לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הישרדות - פרשנות ומחשבות

חיפשתי בין הבלוגים בהישרדות מישהו שמבטא את התובנות שלי מהתוכנית. לא מצאתי, אז החלטתי לכתוב בעצמי.

כינוי: 

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2009

פרק 12: רואים? אמרתי לכם


1.      ככה בדיוק צריך להיראות פרק ב"הישרדות".

איזה כיף, מנה גדושה של סכסוכים, תככים, שקרים, הסתה ודמעות, שמסתיימת באורגזמה של מועצת שבט (ארוכה מדי) והדחה. ככה בדיוק צריכה תוכנית ב"הישרדות" להיראות. פרק 12 היה הפרק הטוב והמהודק ביותר שזכור לי ב"הישרדות" הישראלית. לא עוד ניסיונות פתאטיים לגרד חומר מרצפת חדר העריכה כדי למלא את הזמן. לא עוד מזמורי שבת אל תוך הלילה. לא עוד מריחת תחרות מסכנה על 15 דקות. הפעם הוכח שמספיק מתמודד מתוחכם אחד כדי ליצור סיפור מרתק שמצמיד את הצופים לכורסה. יופי!

 

2.      טוב, תרגיעו!

איזה רעים אופיר ואריק, נכון? ואיזה מסכנים בשבקין ומעיין, אה? איך הם נפגעו. צריך להחרים את התוכנית. בושה וחרפה. במלוא המרץ נחתמות עצומות להחזיר את מעיין ובשבקין. הטוקבקים זועמים.

תנוחו!

ילדות וילדים, ברוכים הבאים לעולמה של התוכנית "הישרדות". התוכנית הזו היא לא תחרות יופי ולא פרס ארץ ישראל היפה. זו תוכנית של מניפולציות, מזימות, שקרים ותחכום. מי שלא מבין את זה כנראה פספס את כל הפרקים של "הישרדות" עד כה, וגם את כל תוכניות "הישרדות" בעולם.

לא, לא צריך להחזיר את המודחים שאהבתם. זה בדיוק הרעיון במשחק. בגלל זה הוא מקבל כל-כך הרבה רייטינג. מובן לי שתזדהו עם אחד המתמודדים ותרצו שהוא יצליח, אבל זה לא אומר שהוא צריך לזכות. אילו זה היה קורה אז התוכנית היתה פחות מעניינת. אז אופיר לא יזכה בפרס ישראל על תרומה לקהילה, אבל כמה מכם צופים בטקס פרס ישראל? בדיוק.

ובכלל, למה בדיוק מגיע למעיין ולבשבקין לנצח? רק בגלל שאתם מזדהים איתם? בגלל שהם דומים לכם? ומה אתם מזדהים איתם כל-כך? בשבקין התנהג באכזריות כלפי נסרין רק בגלל המוצא שלה. אחר-כך הוא התלהב כמו ילד קטן על איך שהוא הולך לדפוק את איתי וגיא, ובסוף הוא נדהם ונעלב כשהם עשו לו בדיוק אותו הדבר. כשהוא דופק אחרים הוא צוחק, אבל כשמשיבים עליו אש הוא נעלב. כמה מרוכז בעצמך אפשר להיות? וכמה גזען? באמת זה מה שאיתו אתם מזדהים?

ומעין, למה בדיוק היא ראויה להדחה פחות ממיכל? בואו נודה על האמת: שתיהן תמימות, שתיהן לא פגעו באיש, ושתיהן מנסות לתרום לשבט כמיטב יכולתן. אז מיכל אדם סגור יותר, ביג דיל. זה לא בדיוק חטא שמצדיק סקילה. ואגב, גם דיווה היא הרבה יותר פשוטה ותמימה ממה שחושבים. היא פשוט זקוקה לחום ואהבה, והיא מבוגרת יותר מהאחרים. אז נכון שילדים בני 12 פחות מזדהים איתה, אבל זו עדיין לא הצדקה להדחה.

בכלל, הישרדות הוא משחק של סכינים בגב, בריתות ובגידות. מעיין ובשבקין ידעו בדיוק מה אופי המשחק הזה. הם בחרו להשתתף בו. אין להם מה לבכות עכשיו על חוסר ההגינות שבהדחתם. אף-אחד לא הכריח אתכם לשחק, חבר'ה.

