים במערכת העצבים של הזחלים. הבעיה בהדברה הכימית שהיא כבר לא תמיד יעילה, בשל התפתחות מנגנוני עמידות כנגד החומרים האלה בזחלי העש. כיוון שכך, וכיוון שחומרי ההדברה האלה גם רעילים לסביבה ולבעלי חיים האוכלים אף הם את הפרי (או השאריות הרקובות שלו) - משתמשים במטעים רבים במקום או בנוסף בשיטת הדברה ירוקה או הדברה ביולוגית.

 

במקרה של עש התפוח, משתמשים בשיטה של הצבת מלכודות דמויות חוט התלויות על ענפי העץ, המשחררות לאוויר פרומון (הורמון מין) נקבי בריכוז גבוה בהרבה יותר מאשר בטבע. העשים הזכרים נמשכים אל המלכודות האלה, מנסים להזדווג איתן והתוצאה הסופית היא שהם מתבלבלים ולבסוף עוזבים את המטע. כיום מורחק בשיטה זו עש התפוח מאלפי דונמים של מטעים בגולן, בגליל ובאזור ירושלים.  




מלכודת חוט עם פרומון המבלבל את זכרי העש 

 

אבל, אם מצאתי כל כך הרבה תפוחים נגועים בסופרמרקט - כנראה שהתפוחים הגיעו ממטעים שבהם העשים לא הודברו בהצלחה.

 

הייתי מצפה שהחקלאים עצמם וכן ברשתות השיווק יבדקו דגימות של הפרי. אם היו עושים זאת, לא הייתי מוצא תשעה תפוחים נגועים (ברמות שונות) מתוך עשרה. אני בטוח שהחקלאים עצמם לא אכלו מהם. איך אפשר לאכול דבר כזה? אבל למכור מוכרים.

 

מזיק נפוץ נוסף המקלקל את התפוחים שלנו (כמו גם כמה פירות אחרים) הוא זבוב הפירות המכונה גם זבוב ים תיכוני

 

נקבת זבוב הפירות עוקצת את הפירות ומחדירה את ביציה אל מתחת לקליפה, באמצעות צינור הטלה טלסקופי. מהביצים בוקעות רימות המתפתחות בתוך הפרי, שלאחר מכן הולך ומרקיב. מאוחר יותר הרימה יוצאת מהפרי וצונחת אל הקרקע. שם תמשיך את מסלול חייה שבו תהפוך לגולם ולזבוב בוגר.

 

 

 

 

גם בזבוב הזה נלחמים החקלאים בהדברה כימית סזיפית ובשנים האחרונות התחילו בהדברה ביולוגית שהיא הדברה ירוקה. ההדברה הביולוגית הזו מאוד מעניינת ובעצם בה הזבובים משמשים כאויב כנגד עצמם.

 

בשיטת ההדברה הזו מגדלים במעבדה בכמויות גלמים של זבובים זכרים ולאחר בקיעתם מעקרים אותם בהקרנה רדיואקטיבית. את הזבובים המעוקרים מפזרים ממטוסים על השדות. מה שקורה הוא שהזכרים העקרים מזדווגים עם הנקבות שבשטח, ולפיכך הן יטילו (בעברית יפה -תטלנה) ביצים לא פוריות. כלומר, מדובר כאן ביצירת תחרות בין זכרים עקרים לבין זבובי הבר הזכרים הפוריים הנמצאים בטבע. פיזור זבובים עקרים בצפיפות גבוהה מגדילה את הסיכויים למפגש בין נקבה פוריה לזכר עקר, הרבה יותר מאשר מאשר מפגש עם זכר פורה. כאשר הזבובים העקרים מזדווגים עם נקבות זבובי הבר - הם מונעים בעצם את העמדת הדור הבא ומצליחים להביא להפחתה של אוכלוסיית הזבוב המזיק לאורך זמן.

 



זכר עקר מזדווג עם נקבת בר 


השיטה הזו יעילה מאוד משום שמשך חייה של הזבובה נמשכים רק כחמישה שבועות ובהם היא מזדווגת פעם אחת בלבד. בשיטה הזו אין הכחדה מלאה של הזבוב אלא שליטה על קצב ההתרבות של הזבוב, שבעצם מביאה להפחתה משמעותית במספר הזבובים.

 

מטרת ההדברה ביולוגית אינה להכחיד מין מזיק מסוים, אלא לדכא אותו ולהשאיר אותו ברמה נמוכה שבה הנזק שלו מינימלי. זאת משום שהכחדה של מין תביא להפרה של האיזון אקולוגי בטבע - למשל בפגיעה במינים אחרים הניזונים ממנו. כמו כן, במקרה של הכחדת מזיק ממין אחד עלול לצוץ מזיק אחר. שיטה ההדברה הביולוגית הזו מיושמת בצפון הארץ ובערבה.

