לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של מיכאל - היסטוריה א


כינוי: 

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2008

שינויים באירופה ובעולם היהודי בין 1870-1920


התקופה הראשונה: יחידת מבוא-ישראל והעמים 1870-1920

 

תהליכי שינוי באירופה ובעולם היהודי עד מלחמת העולם הראשונה

השינויים המרכזיים בתחומים:מדע וטכנולוגיה והשפעתם בתחומים השונים:

השינויים והשפעתם

שינויים בתחום מדע והרפואה

לקראת סוף המאה ה-19 צעדה הרפואה בצעדי ענק לקראת רפואה מודרנית, תוך הינתקות מן הרפואה מוכרת מזה דורות. השינוי נולד בעקבות גילויים וההמצאות במדעי הטבע, כימיה, פיזיקה, גלי רדיואקטיביות, שימוש בחומר הרדמה לניתוחים, שימוש ראשון בפתולוגיה (נתיחת גופה), גילוייו של לואי פסטר בבקטריולוגיה (חקר החיידקים) וגילויים רבים אחרים.

מדע הרפואה גילה את קיומם של חיידקים האחראים להעברת מחלות מדבקות, את התרופות לחיסולם ואת החיסונים נגדם. נמצאו דרכים לעצור ולמנוע מגיפות קטלניות כמגיפות הדבר, המלריה והאבעבועות השחורות. בערים הגדולות החלו לפתח שירותי תברואה שסייעו לשמור על היגיינה ותרמו לחיסול מגיפות. אספקת מים זורמים בצינורות ופינוי אשפה ומי שופכין מרחובות הערים, תרמו לצמצום מקרי המוות.

השפעת השינויים במדע ורפואה

בתחום הדמוגרפי - בעקבות ההתפתחות המודרנית ברפואה, בני האדם נעשו בריאים יותר ועמידים יותר בפני מחלות. ביטוי בולט לכך הוא גידול בתוחלת החיים הממוצעת, שמגיעה היום לגיל 70 בממוצע (לעומת גיל 30-40 במאה ה-19).

השנים 1870-1920 הן שנים של גידול באוכלוסיית העולם בכלל ובאוכלוסיית אירופה בעיקר. בשנת 1870 מנתה אוכלוסיית אירופה כ-300 מליון נפש וכעבור 40 שנה בערך, ב-1914, התקרב מספרה לכ-500 מליון נפש.

הארכת תוחלת החיים הביאה לגידול האוכלוסייה באירופה אשר יצרה בעיות כלכליות חמורות במספר מדינות כמו איטליה ורוסיה, שלא יכלו לספק את צורכי אזרחיהן. כך החלה להתפתח הגירה מכפר לעיר, מעיר לעיר, בתוך היבשת ומעבר לים, מאירופה לאמריקה ולאוסטרלי. אוכלוסיית ארה"ב גדלה בתקופה זו מ-31 מליון נפש ל-95 מליון, בעיקר בגלל זרם המהגרים ששטף אותה.

2. שינויים בתחום הטכנולוגיה-תחבורה

בעקבות המהפכה התעשייתית באנגליה, החלו צצים סוגים חדשים של אמצעי תחבורה. הראשונה שבהם היא הרכבת שקישרה בין ארצות ואפשרה ניידות רבה, בעיקר לאחר המצאת הקיטור. בעקבות המצאת הרכבת החלו מתפתחות רשתות ענק של מסילות ברזל באירופה וארה"ב.

כמו כן התפתחו אמצעי תחבורה נוספים כמו: מכונית, אוטובוס, מטוס, ספינת קיטור, חפירת תעלות מקשרות בין ימים.

 

 

השפעת השינויים הטכנולוגיים-תחבורה

בתחום הכלכלי – התפתח וגדל המסחר הפנימי והבינלאומי באירופה ומעבר לים – מסחר זול, שיווק סחורות במהירות גדולה, בוצעו השקעות הון.

מסילות הברזל היוו את היסוד להתפתחות כלכלית של מדינות אירופה. באמצעות מסילות הברזל ניתן היה להעביר בזמן קצר יחסית כמות גדולה של חומרי גלם.

הערים הפכו למרכזי צריכה גדולים.

