לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

המודולה


חפירות- על מוזיקה, אקטואליה, פילוסופיה, פסיכולוגיה, חייו הפרטיים של הכותב, ספרות, קולנוע, שח מט ועוד...


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:





הוסף מסר

3/2011

עידן המתכת- תולדות המטאל פרק 1


כמו בערך 1% מהאוכלוסיה, אני אוהב מאד מוזיקה שלרוב האנשים בעולם מסביבי

נשמעת כרועשת מדי, או אלימה ומפחידה מדי, פרימיטיבית מדי ולא בוגרת.

אז נשאלת השאלה למה? מה אני מוצא בכל הניסורים האלו ופיצוצי התופים?

מה יש במטאל שכ"כ מושך אליו צעירים רבים ואף מבוגרים רבים שומרים לו אמונים?

{אני מכיר רבים שעברו את גיל 30 וזו המוזיקה האהובה עליהם ביותר וגם כמה שעברו את ה-40}

 

היסטוריה-

 

כדי להבין מטאל קודם כל צריך בכלל להבין מתוך איזו תפיסת עולם הוא נוצר, 

לכן יהיה כאן הסבר קצר שממקם את המטאל בקונטקסט היסטורי.

 

העולם בסוף שנות השישים היה שונה מהיום, זו היתה תקופה של שינוי מערך הכוחות ומעבר למשהו חדש.

תפיסות עולם שרווחו בחברה כולה השתנו בעיקר בשל אירועים כמו מלחמת וייטנאם ותרבות הנגד {ההיפים}

שקמה בעקבותיה שזעזעו אותו ואת התפיסות "השמרניות" שהיו מזוהות עם דורות קודמים.

על הפלטפורמה של הרוקנ'רול משנות ה-50 {שהיה נהדר כשלעצמו, למרות שבסה"כ היה בלוז מהיר יותר עם השפעות מהקאנטרי}

הם התחילו לעשות ניסויים בסאונד ובגישה לכתיבת שירים ובתהליך שנמשך כעשור להקות רוק הפסיקו

לשיר רק על בילויי שישי בלילה, או שירי אהבה והחלו לגעת בנושאים אחרים שהיו מזוהים עם מרד הנעורים של בני דורם הצעירים.

שיאו של הרגע ההיפי היה פסטיבל וודסטוק, בו ניגנו להקות הרוק החשובות של התקופה,

חלקן עשו ניסויים בצלילים שניתן להפיק מהגיטרה החשמלית {ג'ימי הנדריקס} וחלקם בפיתוח תמלילים

מחאתיים ברוחה של תרבות הנגד {בוב דילן}.

 

הלהקה שהכי מזוהה עם יצירתו של הצליל המטאלי ועם התכנים שמזוהים עם מוזיקת מטאל ע"י מעריצים בעולם כולו היא Black Sabbath,

להקה שאת שמה לקחה מסרט אימה הנושא את אותו שם ובמסגרת המגמה לעשות מוזיקת רוק קודרת יותר

חיפשה השראה בסרטי אימה ונושאים אזוטריים ו"כבדים" {מלחמה, מוות, סבל, רוע וכו' וכו'}

Heavy Metal,  אע"פ שהמונח הופיע עוד בספר "The Soft Machine" של ויליאם בורוז משנת 1962,

זה שם שניתן למוזיקה בגלל שהעיר ברמינגהם ממנה הגיעו חברי הלהקה

היתה מרכז של תעשיות פלדה {גיטריסט הלהקה עבר תאונה במפעל פלדה בו עבד}.

 

שני הבדלים עיקריים היו בין בלאק סאבת' ולהקות רוק כבדות אחרות מתקופתם {כמו לד זפלין, דיפ פרפל למשל}-

האחד היה שהם הפסיקו לבסס את כתיבת השירים שלהם על מהלכי אקורדים ועל תיפוף גרובי ו-Laid back שמקורו במורשת

הבלוזית של הרוק, אלא במקום זה כתבו שירים בעזרת שימוש מנגינות קצרות {ריפים} שנוגנו בעזרת תנועה

של מה שמכונה פאוור קורדס על צוואר הגיטרה. 

האלמנט המוזיקלי הזה, בנוסף להשפעה ממוזיקה מסרטי אימה ולעיוות צליל הגיטרה

בצורה חריפה יותר {דיסטורשן} מכל דבר שקדם לו גרם למוזיקה להשמע כבדה יותר.

ההבדל השני היה הגישה והתמלילים שנראו כיותר אלימים ונגטיביים מכל מה שקדם להם במוזיקת הרוק,

אך עם זאת נגועים במיסטיקה ובחיבה לתורת הנסתר בהשפעת סרטי האימה {שטן, מכשפות וכו'}

 

אידיאולוגיה ורוח-

 

מבחינות רבות בלאק סבאת' ייצגו את השבר הגדול באידיאולוגיה ההיפית בתחילת שנות ה-70,

כשאנשים בעולם החלו לחוש שהאידאל ההיפי אינו מציאותי או בר מימוש בעולמינו.

הם הגיעו מהעולם של תרבות הנגד וביכו את מותו של אותו אידאל, אבל גם חיפשו אלטרנטיבה,

שמשמועתה בראש וראשונה להכיר בדברים השליליים בעולם ולחפש משמעות באימה ובקונפליקט. 

 

מבחינה זו היסודות של רוח המטאל נוצרו מסינטזה בין מרד הנעורים של הרוקנ'רול והאפיות הגרנדיוזית של ז'אנר האימה, שבו יש בד"כ סוג של כח "על טבעי" ובלתי נתפס בפרספקטיבה אנושית.

נכתב על ידי , 18/3/2011 00:43  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



Avatarכינוי: 

בן: 35

MSN:  dolev




הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לthe driller אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על the driller ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