 

ולמרות כל השיטות האלו, כאמור הגיעו תפוחים יפים מבחוץ ומקולקלים בפנים לסל הפירות שלנו. כאמור שיווק פירות שאחוז כל כך גבוה מהם נגוע הוא מחדל בלתי מתקבל על הדעת. לא יתכן לשווק פרי בלי בקרת איכות מינימלית. במקרה זה בדיקה אקראית של מספר פירות קטן מכל מטע הייתה מגלה את הנגע ומונעת שיווק של סחורה קלוקלת כזו. תפוחים במצב כזה וודאי אינם נשלחים ליצוא בשווקי אירופה - אז מדוע לא כך הדבר כאן? הדבר יותר ממרמז שפירות כאלו נמכרים בשווקים שלנו שלא בתום לב.

 

ואציין שוב, התפוחים האלו נמכרו בקואופ שופ סניף הגבעה הצרפתית בירושלים.
 

 

תוספת עריכה

 

הזהרו למשל כאשר אתם מגישים לאורחים תפוחים אפויים עם קינמון, קרמל או גלידת וניל...

 

 

נכתב על ידי קנקן התה , 19/4/2014 06:14   בקטגוריות מכירת פירות נגועים, שיווק פירות נגועים, תפוחי עץ, עש התפוח, זבוב פירות ים תיכוני, הדברה ירוקה, הדברה ביולוגית, ביולוגיה, חקלאות, שיווק  
18 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של רותי קוטלר ב-19/4/2014 17:41
 



השתקפויות חיי


 

אינני יודע מדוע אבל נראה שאווירת נוסטלגיה רצינית נפלה בפוסטים שאני קורא בימים האחרונים כאן בישרא.

 

אצלי כשמשתלטת נוסטלגיה אני חוזר לשירים ממחוז ילדותי. כשהאזנתי השבוע למשהו ביוטיוב, משהו החזיר אותי (קוראים לזה אסוציאציה) לשיר

 

Reflections of My Life 

 

 

 השיר הפופולרי היפה והעצוב הזה נכתב ובוצע על ידי הלהקה הסקוטית מרמלדה בשלהי שנת 1969 . הוא נוגן בפסי קול של מספר סרטים וביניהם בקליפ של החיילים המשוחררים ממלחמת וייטנאם. המלחמה אולי הכי טראומטית שעברה על ארה"ב.

 

 

 

 

והקליפ הזה מחזיר אותי אחורה בזמן. אני ניצב בכוח המשמר על שיירת הנשיא ניקסון  שעברה ברחוב ירושלמי, כחוצץ לקהל. הקפיצו אותנו במהלך קורס פראמדיקים בשרות הצבאי. ראיתי אותו אז פנים לפנים. 

 

ובמסע היוטיובי בגרסאות השיר השתקפויות חיי, מצאתי נוסטלגיה מהממת בראי הזמן (מצאו את ההבדלים):

 

 מרמלדה 1969

 

 

  

 

 מרמלדה 1992

 

 

 

 

  

מרמלדה 2009

 

 

 

  

ומה שעושה לי השיר הזה אני יכול להביע רק בשיר. 

 

 השתקפויות/קנקן התה

 

אֲנִי מִתְמַכֵּר לְשִׁיר

רֶגַע חוֹזֵר לִמְחוֹזוֹת יַלְדוּתִי

רֶגַע מִתְבַּגֵּר

סוֹבֵב הַתַּקְלִיט

 

לָמָּה הַשִּׁירִים הֲכִי יָפִים

הֲכִי עֲצוּבִים?

 

נוֹסְטַלְגְּיָה בְּעוֹלָם אַכְזָר

בַּמַּרְאָה מִשְׁתַּקְּפִים 

דִּמְעוֹת עֵינַי

 

 

תוספת עריכה:

 




http://www.mouse.co.il/CM.shows_item_show,408,208,26183,.aspx

 


נכתב על ידי קנקן התה , 17/4/2014 17:48   בקטגוריות נוסטלגיה, להקת מרמלדה, מלחמת ויטנאם, שירים שלי  
26 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-19/4/2014 00:28
 



על אנונימיות (יש דבר כזה?), יציאות מהארון וסיאנסים


 

כבר מזמן רציתי לכתוב את הפוסט הזה ומי שגאלו אותו מתרדמה בטיוטות היו פוסטים שפורסמו לאחרונה - כדוגמת "היציאה מהארון" של אמובטלת שחשפה את זהותה ושל קשקושי פילוסופיה נכחדת שבתחילה כתבה בבלוג שלה כמין זכר ולאחר זמן חשפה את מינה האמיתי.