השפעות בתחום החברתי – המהפכה התעשייתית הביאה לשקיעת מעמד אצולת הקרקע ועליית מעמד בעלי ההון- קפיטליסטים, הבורגנים – מעמד ביניים והפועלים – הפרולטריון. פערים בין קבוצות חברתיים אלה הלכו והעמיקו ויצרו בעיות כלכליות וחברתיות.

 

השפעות השינויים שהתרחשו באירופה על החברה היהודית.

בתחום הדמוגרפי:

במאה ה-19 חל גידול מהיר באוכלוסיית אירופה כולה. באותה תקופה צמחה האוכלוסייה היהודית האירופית בקצב מהיר. הגידול במספר היהודים ניכר בעיקר במזרח אירופה.

הריבוי הגבוה הביא למחסור המקומות העבודה, ובעקבותיו היגרו יהודים רבים ממזרח אירופה הצפופה לערים הגדולות במרכז אירופה ובמערבה והשתלבו בחיים העירוניים. הייתה גם הגירה מעיירות וכפרים למרכזים עירוניים בתוך אותה ארץ, וכן הגירה בין יבשתית.

כיווני ההגירה היו בעיקר לארה"ב, ארגנטינה, קנדה, אמריקה הדרומית, אוסטרליה.

הגירת היהודים הייתה הגירת משפחות שלמות ומורחבות (בשונה מהאוכלוסייה המקומית), ראו בהגירה כפתרון למצוקה כלכלית, אנטישמיות ואמנסיפציה. ההתיישבות היהודית הייתה צפופה, תוך ניסיון לשמור על המסורת ומצוות הדת.

בתחום חינוך ותרבות:

האמנסיפציה החלה לחזק את הקשר בין היהודים לסביבתם. הקשר עם הסביבה הביא להתנתקות מן הדת והמסורת – חילוניות. יהודים החלו לא לשמור על כשרות, שבת וחגים. רבים אמצו שמות לא יהודים, החלו להתלבש כמו החברה הסובבת, התקיימו נשואי תערובת.

היהודים המשתלבים, לא מסתפקים בחינוך היהודי מסורתי, אלא מעוניינים לרכוש שפה, מנהגים, לבוש, השכלה כללית. בדרך כלל יהודים לא ויתרו על היהדות אלא הם חיו בשני עולמות, תוך שמירה על קיום מצוות. ויתור על המסגרות המסורתיות לא הביאה בהכרח לכפירה ביהדות. עם התחזקות מגמת ההשתלבות, הפכה מסגרת החינוך היהודית לפחות משמעותית מבעבר. בעבר תשעים וחמישה אחוז מהיהודים קבלו חינוך יהודי, עתה רבים שאפו למצוא מקום במוסדות חינוך כפי שהחברה אפשרה להם.

במעמד הקהילה:

עד לתקופה זו הקהילה היהודית היוותה מסגרת מאחדת. יהודים מצאו בה את כלל התשובות בכל תחומי החיים. מאז קבלת האמנסיפציה נפתחו דלתות, הקהילה היהודית הפכה  למסגרת רופפת יותר, חלק מהציבור נזקק לשירותים מעטים מהקהילה כמו: ברית מילה, בר-מצווה וכיוב'. נשברת האחדות בעולם היהודי, אין פתרון אחד, אלא דרכים שונות לפתרון.

מעמד משפטי וחוקי:

לקראת סוף המאה ה-19 נשלם תהליך הענקת שוויון זכויות פוליטי ומשפטי ליהודי המערב. תהליך זה נקרא אמנסיפציה היהודים שוחררו מחוקי אפליה, ומעמדם הושווה לזה של בני ארצם הלא יהודים. רוב היהודים קיבלו את האמנסיפציה בהתלהבות רבה. החרדים התנגדו משום שחששו שהאמנסיפציה תפגע בורח חייהם.

ג. בין שילוב לדחייה

הגורמים לשילוב (אמנסיפציה):

·        ההשפעה של תנועת ההשכלה והמהפיכה הצרפתית- "חופש שיוון ואחווה".

·        השינויים הפוליטיים שהנהיג נפוליאון בתחילת המאה ה-19 – הפצת רעיונות השוויון במדינות אירופה.

·        תהליכי החילון שהחלו באירופה והשפיעו על היהודים – שבירת המנה המסורתי של יהודי מרכז ומערב אירופה, היווצרות מנהיגות חילונית אשר תופסת בהדרגה את מקומה של המנהיגות הדתית.