והשנאה הזו לאופיר, האם היא בגלל התנהגותו, או בגלל שכיוון אותה נגד מעיין האהובה? האם שקרים ו"שטיפות" הם לגיטימיים רק כשהם משמשים נגד דמויות שאתם לא אוהבים? הרי גם בשבקין, גיא, איתי וכו' שיקרו לא מעט בעבר (זוכרים איך גיא שיקר לבשבקין אחרי החסינות האישית מול איתי?), וגם דיברו לא יפה (שאני לא אתחיל אפילו על בשבקין מול נסרין). האם הייתם כועסים באותה המידה אילו הטקטיקה של אופיר היתה מובילה להדחתה של דיווה? אם לא אז אתם צבועים. כללי המשחק צריכים להיות זהים לכל המשתתפים. אין סיבה שעל השורדים האהובים עליכם יחולו כללים שונים מאשר על כל אחד אחר.

 

3.      הוא גדול, הוא גדול, הוא גדול

טוב, מה נשאר להגיד על אופיר? אחרי שכמעט כל הצופים שונאים אותו בגלל שהוא הוציא דמעות בציניות מעיניה של מעיין האומללה, ואחרי שכבר הכתרתי אותו המתמודד הטוב ביותר על האי, אין מה להגיד עכשיו חוץ מ"אמרתי לכם" אחד גדול. שתי הדחות היו בבארו: סיון ומעיין. שתיהן הלכו רק כי אופיר החליט, ולא משום סיבה אחרת.

הפרק הזה התמקד בשיטה של אופיר, שאותה פירטתי כבר בפוסט הקודם. אופיר יודע איך לדבר עם כל אחד בגובה העיניים. הוא לעולם לא מסתכסך עם חבריו לשבט, פרט למועצות השבט שבהם הוא מסמן את הקורבן התורן. הוא משחק דמות תמימה ששונָה מאוד מאופיו והבנתו האמיתיים. הוא שותל רעיונות בראש של אנשים אחרים, ונותן להם לעשות את כל העבודה בשבילו. הוא מעצב את המציאות במקום להיסחף בתוכה, והוא לעולם לא מתלכלך בעצמו.

הפרק הזה סיכם באופן מושלם את כל מה שלמדנו על שיטת הפעולה של אופיר ושל אריק בפרקים הקודמים. אופיר נקט בדרך פעולה דומה לזו של אריק: שניהם "גילו" למישהו שחברו הקרוב מעוניין להדיחו, ובכך סימנו את החבר בתור בוגד והובילו אותו להדחה. לדרך הזו יש תועלת משולשת. ראשית, הם מסמנים חבר שבט אחר כבוגדן ומביאים להדחתו. שנית, הם מפרקים בריתות שנרקמות בין אחרים, שעלולות להזיק להן בעתיד. שלישית, הם מציירים את עצמם בתור נאמנים לאדם הנבגד, ומתקרבים אליו. עכשיו עידן, איגור ודיווה רואים באופיר חבר, בין היתר, בגלל שהוא "גילה" להם על "בוגדנותה" המומצאת של מעיין. מיכל ש"ההלשינה" לדיווה על מעיין החלה להתקרב אליה בדרך הזו. איתי וגיא חושבים עכשיו שאריק נאמן להם מכיוון שהוא סיפר להם על תוכניותיו של בשבקין להדיח אחד משניהם.

אבל לספר סיפורים זה לא מספיק. כדי שהסיפור יעבוד, צריך סיפור משכנע שבאמת יוביל לתוצאה המבוקשת. בשביל זה צריך לדעת בדיוק מה האופי של האנשים מסביבך ואיך ניתן לשכנע אותם. מעבר לכך, צריך להבין בדיוק מה המערך החברתי בשבט, כדי לדעת על מה להתבסס ואת מי לסמן. המקרה הכי גרוע עבור התככן שלנו הוא שה"בוגד" וה"נבגד" יתחילו לדבר אחד עם השני בהיגיון. אם הם יעשו את זה אז הם יגיעו אל התככן עצמו. תארו לכם את התרחישים הבאים: איגור ומעיין מדברים כמו בני אדם ומבינים שאופיר שיקר לאיגור. איתי וגיא מדברים עם בשבקין ומבררים למה הוא מנסה להדיח אותם, ואז הם מגלים שזה רעיון שדווקא אריק הכניס לו לראש. ברור שהמודחים הבאים היו אריק ואופיר בעצמם.