 

רבים כאן בישרא כותבים כאנונימים מסיבות שונות. גם אני ביניהם מסיבות שכתבתי כאן כמדומני יותר מפעם אחת. אין לי רצון לחזור על המגילה וגם התעצלתי לחפש את הקישורים לפוסטים הרלוונטים. אבל אם יש כאן מישהו שלא קרא, שידע שאם יש לו/לה כוח - ודאי ימצא זאת בין מאות הפוסטים שנכתבו כאן.

 

כשמישהו יוצא בישרא מהארון ומגלה את זהותו, מיד מופיעות תגובות המשבחות וחלקן בנימה מתנצלת משהו - שאקט כזה מצד המגיב בלתי אפשרי ואף פעם לא יקרה.

 

אז זהו שאני לא בטוח. כי לפני ימים אחדים קיבלתי שני מיילים מאתר מסויים (שלא אפרט את שמו) לחשבון דואר שלי האמור להיות חסוי (ושאני אפילו רשום בו בכינוי ולא בשמי האמיתי). והמכתבים פותחים ב- XXXXXX היקר! .אבל ה-XXXXXX הזה הוא שמי האמיתי. אתם מאמינים? כיצד השיגו את זה לעזאזל? אין ספק שמישהו התאמץ ונקט באמצעים לא כשרים כדי לחשוף את זהותי. לשם כך היה צריך לחדור  לפרטיותי, לעשות הצלבות, לחדור לחשבונות שונים שלי וכדומה. וזה כמובן מרתיח וצריך להטריד גם אתכם - כל הכותבים כאן כביכול באנונימיות.

 

אני יודע גם שענין הזהות שלי מטרידה אחדים כאן ואפילו קיבלתי רמזים על ניחושים מכל מיני הצלבות שהם עושים (מבלי שזה אומר שהניחושים שלהם בהכרח נכונים). אותי זה כמובן מטריד, כי חשיפה פומבית תגרור לצערי מחיקה מידית של הבלוג. ויש לי מקום להניח שזה קרה לפחות עם מספר בלוגרים שנעלמו לנו בבוקר יום בהיר אחד מישרא.

 

אספר לכם על עוד משהו. כשהייתי מאושפז מיד לאחר הניתוח ולא הייתי כל כך מפוקס - פלטתי לזוג מבני משפחה שלי (שלא מהדרגה הראשונה) שיש לי בלוג. כאשר נפלתי נפלתי, אמרתי להם שזהו בלוג מדעי שנועד לפזר סטיגמות ומיתוסים לא מבוססים בציבור. אבל אמרתי גם שפרטי הבלוג חסויים מסיבות מסויימות וזהו. וכשהם הגיעו לבקר אותי שוב לאחר מספר שבועות, הם שאלו "נו מה שלום הבלוג? אתה כותב שם רק מדע?". מדוע שאלו את החלק השני? יש לי בסיס טוב לחשוב שהם מיהרו לחפש בגוגל את מה שחיפשו, ועשו הצלבה עם דברים שסיפרתי לכם כאן בבלוג ושמאמתים את זהותי בפניהם. עשיתי עצמי לא שומע, לא עניתי ומקווה שאם הם באמת גילו (בסבירות גבוהה שכן), אז שהם לפחות לא יחשפו בפני אנשים נוספים את מה שהם אולי יודעים.

 

במקרה שלי סיבותיי לאלמוניות רובן הכרח המותנה במעמדי ותחום עיסוקי. אבל באמת ממש לא ברור לי מדוע שמו של מי שחושף כאן פרטים מחייו מחייב גם הזדהות בשם האמיתי. מדוע כינוי אינו מספיק? מאיזה מקום מגיע יצר הסקרנות הבלתי נלאה הזה? אנחנו לא עד כדי כך  חשובים בשביל "צלמי פפראצי". וכדאי שהקוראים כאן יבינו שחשיפה מלאה אינה מתאימה לכולם. כל אחד מסיבותיו הוא.  וכדאי שיכבדו זאת. 

 

היו מספר קוראים קבועים בבלוג שלי (שבאופן עקרוני אני לא חושף את שמם ברשימה פומבית של קוראים) שפתאום נעלמו מהרשימה. כנ"ל גם בלוגרים שהיו ברשימת הקבועים שלי. כשאני שם לב לכך מתישהו - אני מעלה בדעתי אחת מארבע אפשרויות: האחת - שהקורא או הנקרא סינן אותי מהרשימה מסיבותיו הוא ובמקרה כזה אני אומר : רצונו של אדם כבודו וזכותו. אין אני נעלב, גם לא נפגע ופשוט שוכח.

