לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חזרה לשרשים

לייצג את היהדות מההיבט של תורה שבעל פה בטעם חדש

כינוי:  נועם טל

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2012

ביקור אסתר


הערב הלכתי לבקר בבית כנסת שקוראים ספר אסתר

לא מפני שאני מסכים

לא מפני שרציתי להפריע חלילה

אני לא מסכים אולם אני לא רוצה להפריע

אני לא מקבל את הלוח שנה אשר שונה משל התורה בספר בראשית ח ג

אני לא בשלום עם המציאות שלוח שנה של היהודים שונה מלוח שנה של התורה

אני לא בשלום שלא מעוגן מספיק בעונות השנה

אני כבר חגגתי פורים באדר של התנך

אין לי בעיה בשם הבבלי אדר המוזכר בתנך וכן יתר שמות בבל לחודשים שבספר אסתר ונחמיה וצפניה ועוד רק בקביעתם מכיוון שכל אחד אמור להיות שלושים יום כניכר בבראשית שם ופורים אמור להיות שבועיים לפני תחילת אביב שמתחיל ביום המשווה שהוא שבוע הבא לכן כבר חגגתי פורים לפי לוח שנת התורה

אז למה הלכתי

כי אני לא מתנגד

זה לפחות מה שחשבתי

-

א

קראו שמע עם הברכות אולם אני יודע תוספות על תלמוד סוטה שקריאת שמע מדרבנן ולא מצוה מן השמים

לכן בגמרא ברכות שאלו תנא היכא קאי כי אין מצוה עד שהשיבו בשכבך כדי שנבין שהשאלה היתה למה התחיל בשל לילה וכדי שיהיה יותר ברור הביאו עוד מקרא ויהי ערב שרחוק מעצם שמע כדי שלא יטעו אלא יהיה ברור שהשאלה היא למה מתחיל בערב כאשר רק פסח מתחיל בערב לכן השיבו יש מקרים שלילה קודם אבל אין מקור לקרוא שאם כן תוספות הרבני לא היה אומר שמדרבנן

אנסח בעדינות תוספות לא האמין שיש מצוה מן השמים לקרוא שמע

על כל פנים לא קראתי איתם שמע ולא ברכתי אלא קראתי קצת בתורה שלנו

בדרך שמתי לב לבעיה רצינית בדיני טומאה שפשוטו של מקרא בספר ויקרא אומר שהנוגע במי שנגע בשרץ טמא ולפי הרבנים הנוגע בשרץ לא יכול לטמא אחר

התחלתי להתעצבן

אז שמעתי שאומרים חצי קדיש ונזכרתי שאין זה מקורי אפילו במשנה ומה שלא מקורי נקרא - זיוף

התפללו בעמידה בתור חיוב למרות שרבא אמר רשות והלכה כרבא נגד אביי

הסובלנות שלי מתפוררת

ב

אחרי התפילה התחילו לפרוש את המגילה בשכבות כאגרת

במקום לצאת לאכול - סליחה אסור לאכול אלא לטעום כי מותר לטעום לפי ההלכה אולם לא יצא אדם לטעום לפני המגילה

גם אני לא יצאתי לטעום

החלטתי לשמוע קצת מקרא מגילה אולי לפי מספר דקות אולי לפי מספר עמודים לפי התחושה שלי

עד שהגיעו לקטע איש יהודי היה בשושן הבירה

שכחתי שנהוג שכל הקהל קורא את זה יחד בקול רם כדבר חשוב מאוד

את זה לא יכולתי לסבול

למה

אני אסביר לכם מה מטריד אותי

מדובר - כדברי יוספוס בסכנה של כל העם

כל העם במאה ועוד מדינות היו בסכנה ומסיטים את התשומת לב מן העיקר אל אדם פרטי ועוד מנסים לומר שהוא חלק חשוב בסיפור -שבעצם כפירה בהשגחת האל ונגד דברי מרדכי בעצמו

אם אל הציל את העם אז מרדכי רק אמצעי ובלי מרדכי ההצלה יבא ממקום אחר כפי שאמר הוא לאסתר

ומעיזים להדגיש ולהבליט אדם אחד כאשר באמת כל העם בסכנה

הבה נשווה לא קוראים כל הקהל ביחד  בקול את המקרא אודות ההצלה של העם

ולא על ניצחון של העם שהוא החלק של ההודאה בסיפור

למעלה מהם מדגישים את הדמות של היחיד

את זה לא יכולתי לסבול

באותו רגע קמתי ועזבתי במחאה

ועוד להדגיש את הרבי ומה עם אסתר האישה

הדמות של אשה לא מובלט

אולי לא צנוע להבליט אשה

איני נכנס לבעיה של נשים שגם בעיה רק בקיצור לומר שאם האמצעי חשוב ראוי לקרוא יחד שאסתר התחננה ולא קורים בקול רם על אסתר רק על האיש

בשער המלך אולם רק לאסתר היתה גישה

כבר אמרו חזל שלא היה מרדכי בשער המלך אלא עם עזרה בירושלים עם יתר אנשי כנסת הגדולה

מסיטים תשומת הלב מאסתר אשר באמצעותה שהתחננה למלך הוא אישר שהיהודים יגינו על עצמם

מסיטים תשומת הלב מהצלת העם שלנו

מסיטים תשומת הלב מהניצחון

שלש נקודות אלו הן מה שראוי להדגיש אך אין אחד מהם מובלט להפך הכול הפוך מבליטים את הרבי ודווקא בטענה שבלעדו אסתר לא ידעה על הגזרה

נבוך

ולא היתה הצלה בלעדו

אוף

יצאתי במחאה

בכול מקרה לא היה תאריך הנכון

בכל מקרה בספר אסתר לא נדרש לשמוע את כל הסיפור

חג שמח בכל זאת

קריצה

נכתב על ידי נועם טל , 7/3/2012 18:37  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




הבלוג משוייך לקטגוריות: זכויות אדם , שירה , דברי תורה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנועם טל אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נועם טל ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