לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חזרה לשרשים

לייצג את היהדות מההיבט של תורה שבעל פה בטעם חדש

כינוי:  נועם טל

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2017

עידן האושר, הקץ, אסכטולוגיה


נכון זה כיף לדמיין. יש הרבה סיפורים מהדמיוני. גם על העתיד סטאר טרק=מסע בין כוכבים.

באק רוג'רס STAR TREK, BUCK ROGERS מספרים על העתיד.

מהי התגובה? תשמעו, אני אומר לכם, כמו שיש פרי הצומח מעץ, יבוא עידן בו, בשר של רגל עוף יצמח מעץ.

הצמחוני: נאכל בלי להרוג תרנגול? הלוואי, לו יהי, אבל היי מציאותי.

בשרני: שטויות! לא יהיה, ולא צריך להיות.

איכשהו- כאשר ספר דת מספר את זה, אז זהו אמונה חשובה. ספר דת יהודי טוען בעתיד יבוא עידן: לחם יצמח מעץ, כי ככה מסבירים נבואה.

בדת הנצרות יש חינוך על העידן של האושר בקץ הימים. אומנם לדבר על העתיד זה רק דמיוני. בעת שהעתיד מגיע נקרא עליו בהיסטוריה!

בדת "מאוד חשוב להבטיח" שינוי של עולם שונה, כי מה שאנחנו רואים הוא רק אקראיות ורמיסת צדק, לכן הדת מבטיחה: יבוא עידן של משפט כמסופר בספר דניאל. אז יהיה. נחכה עד אז...

אילו ידעו הנוצרים, שהספר שבו מתואר העולם החדש, ועידן האושר ששמו ספר חזון- לא היה נחשב ספר קדוש, עבור מנהיגי הכנסייה המקורית... אין יסוד אמין לאמונות של עידן האושר, כי קרוב לזמן ספר חזון לא קיבלו אותו כספר קדוש. (רק אלוהים יודע את העתיד וזה לא נבואה כי לא קדוש) הוא רק ניחוש של מנחש דמיוני. בלי ספר חזון אין הרבה לעסוק בעתיד, כי הלימוד הנוצרי מתבסס על ספר, שהנוצרים המקוריים לא קיבלו בתור ספר קדוש של נבואה על העתיד.

יהודים דתיים לא עוסקים בעידן האושר של קץ. למרות שיש קצת בנושא בספר ישעיה: יהיה עולם שונה הזאב שכיום אוכל בשר לא יאכל כבש. אבל לא עוסקים בעידן האושר. מדוע? כי הרמבם העניק תירוץ לא לבזבז זמן על זה. מצד אחד הוא טען על ימות המשיח "אי אפשר לדעת" את הסדר ואת הפרטים. זאת אומרת מלבד שלא יודעים בלי לבדוק, גם מי שיבדוק לא יכול לדעת את הסדר, אז חבל על המאמץ והזמן. מצדו במקום זה תלמדו הלכה מה לעשות.

הרמבם גם כתב שאין הבדל "לא עולם שונה" היינו גם בעידן האושר יהיה כמו העידן הנוכחי בלי שינוי. תמוה עד מגוחך שבעידן שלפי היהדות הזאב לא יאכל בשר- הדתיים ימשיכו להרוג כבשים... ולשרוף כבשים. ככה מאמינם. אם האכזריות תגיע לקץ, אולי גם אנחנו לא נקריב קרבן. אכן יש מסר בספר ירמיה: אלוהים הכחיש ואמר "לא צויתי זבח" ירמיה פרק ז', ושם העניק הקשר למסר: לכן אתם תאכלו את הזבחים. פרט שכדאי לקבל ולאמץ.

כשהייתי בישיבה חרדית שאלתי מדוע לא עוסקים בנושא קץ, ואמרו כי הרמבם כתב שלא ידוע. הראו לי ספר הרמבם "לא ידוע בדיוק" ושכתב שאין הבדל, ולא יהיה עולם שונה. התעקשתי מה עם הבטחות ישעיה? אז הראו לי ספר הרמבן. שאלתי אולי נעשה שיעור בנושא של ספר הרמבן בנושא כי זה מעניין? הרבי אמר לא נלמד ספר הרמבן על עידן האושר, ועולם השונה, כי "אפשרי שטעה" כי הרמבם כבר כתב לא יהיה שונה ואי אפשר לדעת.