 

האפשרות השניה שיותר מדאיגה אותי היא האם אירע משהו לבלוגר/ית. ובמקרה כזה אני ממש דואג ולא שוכח אותם. הבעיה היא שיחד עם האייקון שלהם שנעלם מרשימת הקבועים או הקוראים - נעלם גם הבלוג שלהם (כלומר נמחק). ואז אין לי אפשרות להגיב ולשאול לשלומם.

 

האפשרות השלישית היא שהבלוגר/ית הנעלם/ה (אויש, תסלחנה לי הפמיניסטיות - שמעתה אני אכתוב בלשון זכר ולא בלשון נקבה גורף מבית מדרשה של מירב מיכאלי. ואין זה אומר שאני מזלזל בכן. כלל וכלל לא) - החליט מסיבותיו הוא לשנות את שם הבלוג. לעיתים אם מדובר במישהו היקר לי אני טורח למצוא עקבות אל הבית החדש. אבל, אם הבלוגר הזה הפסיק למשל להגיב גם אצלי בבלוג - אני יוצא מתוך הנחה ששינוי שם הבלוג הוא בעצם מעין RESET של קהל הקוראים שלו. איזה סוג של סלקציה. ואז רצונו - כבודו. בזה הסתיים העניין מבחינתי. כנראה לא איכפת לו אם הפסיד אותי ואחרים כקוראים.

 

האפשרות הרביעית היא שהבלוגר הופך את הבלוג שלו לפרטי (או הופכים לו אותו לפרטי - גם זה קורה מניסיוני האישי). מבחינתי, הפיכת בלוג לפרטי היא עניין אישי של הבלוגר  שאני מכבד. אבל אני לא אפנה ביוזמתי כדי לקבל רשות להכנס אל הבלוג הפרטי. כי אני לא דוגל במועדונים אקסלוסיבים וסלקטיבים.

 

אפרופו מועדונים "אקסלוסיבים" - לפני ימים אחדים קראתי כאן פוסט על "פעילות סודית" כלשהי של הכותב שגזלה מאוד מזמנו. איזושהי פעילות הקשורה ב"מיזם" תקשורת מחודשת עם "פאנטומים" של ישרא לשעבר שחטפו געגועים עזים לבלוגרים עכשווים לאחר שפרשו "לעולם הבא". ואז הצלבתי את העובדה שיום קודם פורסם פוסט בבלוג אחר שמתאר הקמה של איזו קבוצה סגורה בפייסבוק של "ישרא-פנטומים" יחד עם אליטה מובחרת ונבחרת של ישרא-בלוגרים עכשווים - קשר שמעורר בי אסוציאציה  ל"מדיומים מתקשרים" עם "העולם הבא" כקבוצת סיאנסים.  והפוסט ההוא שהביא באופן תמים קישור לקבוצת הסיאנסים הזו - הורד באופן מסתורי מהבלוג לאחר פרסומו. והוא חזר שוב היום בלי הקישור. וראיתי שרשורי בלוגרים הדנים בעניין הסודיות.

 



 

לי אישית אין בעיה עם כל זה. אבל נשאלת השאלה אם הפנטומים כל כך מתגעגעים לישרא - מדוע שלא יחזרו לכתוב כאן? מה יש, כבר לא נאה להם לכתוב מחוץ לפייסבוק? ואם בסלקצית קוראים חפצה נפשם (וזה כנראה מה שעומד מאחורי זה), מדוע שלא יאגדו את יקיריהם ומוקיריהם בבלוג פרטי? או אולי בלוג כבר לא מעניין אותם - כי הם זקוקים לתיקשור בזמן אמת, ויש להם כנראה עודף פנאי למה שמשתמע כבּרבֶּרֶת סמולטוקית נוסטלגית אינסופית ברשת?

 

אז יש לי אפילו הצעה לקבוצה הזו: מה דעתכם לאמץ לחיצת יד סודית, מיוחדת,  כיאה לכתות כמו הבונים החופשיים - שתזהה אתכם זה בפני זה כשתפגשו ברחוב?  מה שבטוח בטוח -ישראבלוג הוא פלטפורמה פלורליסטית שכנראה כבר לא מתאימה יותר לפנטומים פלצניים. אבל בישרא-בלוג אני אמשיך לכתוב לכל מי שמעונין ללא כל סלקציה ויכול להגיב כאן כל אחד, ובתנאי שרק ישמור על תרבות דיבור. ואפילו בשוליים הימניים תוכלו למצוא קישור למייל ולפייסבוק שלי אם תרצו משהו בפרטי.

