לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חזרה לשרשים

לייצג את היהדות מההיבט של תורה שבעל פה בטעם חדש

כינוי:  נועם טל

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2012

יותר עובדים דתיים


ראיתי מאמר שחשוב לאור ערכי ההלכה באתר של ארץ הצבי אודות עיסוק במלאכה עם תורה
http://www.faz.co.il/story_6913
שיש יותר עובדים דתיים ממה שהיה קודם אולם לא ממה שהיה קודם הקודם וכאשר יתבאר
לפי היהדות העיסוק במלאכה נחשב דבר חשוב
הן מהמקרא שם כתוב בספר תהילים יגיע כפך כי תאכל אשריך וטוב לך
שברובד המקראי נחשב משובח וערך קדוש ליגיע בכפו
והן בעיני חזל הרבנים שבגמרא ברכות שדרשו אותו פסוק שגדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמים
ולפי התפילה של רבי אחד גם בגמרא ברכות יט בערך ירא שמים גדול מתורה
-
מהניסיון שלי בישיבות החרדיות מקור בתהילים לא רציני

מה שרציני הוא מה שמצאתי בשולחן ערוך אורח חיים קנו
אפילו בספר ההלכה שולחן ערוך אשר אני מסנן מאוד אך איני זורק הכול
שאחרי התפילה יעסוק המתפלל במלאכה כי כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון כי העוני יעביר את האדם על דעת השם עיין שם בשולחן

ערוך אורח חיים סימן קנו
בהיותי בישיבה החרדית לא נחשפתי עדיין לקטע זה בשולחן ערוך כי לא דואגים ללמד או לפרסם את הקטע הזה של הספר שאומרים לנו לקיים כל מה

שכתוב בו
כל המשחק הדתי הוא להסתיר ידע
ובעצם מונע בחירה מתוך ידע ומונע חשיפת רעיונות מסוימים
התביישו
אין פלא שאפשר לסמוך שהתלמיד לא יבדוק
התלמיד לא ידע אלא אם הוא כמוני וקורא המון ואז יגלה דברים מצמררים כמו שגיליתי אני

יגלה שלפי התורה בספר שמות יב לט בצק אשר הוציאו ממצרים - בכלי הנקרא משארותם כבמכת צפרדעים - מוגדר לא חמץ בתורה עצמה

מצמרר שהבצק לא חמץ

אוף
כללי השיטה להסתיר ומניסיוני אינספור פעמים הגיבו לשאלות שלי ממין זה בביטוי מאיפה אתה יודע
אני שמעתי בביטוי שאני לא אמור לדעת את המקור ושמתי לב שבמקום להשיב לעצם הטענה תגובה הנזכרת מעין הכחשה שבעצם הכחישו את המקור כאילו אין מקור

איך אתה יודע
אבל אני יודע כי למדתי הרבה
לפי ההנחה שהשולחן ערוך הוא ספר הלכה בעל סמכות גדולה כפי שהדתיים והחרדים לשבריריהם טוענים

עקב כך כואב לראות דווקא העדות המתיימרות לומר אנחנו מקיימות את ספר שולחן ערוך לא מדגישות הלכה זו של עיסוק במלאכה עם התורה
הרבנים לא מעודדים עדיין אלא להפך חייתי בסביבה שעידדו לא לעסוק במלאכה עם התורה בניגוד להלכה זו שבשולחן ערוך הסמכותי כביכול עד שאין לערער עליו
כנראה שהספר לא בדיוק בעל סמכות גדולה
במאמר המוסגר אם אומרים עלינו לעשות גיור דווקא כדברי השולחן ערוך הדבר לא מדוייק כי בעצמם סרים מספר השולחן ערוך דווקא בהלכה שבה הרבה

סיבות לקיים
החילונים חושבים שהדתיים הם העושים הכל אבל גם הדתי לא צריך כולו
על כל פנים ארץ צבי ציטט מוואלה שטוענים שיש ריבוי בעובדים החרדים
אומנם נחשב חרדי בכתבה כנראה לפי צבע הכיפה בלבד שחור כי באמת חרדי מוגדר מי שתורתו אומנותו ולכן מי שעובד יש לו אומנות אחרת ובהכרח לא

חרדי - סמוך עלי הייתי בישיבה החרדית מספיק שנים לדעת מי חרדי
אך לא אעלים עין מהנתון ולא אכחיש שיש ריבוי של דתיים המתקרבים להלכה שם כתוב לעסוק במלאכה
הנה הקטע בארץ הצבי אשר באתרם פורסם מה שמקורה בוואלה ונודע לי רק בשל ארץ הצבי שיש כתבה בנושא
http://www.faz.co.il/story_6913
"קפיצה של 7% בתוך שנתיים בשיעורי התעסוקה של גברים חרדים בישראל
מ-‏38% ב-‏2009
לכ-‏45% ב-‏2011
כך עולה מעיבוד שערכו בחטיבת המחקר של בנק ישראל לנתונים גולמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ''ס), ומופיע בדו''ח בנק ישראל שיפורסם