יופי אז ספרי היהודים מבטיחים עולם שונה וצדק, דניאל הבטיח צדק אבל רק בעתיד שלא יבוא ישעיה הבטיח שינוי אולי מילולי אולי רמז על שלום ולא עולם שונה למה הדת הבטיחה? כי כעת לא רואים סדר וצדק! לא יכולים להאמין שיש אלוהים במצב הנוכחי לכן מוכרחים לדמיין שיהיה מצב אחר שונה.

זה חיוני קריטי שדת תבטיח: אם היום אין צדק, יהיה צדק בעתיד. אבל זה רק דמיוני כי מי באמת יודע. אז טוענים נבואה האל חשף. חיכינו מעידן ישעיה אלפיים שנה, אולי בעוד אלפיים? הרי לעומת ספרי באק רוג'רס, שכתב שנה, מתי, הנביאים לא אמרו מתי ואם נחכה מספיק שנים עד שבמקרה חלק יתממש אולי עוד פרט אם נחכה מספיק.

אף הנוצרים שעוסקים מתבססים על ספר חזון, אך הנוצרים המקוריים לא כללו חזון ברשימת ספרים הקדושים ואם אלוהים לא חשף את העתיד זה דמיוני כמו סרט עתידני "מסע בין כוכבים" הטוען שבשנה מסויימת בעתיד. לפחות בסרט נטען מתי, כי ידוע שזה דמיוני זאת לא עיקרון בדת להאמין שיקרה, אבל ספרי הנבואה לא נותנים מועד. בכל ישעיה או ירמיה אין מועד.

נחכה שש אלף שנה אולי במקרה חלק יתממש, חלק. אז יגידו בפרט מסוים צדק נמשיך לחכות.

אבל הרמבם טען שלא יהיה עולם שונה. רק מי שרוצה 'ללמוד תורה יהיה לו עידן אושר'.

***"מה שהיה הוא שיהיה"

***כמו שנאמר למעלה בנושא עוף כפרי העץ, גם בנושא עידן האושר, נגיד אותו דבר: "שטויות לא צריך לקוות" לעידן שונה. חבל לבזבז זמן על מה יהיה בעתיד.

במקום ללמוד ספר חזון, ולנתח את הסדר, ובמקום להגיד יקרה אבל "באופן בלתי ידוע" כמו הרמבם, נכיר שספר חזון הוא ספר אשר בנצרות המקוריות לא נחשב קדוש מאלוהים, ורק מאוחר יותר הכניסו "כאילו לספרים הקדושים", כי זה מעניין לדמיין, אך זה רק דמיוני וגם היהודים לא עוסקים למרות שחיוני להבטיח שבעתיד יהיה משפט צדק וסדר.

לאור כל האמור: לא רק שלא צריך לעסוק בלדמיין/ללמוד ספרים בנושא הקץ, ועידן האושר, כי מה יהיה בעתיד "מה שהיה הוא  שיהיה" אלא בעיקר: חשוב ללמוד מה ששימושי לדור זה: תשתית מידע לעסוק ולשפר טכנולוגיה של דורינו.

כמו שהרמבם העניק תירוץ בנושא זה, שלא נדע בדיוק מה ימות המשיח, כי לא נדע את הסדר ולא כיצד יתממש המצב, בכך העניק תירוץ לא לעסוק בנבואות של ימות המשיח, כן העניק תירוץ לא לעסוק במהות של האלוהים. יה מהו? לא רק מי שלא למד לא יודע, אלא גם אם ילמד השכל של אדם לא יכול להבין, כך טען, לכן חבל על המאמץ המבוזבז שלא יניב ולא יגיע לפרי. כן בנושא זה של העידן האושר לא נדע בדיוק ולא נדע את הסדר-

**הנוצרים אכן מתווכחים מהו הסדר! וכל אחד בסיכון אולי מה שהוא הציע, לא הסדר שיופיע. דואגים? הם לא מפחדים מזה, שימצאו שטעו, כי יודעים שכל האפשרויות שמציעים... לעולם לא יתממש, ואין סיכון שימצאו שאני או האחר טעו.

מה שהיה והא שיהיה. בעצם הפתגם הזה הוא דווקא ציטוט מספר קהלת אם הוא ספר טוב הוא מפריך את ספר דניאל וכאי להוציא מהקובץ ספר דניאל שטוען המתים יחיו ויהיה צדק כי מה שהיה הוא- שיהיה.

נכתב על ידי נועם טל , 9/3/2017 14:25  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




הבלוג משוייך לקטגוריות: זכויות אדם , שירה , דברי תורה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנועם טל אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נועם טל ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2017 © נענע 10 בע"מ