 

שלא תבינו לא נכון. אין בליבי על קבוצת הבלוגרים העכשווים בישרא שהצטרפו למיזם התקשור עם הפנטומים. הם וודאי נתקפו בנוסטלגיה לפורשים ויתכן שזה אפילו מחמיא להם שהם צורפו למועדון האקסלוסיבי הסודי הזה. אבל אם יש להם זמן לפטפטת אינטרנטית - אני מאחל להם את מירב ההנאה.

  

זהו. מספיק חפירות להפעם.

 

חגים ומועדים לששון.

 

נכתב על ידי קנקן התה , 15/4/2014 14:54   בקטגוריות אנונימיות בבלוגים, חשיפה, בלוגים פרטיים, שינוי שם בלוג, סינון קוראים, מועדון קוראים, קבוצות פלצניות, סודיות באינטרנט, פורומים, סינון וסלקציה, בלוגיה, ישרא-בלוג  
38 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-18/4/2014 00:47
 



חזרת זה לא רק מרור


 



 

 

החזרת המככבת בקערת הפסח בתקן של מרור אצל עדות אשכנז - בעצם אינה מרה אלא חריפה אש. שורש החזרת  השלם אינו חריף כלל וכלל. עובדה היא משמשת במדינות אירופה גם  כאוכל לסוסים הבולעים את השורש שלם. ומכאן שמה האנגלי צנון הסוס - horseradish). החזרת מתחילה להיות חריפה כשבוצעים אותה בסכין ואז במגע עם האוויר משתחרר ממנה חומר נדיף המכונה סיניגרין. קצת מזכיר את השום שגם בו החומר הפעיל אליסין מתחיל להיות חריף רק במגע עם האויר (כלומר כאשר מתחמצן). אם תבלעו שן שום שלמה, לא תרגישו חריף, לא טעם ולא ריח. 



 

 

החזרת עצמה מאוד חריפה ועדות אשכנז נוהגים למתן מעט את החריף על ידי ערבוב החזרת המרוסקת בסלק אדום מבושל ומגורד וכמובן מוסיפים מעט חומץ לשימור. ללא תוספת חומץ החזרת הופכת למרה ובלתי אכילה. שומרים אותה בצנצנת זכוכית עם מכסה במקרר. אבל גם כך עם הזמן החזרת מאבדת את חריפותה, בשל התנדפות הגז החריף.

 

בשבילי החזרת היא הכרח כדי לאכול את קציצות הגפילטע פיש המוגשות בראש השנה ובפסח. אינני חובב טעם דגים והחזרת ממסכת לי את הטעם הדגי. בארה"ב נותנים כבוד רב לחזרת. החזרת משמשת מרכיב ברטבי מיונז המוגשים על בשרים ומאכלים שונים. ג'ורג' וושינגטון ותומס ג'פרסון גידלו אותה בגינותיהם הפרטיות. משעשע שקורנוויל במדינת אילינוי בארה"ב הוכרזה כעיר הבירה העולמית של החזרת.

לעיתים קרובות אבקת או רוטב הווסאבּי  היפני הירוק והחריף שמוגשים בסושי - הם בעצם מזוייפים ועשויים מחזרת (בשל הטעמים הדומים).  

 

כמו הכרפס (הסלרי) שהיה נושא הפוסט הקודם, גם לחזרת יש הסטוריה עתיקה של שימושים רפואיים. למעשה בעולם העתיק ועד לסוף המאה השבע עשרה, החזרת הייתה בחזקת מרפא כל: החל מדלקת מפרקים, דרך בצקת, דלקות בדרכי השתן, אבנים בכליות, שחפת, תולעים במערכת העיכול, דיכאון  ועוד שימושים כחומר מעורר או ממריץ. במצרים העתיקה הכינו ממנה סירופ מכייח נגד שיעול. ביוון העתיקה השתמשו בה בתור מעורר מיני ומשכך כאבים. האורקל מדלפי (שחזתה שאדיפוס יהרוג את אביו ויתחתן עם אמו) אמרה לאפולו שהחזרת שווה משקלה בזהב (הסלק בכסף והצנון במתכת). האינדיאנים בדרום אמריקה נהגו למרוח את השורש על המצח כדי להרגיע כאבי ראש. הם מרחו גם על החניכיים כדי למנוע דלקת. 

 

האם יש בסיס מדעי לשימושים הרפואיים המיוחסים לחזרת בפולקלור העמים?