ביטויי השילוב:

ביטויי השילוב

אלפרד דרייפוס – בן למשפחה יהודית עשירה שהתבוללה. דרייפוס היה היהודי היחידי שהגיע לדרגת קצונה בכירה (סרן) בצבא הצרפתי.

אדולף כרמייה – יהודי צרפתי מתבולל. היה עו"ד בעל מוניטין ופעיל השמאל הרפובליקני בצרפת. ב-1842 נבחר לפרלמנט הצרפתי. ב-1848 התמנה לשר המשפטים וב-1870 חתם על צו כרמיה, בהיותו שר המשפטים, שהעניק אזרחות ליהודי אלג'יריה.

משפחת רוטשילד – משפחה שמוצאה מעיר פרנקפורט שבגרמניה. השם רוטשילד הפך לשם נרדף לעוצמה כלכלית ולקשרים פוליטיים. משפחת רוטשילד הקימה קשת עניפה של בנקאות והתפתחה לענפים נוספים כמו מסילות ברזל, נפט ומכרות. בני רוטשילד קיבלו תארי אצולה ומילאו תפקיד חשוב בפיתוח הכלכלה, אומנות והצדקה.

הגורמים לדחייה (אנטישמיות)

·        האמנסיפציה- בעקבות האמנסיפציה יהודים החלו להשתלב בחברה הסובבת. היהודים הצליחו הדבר עורר קנאה וחשש שאולי היהודים רוצים להשתלט.

·        אנטישמיות מודרנית – "דרוויניזם חברתי" האנטישמים ניסחו תורות והפכו אותן ל"מדעיות" (תורות לא מדוייקות) בהן היהודי מופיע כבן לגזע נחות המסכן את טוהר הגזע הארי ולכן יש להלחם בו ולהשמידו (השתמשו בתורתו של דרווין שטען כי בטבע קיים תהליך של ברירה טבעית החזק שורד. האנטישמים הלבישו זאת על בני האדם).

·        הדמוקרטיזציה – בעקבות הרחבת זכות הבחירה גברה ההשפעה של השכבות הנמוכות והפוליטיקאים השתמשו באנטישמיות כדי לרכוש את אהדת ההמון. למשל בגרמניה היו מפלגות שיצאו בתעמולה נגד היהודים.

ביטויי הדחייה

משפט דרייפוס – משפט בו העלילו על קצין יהודי מוכשר כי ריגל לטובת גרמניה. הקושרים היו קבוצת קצינים שרצתה לכפות על האשם האמיתי בריגול. דרייפוס עבר את טכס הקלון של תלישת דרגותיו, שבירת חרבו בפומבי ונשלח לאי השדים ל-10 שנים. ההמון הצרפתי צעד מוות ליהודים. סביב המשפט התלהטו הרוחות ולפרשה נלוו קולות אנטישמיים כמו הדרישה לבטל את חוק כרמייה באלג'יריה.

פרוטוקולים של זקני ציון – כתב שטנה אנטישמי רוסי שהשפעתו הייתה עמוקה וארוכת טווח יותר מכל  פרסום אנטישמי אחר. פורסם ב-1903 ברוסיה, נכתב על ידי סוכנים של המשטרה החשאית הצארית ומתאר ממשלה עולמית של זקני היהודים הזוממים בחשאי להשתלט על העולם כולו. הפרוטוקולים סיפקו להמונים עילה משכנעת לשנאת היהודים ולרדיפתם.

פוגרום "הסופות בנגב" – ב-1881 נרצח הצאר של רוסיה, בנו עלה לשלטון אחריו והאשים את היהודים ברציחת אביו. השלטונות הסיתו את ההמון לפגוע ביהודים ובדרום רוסיה פרצו פרעות (פוגרום)קשות, הצבא והמשטרה לא התערבו נקראו "סופות בנגב" (כוון שפרצו בדרום ועברו ממקום למקום במהירות)

הערה ניתן לתת דוגמאות אחרות של ביטויי שילוב ודחייה.

נכתב על ידי , 23/4/2008 01:41  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעל(: ב-15/5/2008 17:55
 



לדף הקודם    לדף הבא
דפים:  

17,557
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , חטיבה ותיכון
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למיכא אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מיכא ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