אז איך מונעים את זה? פשוט, מזהים את נקודות התורפה של האויב. איגור מתחמם במהירות, מעיין היא אדם רגשני ולא מתוחכם. שניהם מדברים מהלב ולא מהראש. הם מעדיפים להתרכז ברגשות שלהם ולא בבירור ענייני של הטענות. הסיפור גם נשמע לאיגור אמין על-רקע הטענות ממועצת השבט הקודמת נגד ה"חונטה" של איגור, דיווה ועידן. הסיפור מדליק גם את עידן ודיווה, כי אופיר סיפר להם שבהתחלה מעיין ניסתה להעיף את דיווה, ורק אחר-כך עברה לאיגור. מיכל חיזקה את תחושת הרדיפה של דיווה כש"סיפרה" לה על נסיונותיה של מעיין לחתור תחתיה. עידן מיהר להגן על נסיכתו, איגור הפגוע התעמת עם מעיין בלי לחשוב פעמיים, מעיין הגיבה באופן רגשני וקראה לאיגור "טאטאלע של דיווה", ואופיר חייך כל הדרך להדחה.

גם אריק ביסס את הפעולה שלו על זיהוי נקודות התורפה של הבנים. קודם כל הוא דאג לאמינות. הוא סיכם עם בשבקין להדיח את איתי או את גיא. מרגע זה בשבקין אכן מתנהג כמי שמנסה להסתיר את כוונתו להדיח אותם. בשבקין, יש לזכור, הוא אדם מאוד תמים. אחר-כך אריק השתמש בתמימות של איתי כדי לשכנע את שני הבנים האחרים להצביע נגד בשבקין. סביר להניח שאת גיא הוא היה מתקשה יותר לשכנע, אז הוא בחר באיתי למשימה (סביר להניח שגיא גם לא היה מתפתה כל-כך מהר להתרוצץ על הסלעים בשבילו). איתי לא יבדוק עם בשבקין מי הוביל אותו להתהפך עליו.

אריק לא אמר לבנים שצריך להדיח את בשבקין. הוא סיפר להם על "תוכניתו" של בשבקין ונתן להם להגיע למסקנה לבד. אופיר עשה את אותו הדבר. הוא רק "סיפר" שמעיין חותרת תחת דיווה ואיגור. איגור בטוח שזה היה רעיון שלו להדיח את מעיין, ואין לו מושג שהרעיון הושתל בראשו על-ידי אופיר. באותה הצורה, ליואב אין מושג שאופיר השתיל בראשו את הרעיון לצאת נגד משטר ההקצבות של דיווה, ולאיגור אין מושג שאופיר הוא זה שחימם אותו על הבנות שהשאירו את שניהם לישון בגשם.

אריק ואופיר מצליחים בינתיים, אבל זה לא אומר שהם יצליחו תמיד. בניגוד ליתר השחקנים, אריק ואופיר באמת מנסים לעצב את המציאות, אבל לא כל ניסיון נידון להצלחה. לפעמים המציאות חזקה ממך. בינתיים הם הצליחו להוכיח יכולת גבוהה גם לשלוט בשבט שלהם וגם להישאר מתחת לרדאר של כולם, אבל לא לעולם חוסן. יש גבול לכמה שאפשר לשחות נגד הזרם אפילו אם אתה שחיין מצוין. אין ספק שאריק ואופיר משחקים בכמה רמות מעל כל האחרים, אבל לפעמים גם להיות השחקן הטוב ביותר זה לא מספיק.