ממחקרים מדעיים מסתבר שכן. החומר סיניגרין (Sinigrin) שבחזרת מתפרק בקיבה לחומר בעל תכונות אנטיביוטיות (המכונה אליל-איזותיוציאנט), שיכול להסביר את השימוש המסורתי בחזרת לטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה, דרכי השתן ומערכת העיכול. הנה מאמרים מדעיים מודרנים שמוכיחים את הפעילות האנטיביוטית של הסיניגרין שבחזרת. למשל המאמר הזה:



 

אבל בבקשה. אל תסיקו מכך שבמקום אנטיביוטיקה שרשם לכם הרופא תוכלו להמיר בביטחה בחזרת. זה גם יהיה הרבה יותר חריף מלבלוע אנטיביוטיקה קריצה

 

מחקרים מראים גם כי אכילה קבועה של חזרת  עשויה גם להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן ולמנוע התפתחות גידולים קיימים. למשל ראו שני המאמרים הבאים:

 



 



 

 

אלה רק דוגמאות למאמרים נוספים המוכיחים קשר בין הסינגרין שבחזרת לבין היכולות האנטי-סרטניות שלו. ראו רשימה מלאה כאן.

 

 שימושים נוספים בחזרת ברפואה העממית:

 

א.  במריחה על העור, החזרת ממריצה את זרימת הדם לעור ולגוף כולו כתוצאה מהרחבת נימי הדם.

 

ב. הפחתת כאבי דלקת מפרקים ברפואה המשלימה.

 

ג. משמשת בדלקות בדרכי הנשימה העליונות. יש לה יכולת כיוח (הרחקת ליחה) ולכן מקלה על הנשימה במקרים של שיעול רגיל, ברונכיט ואסתמה. מקילה על הנשימה במקרה של סינוסיטיס. כמו כן היא מעודדת הזעה כמו אקמול להורדת חום (אבל לכו תתנו לילד חזרת, נראה אתכם)  וכמובן גם יכולת להלחם בזיהומים חיידקיים.

 

ד. משמשת בבעיות של מערכת העיכול כמו עצירות וגזים בשל תכונתה כמשלשל עדין וספיחת גזים. כמוכן השפעה על הגברת ייצור מיצי מרה המסייעים לכבד להיפטר מחומרי פסולת.

אופן הטיפול: מכניסים כפית שורש חזרת מרוסק לכוס מים רותחים. לאחר 5 דקות לשתות את החליטה. לשתות 3 פעמים ביום.

 

 ולבסוף "הסחוג האשכנזי" הזה עשיר באשלגן, מגנזיום, סידן, ויטמין C וסיבים תזונתיים ודל מאוד בקלוריות.

 

ובחג תבּלו בחזרת ואל תאכלו יותר מדי מצות עם ממרח (תחליף) שוקולד (איכס, זה כל כך משמין - ואפילו עוגת שוקולד פי מאה יותר טעימה, לטעמי).

 

והעיקר חג שמח

  

נכתב על ידי קנקן התה , 14/4/2014 05:19   בקטגוריות פסח, קערת הפסח, מרור, חזרת, ערך בריאותי, רפואה עממית, סרטן, דלקת פרקים, כאבי בטן, עצירות, המרצת זרימת דם, דלקות בדרכי הנשימה, שום, סיניגרין, בריאות, צמחי מרפא, אנטיביוטיקה טבעית  
הקטע משוייך לנושא החם: פסח
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-17/4/2014 21:33
 



תבוא אליה בכרפס (שיקויי אהבה)


 

אחד ממרכיבי קערת הפסח הוא הכרפס. אמנם יש עדות שאת מקום הכרפס תופס בטעות תפוח אדמה, אבל שמו העברי של הסלרי הוא כַּרְפַּס. בפוסט הזה נלמד שלכרפס (סלרי) הזה יש הרבה תכונות ביולוגיות בעלות ערך בריאותי, ביניהן גם השפעה על משיכה מינית. כן, כן – נגלה לכם את הסוד של מה ששני גבעולי סלרי עלים ליום יכולים לעזור במשיכה מינית. ברצינות, זה מגובה גם במחקרים מדעיים. אז בפוסט זה לאחר הסוד - תקבלו אשכרה שיקויי אהבה. 

 



  

לסלרי יש היסטוריה ארוכה כמעורר תאווה והשתמשו בו להכנת שיקויי אהבה. בחורבות העיר פומפי הרומאית נמצא חקוק המשפט "אם נשים ידעו מה סלרי יכול לעשות לבעליהן הן היו הולכות כל הדרך לרומא כדי לחפשו". וכן המשפט "הסלרי מעורר גברים זקנים". גם בארץ גידלו את הסלרי (הכרפס) בתקופת המשנה והתלמוד וגם יחסו במיוחד לזרעי הסלרי סגולות מרפא הקשורות לחיזוק כוח הגברא והולדת בנים זכרים.