במלואו בסוף מרץ. ..."
שם מצטטים מאתר וואלה שאין בריבוי זה כדי לשמח ולא מראה שילוב חברתי שאין בעצם התקדמות בסיבה הבאה
"... אך 45% הוא עדיין שיעור תעסוקה שכבר הושג בשנות ה-‏90 ושעדיין נמוך משמעותית מיעד התעסוקה לגברים חרדים שקבעה הממשלה לשנת 2020

 63%.
-
אומנם במקור טענו שיש מה לשמח כי מדובר בשינוי אמיתי
http://finance.walla.co.il/?w=/3/2514531
"מה שמעיד על כך ש"העלייה בשיעורי התעסוקה היא אינה תוצאה של הטיה סטטיסטית, אלא מעידה על שינוי אמיתי, המתחולל גם ב'ליבה' של

האוכלוסייה החרדית. גם התמדתו של שיעור התעסוקה הגבוה במשך שנתיים מחזקת את הטענה כי אכן מתחולל שינוי אמיתי".
-
לאור ההלכה בשולחן ערוך לעסוק במלאכה עם התורה הנזכרת יש מה לשמח שעוד דתיים מתקרבים לדת - חבל שלא מקיימים גם בל תוסיף אלא מוסיפים על התורה מצות כמו ארבע כוסות יין בליל הסדר ואיסורים נוספים על התריג מצות וכדומה מתי הנזהרים מלהוסיף על התורה יעלה בשבע אחוז
-
אומנם חשוב לציין שריבוי העובדים בהכרח הוא מיעוט של העדה של תורה אומנותה כי מי שעובד לא תורה אומנות ולכן באמת לא חרדי כי חרדי מוגדר

כאשר לימדו אותי לעסוק רק בתורה נבוך אולם הנחיה כזאת נגד ספר ההלכה אוף שולחן ערוך בהלכות בית הכנסת סימן קנו ראה דבריו
-
לאור שזה בשולחן ערוך לכן כל רבי המתיימר לייצג את ההלכה ראוי שיקיים את הדרישה של ההלכה לעסוק במלאכה עם התורה אחרי שמתפלל כל בוקר
אם אינו עושה כן מלבד שמדובר באי עקביות שדוחה בעיני בעלי שכל ונחשב צבוע
ומלבד שפעל נגד ההלכה שכלול בה לעסוק במלאכה אולם גרוע עוד יותר שאינו מייצג את ההלכה אשר מתיימר לייצג כי לפי ההלכה על האדם לעסוק

במלאכה עם התורה
תקוותי שלא רק יפורסם שלפי ההלכה על הדתי והחרדי לעסוק במלאכה עם התורה ככתוב בספר שולחן ערוך אשר כאמור לא זרקתי כולו
אלא שלא ייחשב אותו רבי - שלא מיישם את ההלכה אלא בניגוד להלכה לא עוסק במלאכה עם התורה - למייצג ההלכה הן שלא ימסרו לו כסף מכל סוג בתור נציג דת מאחר ולא מייצג את ההלכה אשר מתיימר לייצג דווקא ספר שולחן ערוך כביכול
והן בכלל לא להחשב רבי לכל דבר אחר מאחר ובמעשיו לא מייצג את ההלכה אשר בה לעסוק במלאכה עם התורה
ידוע לי שאם נגד התורה הכוללת יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך המקרא לא חשוב בעיני בעלי הלכה אולם ההלכה בשולחן ערוך אמורה להיות ברמה דווקא בעיני המתיימרים לייצג דווקא ספר שולחן ערוך

ומי שלא מקיים את זה לא ייחשב מייצג ההלכה
בדומה אמרו חזל בגמרא בבא קמא כל דיין שלא דן כדין זה שבשולחן ערוך לא דיין הוא.

בסוף אני מאחל לכולכם שנה טובה

למה כי הראש השנה של היהדות המקורית הוא באביב כאשר העיד יוספוס בספר ויקרא וכמרומז באותו קטע החגים של ספר ויקרא

נכתב על ידי נועם טל , 19/3/2012 22:09  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




הבלוג משוייך לקטגוריות: זכויות אדם , שירה , דברי תורה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנועם טל אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נועם טל ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2017 © נענע 10 בע"מ