 

4.      מיכל עושה סימנים מעודדים, אבל היא עדיין טירונית

מיכל מתחילה ללמוד את משחק השקר מהמאסטר אופיר. אבל היא עדיין טירונית בזה. קשה להשוות בין הגמלוניות שלה מול דיווה לבין החינניות והטבעיות שבה אופיר מתמרן את כולם. במועצת השבט היא עשתה טעות פטאלית כשהיא ניסתה להדוף את ההאשמות של מעיין נגדה. איל הון אחד אמר לעיתונאי: "זה לא משנה מה תכתוב עליי, כל עוד תכתוב את שמי נכון". בהישרדות הכלל הוא הפוך: צריך לצלול, להפוך לאוויר, להזכיר כמה שפחות שאתה קיים. עדיף היה לתת להערה של מעיין להישאר באוויר, ולא להכניס את כל השבט לדיון במיכל. הרי זה בדיוק מה שמעיין ניסתה לעשות, ובצדק מבחינתה, כדי להרחיק ממנה את האש. התשובה של מיכל פתחה את ההערה של מעיין לדיון שלם שרק הזכיר אותה לכולם. שום דבר טוב לא יצא מהניסיון שלה להגן על עצמה.

לאופיר יש חושים מחודדים יותר. הוא הבין שאסור לדיון להתרכז במיכל, והוא דאג לתקן את הטעות שהיא עשתה. ברגע שניתנה לו ההזדמנות להסיט ממיכל את האש הוא קפץ עליה. קודם כל הוא ניטרל את עצמו מהוויכוח על ה"ברית" בין מיכל למאיר כשהוא אמר שאינו יודע מה היה ביניהם. אחר-כך, מבלי להזכיר שוב את מיכל, הוא הביא את התירוץ המושלם לרדת ממנה: הדברים קרו מזמן, והיחסים ממילא מתפתחים ומשתנים ללא הרף. לבסוף הוא יצא בסדרת ירידות אכזרית על מעיין. כשמעיין בכתה אף-אחד כבר לא זכר מי זו מיכל. הליצנית חזרה למוקד תשומת-הלב. אמנם אף-אחד לא השתכנע שמעיין היא האדם הרע שאופיר ניסה לטעון שהיא. אפילו עידן ציין שאופיר הגזים, וייחס את זה לרעב ועייפות. אבל אופיר לא באמת חשב שמישהו ישתכנע שמעיין החביבה היא בעצם השטן בהתגלמותו. הוא רק צה לעורר מהומה שתשכיח את מיכל ותזכיר את מעיין. הוא הצליח. זה היה גם הטריק שבו הוא השתמש נגד סיוון. גם אז, ברגע שניתנה לו ההזדמנות, הוא קטע את הדיון על מיכל ופתח בסדרת ירידות על סיוון.

 

5.      אבל למה להתפרץ עליה ככה?

אין ספק שאופיר יודע מה שהוא עושה, אבל הוא צריך להיזהר: כשחוזרים על אותם טריקים מספיק פעמים אז אנשים מתחילים לשים לב. אם בכל מועצת שבט אופיר יתפרץ בהפתעה על הקורבן התורן, יתר חברי השבט יבינו שאופיר הוא לא הבחור הרגוע, הטמבל והחמוד שהם מכירים מהיומיום. אם בכל מועצת שבט מפתיע אופיר ביכולות התנסחות, מחשבה ורהיטות מושלמת, בסוף החברים שלו יבינו שאין תוכו כברו. אז למה הוא עושה את זה? הרי לא היה צורך בהתפרצות הזו כדי שמעיין תלך הביתה. הברית נסגרה מראש. בשביל מה הוא היה צריך את זה?

אין מה לעשות, אופיר זקוק לקתרזיס. דברים מצטברים אצלו והוא אוגר. איגור מתפוצץ בכל פעם שקורה משהו. יתר חברי השבט גם מרשים לעצמם להיות הם עצמם. לאופיר לא היו חברים אמיתיים בשבט, והוא אגר. אחרי שגזר על עצמו שתיקה, מועצות השבט נותרו ההזדמנות היחידה שלו לפרוק את אשר לבו, וגם בהן הוא מקפיד להתחשבן רק עם מי שמודח.