 

 

אז כיצד? ובכן צמח הסלרי מכיל ריכוז גבוה של הורמון המין הגברי אֶנדרוֹסטֶרוֹן הפועל כפֶרוֹמוֹן (חומר משיכה מינית). 

לא מאמינים, ראו במאמר המדעי הבא:

 


 



 

אנדרוסטרון

 

האנדרוסטרון מצוי באדם בעיקר בזיעה הגברית ובשתן (ובמינון נמוך גם באישה). החזיר מכיל את הפרומון הזה גם ברוק. כשנקבת חזיר מיוחמת מריחה את האנדרוסטרון – התוצאה הזדווגות מיידית. במאמר מוסגר (ולמרות שזה עשוי אולי להטריד אנשים מסויימים) הביולוגיה של החזיר מאוד דומה לאדם במספר רב של תכונות. כיום נמכרים בשמים לגבר המכילים אנדרוסטרון שמופק מחזירים (ולא אפרסם את שמם). אז לפני שתבזבזו חמישים דולר (באתרי אינטרנט) על בקבוק בושם קטן כזה, תוכלו להגיע לאותם השיגי משיכה מינית על ידי אכילת שני גבעולי סלרי בלבד ליום. וזה כמובן הרבה יותר זול מהבשמים. אין צורך ביותר משני גבעולים. ליותר מכך אין השפעה נוספת. 
 
 

נשים שונות מגיבות באופן שונה לאנדרוסטרון בשל הבדלים גנטיים בקולטני הריח שלו באוכלוסיה. החל מחוסר הבחנה בריח כלשהו, כאלו שמדווחות על ריח זיעה, ועד לכאלו שהאנדרוסטרון מעורר ריח נעים של פרחים.

יש החושבים בטעות שהזיעה מסריחה בגלל האנדרוסטרון, אבל האמת היא שזיעה מסריחה בגלל אוכלוסיית החיידקים שמפרקת את הזיעה בבית השחי ולא בגלל האנדרוסטרון.

 

בנוסף לסלרי יש מספר לא מבוטל של תכונות בריאותיות מועילות. אכן הוא שימש כצמח מרפא בעולם העתיק. אבל לפני שאני אתאר את ההשפעות החיוביות של הסלרי, כדאי לדעת שהוא אלרגי לאנשים אחדים, במיוחד לאחר חשיפת הגוף לאור יום. מסיבה זו רשות המזון והתרופות הגרמנית לא אישרה את השימוש בסלרי כצמח מרפא. קחו זאת בחשבון – לפני שתאכלו סלרי לצורכי משיכה מינית או ביצועים במיטה.

 

אז מהם היתרונות של הסלרי?

 

הסלרי מכיל חומרי טבע ומינרלים שונים התורמים להורדת לחץ הדם על ידי הרחבת כלי דם ובגלל האפקט המשתן שלהם.

 



 

  

לסלרי מיוחסות גם תכונות מונעות ומעכבות גידולים סרטניים. הוא מכיל גם אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון). המונעים מרדיקלים חופשיים לפגוע בתאים וכך מונעים מוטציות המגדילות את הפוטנציאל של תאים להפוך לתאים סרטניים.

בנוסף מגבירים הקומרינים שבסלרי את פעילותם של תאי דם לבנים שתפקידם הגנה וחיסול של תאים מזיקים, בינהם תאים סרטניים.

 



 

בעולם העתיק השתמשו בסלרי לריפוי דלקות שונות. בעצם רק בימי הביניים התחילו לאכול אותו כמזון. יש לו יתרון גם להורדת משקל. כי בגלל כמות הסיבים הגדולה שלו, האנרגיה הדרושה ללעיסה שלו עולה על כמות הקלוריות הזעומות שבו (כלומר מאכילת סלרי מפסידים אנרגיה).

 

אז מדוע אי אפשר להשתמש בסלרי (דרך אגב גם בפטרוזיליה) כמשתן במקום למשל התרופה פוסיד? ראשית, כפי שכתבתי כבר בעבר על סודות צמחי המרפא השאלה היא כמה לקחת. בניגוד לתרופה העומדת בסטנדרטים רפואיים מדויקים, המינון הדרוש (שמועיל ואינו מזיק) בצמח מרפא תלוי ומשתנה בהתאם לזן הצמח, עונת הגידול, קרקע הגידול, וכדומה. לכן צמחי מרפא מאושרים לשימוש כתוספי מזון ולא כתרופות.

 

שנית, הסלרי (כמו הפטרוזיליה) מכיל חומר המגדיל את הרגישות לאור (פיטופוטוסנסטיביות). אנשים מסוימים יכולים לפתח תגובת עור חריפה (הופעת שלפוחיות וקילוף עור) כשנחשפים לקרינת אור שמש. אז אל תאכלו סלרי אם אתם מתכוונים להשתזף בחוף הים (דבר שבמילא אינו בריא ועשוי לגרום לסרטן עור). כמו כן, במיעוט קטן של אנשים הסלרי יכול לגרום לתגובה אלרגית קשה עד לשוק אנפילקטי. החומר האלרגני אינו נהרס אפילו בבישול. האלרגן הזה מצוי בכמות הגבוהה ביותר בזרעי הסלרי. בשורש כמות האלרגן עולה על זו שבגבעול. 

 

 

הנה בשבילכם מספר שיקויי אהבה על בסיס סלרי שאספתי עבורכם, להנאתכם (שהם טובים לפחות כמו השיקויים והכמוסות הצמחיות המסחריים וכאן כרגיל חינם אין כסף בעבודת יד):

 

שיקוי אהבה # 1

 

מרכיבים:

 

2 גבעולי סלרי

1 סלק קטן (חתוך לפרוסות)

3 גזרים

1/2 כוס גרגרי רימון

1/2 כוס עלי בזיליקום

1 שורש ג'ינג'ר (באורך של כ- 2.5 סטימטר)

1 כפית דבש

קורט אבקת צילי טחון

 

אופן הכנה:

 

מוסיפים למסחטת מיצים את הסלרי, הסלק, הגזרים, הרימון, והג'ינג'ר. למיץ שנוצר מוסיפים את הדבש והצ'ילי ומערבבים היטב. להוסיף פתיתי קרח ולשתות מיד לרוויה.

 

שיקוי אהבה # 2

 

מרכיבים:

 

1 פקעת (שורש) סלרי גדולה

1 פקעת שומר

1 שורש ג'ינג'ר באורך 5 סנטימטר

1 תפוח עץ גדול (חצוי ומנוקה מהגלעינים)

4 מלפפונים בינוניים

6 עלי כרוב קטן

3 גבעולי נענה עם עלים

1 חופן עלי בזיליקום

 

אופן הכנה:

 

מוסיפים את כל המרכיבים לבלנדר (או מעבד מזון) עד לקבלת מחית אחידה. מערבבים עם פתיתי קרח ושותים מיד.

 

שיקוי אהבה # 3 (משרה "ויאגרה צמחית")

 

מרכיבים:

 

3 כפיות זרעי סלרי

4 כפיות זרעי שומר

3 כפות זרעי כוסברה

3 כפיות שורש ג'ינג'ר טחון

8 ראשי ציפורן יבש (נמכר כתבלין)

1 כפית זרעי הל (או הל טחון, עדיף טרי

6 מקלות קינמון

1 כפית אבקת אגוז מוסקט.

4 כוסות וודקה (או ברנדי)

 

אופן הכנה:

 

מכניסים את הוודקה לקנקן זכוכית יחד עם שאר המרכיבים. מערבבים וסוגרים את הקנקן במכסה או בנייר אלומיניום הדוק. מניחים את הקנקן באדן חלון מואר למשך 14 ימים להבשלה.  לאחר מכן לסנן את הנוזל לבקבוק, לסגור עם מכסה מוברג ולשמור את המשרה במקרר. לאחר הסינון אפשר להוסיף למשרה כף דבש או סוכר ולערבב.

 

אופן שימוש:

 

לשתות כף אחת מהמשרה 3 פעמים ביום חצי שעה לפני הארוחה.

 

 

שיקוי אהבה מספר 9 (Love Potion # 9)

 

 

 

 

הפוסט הבא יעסוק במרכיב נוסף של קערת הפסח - החזרת וערכה הבריאותי. כדאי יהיה לקרוא.

 

 

שבת שלום ואהבה

  

נכתב על ידי קנקן התה , 11/4/2014 19:37   בקטגוריות סלרי, סגולות מרפא, כרפס, פרומונים, משיכה מינית, בריאות, שיקויי אהבה  
הקטע משוייך לנושא החם: פסח
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קנקן התה ב-12/4/2014 23:21
 



לדף הבא
דפים:  

49,515
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , מדע וטכנולוגיה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקנקן התה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קנקן התה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2014 © נענע 10 בע"מ