לדעתי אופיר התכוון לכל מילה שהוא אמר על מעין, בדיוק כמו שהוא התכוון לכל מה שאמר לסיוון בהדחה הקודמת. אז אולי קשה לליצנית החמודה (וגם לנו) לשמוע בפרצוף את מה שיש לו להגיד, אבל בחיאת, כמה מכם היו שייכים פעם לקבוצה חברתית שיש בה מישהי כזו? כמה פעמים גיליתם שהבחורה הזו כל-כך עסוקה בלהתחנחן ולהיות חמודה וקופצנית, שהיא לא באמת קולטת איך היא מתנהגת למי שלא שייך למיליה שלה? אופיר לא דיבר אל מעיין מתוך אכזריות. הוא רתם לדבריו עלבון וכעס אמיתיים. הסיפור עם מעין שמשאירה אותו לישון בגשם הוא סיפור אמיתי, והזכרתי אותו גם בפוסט הקודם שלי. גם את הסיפור על הדגים הוא לא המציא. אם מעין אמרה לאופיר שבחיים לא אמרו לה דברים קשים כאלה, זה אומר שפשוט אף-אחד לא אמר לה את האמת בפנים. הרי הדברים אירעו במציאות.

אופיר אמר למעין שהיא לא באמת מכירה את עצמה. לדעתי הוא התכוון לכך. הרי זה לא שהיא ניחנה במידה גבוהה של מודעות עצמית. לפעמים צריך להכריח את מלכות האולימפוס המפזזות האלו להסתכל על האנשים הקטנים שסביבן, שעליהם קל להן כל-כך לדרוך מבלי לשים לב, פשוט כי זה כל-כך קל. מעיין לא היתה בוכה אילו חשבה שאופיר סתם ממציא סיפורים. היא בכתה כיוון שהאמינה לו. היא בכתה כיוון שגילתה על עצמה משהו שלא רצתה לראות. והיא בכתה גם משום שגילתה את הדבר הנורא מכל - שלא תמיד כולם אוהבים אותה. כמה קשה לה, לַליצנית הנואשת להתחבב, לשמוע עובדה פשוטה כזו.

גם בהדחה הקודמת אופיר היה כן לחלוטין בכעס על סיון. העובדה שהוא השתמש בה כדי להסיט את האש ממיכל לא סתרה את העובדה שהוא באמת התכוון לכל מה שהוא אמר. אפילו כאשר כתב את שמה של סיוון על הפתק, כשאף-אחד מהמתמודדים לא שמע אותו,  אופיר המשיך במילים הקשות. הפעם הוא היה אמנם רך יותר בשלב הכתיבה, אבל הוא לא התנצל, אלא רק בערך: "את רק פיון במשחק הזה, אל תקחי את זה קשה". כנראה גם אופיר לא ציפה לדמעות של מעיין. הרי בסך-הכל הוא לא אמר דברים קשים יותר ממה שנאמר בתוכנית על אנשים אחרים. אופיר חי בעולם של אנשים קשיחים, והוא ציפה ממעיין להפגין עמידות גבוהה יותר. חוסר היכולת של מעין להיחשף לביקורת רק מוכיח שכנראה היה משהו בדבריו של אופיר. אדם שנותן לעצמו דין-וחשבון כן על מעשיו לא נרעש כל-כך כשהוא שומע ביקורת. הוא מספיק מיומן כדי לספוג אותה. למעין לא היה מושג איך מתמודדים עם ביקורת נוקבת. היא פשוט התפרקה.

 

השורד השבועי שלי:

צבוע, שקרן, נחש, וכמובן - שחקן מושלם וחף מטעויות (כמעט). לא הייתי רוצה להביא אותו הביתה לאמא, אבל ב"הישרדות" הוא נמצא שלוש רמות מעל כולם. אופיר שוב הוכיח שהוא השורד האוליטמטיבי.

 

הערה לסיום:

כפי הנראה, מיכל לא שיקרה במועצת השבט. באמת היתה ידידות בינה לבין מאיר בתחילת המשחק, אבל לא "ברית". באותו שלב עדיין לא היתה שום הדחה על הפרק, כי כל ההדחות נפלו אז על קאניבה. מן הסתם, לא היה אז עדיין צורך לגבש בריתות הדחה. הבריתות הראשונות נכרתו לקראת ההדחה של סיוון, ואז מאיר כבר לא היה בבארו.

נכתב על ידי , 8/2/2009 02:35   בקטגוריות ביקורת  
37 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למשחק החיים אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על משחק החיים ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