לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

שגיא נאור


"רוק'נ'רול הוא מהות החיים וכתיבה על רוק'נ'רול היא דרך חיים" (לסטר בנגס)

Avatarכינוי: 

בן: 44

Google:  sagman

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2007

הפס-קול של (הסרטים של) החיים שלי [עשר דוגמאות]


 ]בעקבות ה"עשרה" של אתמול, שזכו לביקורות אוהדות, הנה עוד "עשרה" שחיכו מזמן לזמנם...  מהר לפני שהדד-ליין של ""עשרה" מגיע]

 

לכל סרט יש פס-קול. להרבה סצנות יש מוסיקה שמלווה אותן. לא תמיד יש התאמה בין מה שרואים למה ששומעים. אבל אם יש התאמה, ואם היא טובה, שלא לדבר על מושלמת, זה יכול להפוך את הסצנה, לעתים את כל הסרט, למשהו מופלא ונשגב.

בעקבות זה, אבל גם זה, שעשו את זה לפניי (... לא משנה), הנה עשר* דוגמאות נפלאות לשילוב של שירים בסצנות מסרטים (אהובים עליי במיוחד):

 

 

"Stuck in the Middle With You" של Stealers Wheel ב"כלבי אשמורת"

טרנטינו הוא אשף בשילוב קטעי מוזיקה נידחים ונשכחים בתוך סצנות בלתי-נשכחות. השיר השובב הזה נראה לא קשור בכלל לסצנה הנוראית אותה הוא מלווה, אכן מהנוראיות בקולנוע, אבל טרנטינו עושה איתו את הסצנה הזו לנפלאה ומרהיבה. מיסטר בלונד (מייקל מדסן הנפלא) רוקד ושר רגע לפני שהוא חותך את האוזן של השוטר, המוסיקה מתגברת כשהוא נכנס בחזרה לחדר עם מיכל הבנזין וכל הסצנה הזו שואבת כוח ושובבות מהשיר הנהדר הזה (וזה לא!!! בוב דילן...).

 

"Tiny Dancer" של אלטון ג'ון ב"כמעט מפורסמים"

למרות שאנשים שזוכרים רק את הסצנה הזו מ"כמעט מפורסמים" של קמרון קרואו מעצבנים אותי (כי אני מת על הסרט הזה), קשה להתווכח עם כך שהשיר הזה מהווה השיא של הסרט הזה. כולם יושבים באוטובוס של Stillwater כעוסים ומיואשים, כולם מתנועעים עם השיר הזה כשהוא מתחיל, מישהו מתחיל לשיר את השיר וכולם מצטרפים, ובסוף בילי אומר לפני "אני צריך לחזור הביתה" והיא עונה לו "אתה כבר בבית". שלמות, גם קולנועית וגם מוזיקלית.

 

 

"You Lost That Loving Feelin’" של The Righteous Brothers מתוך "אהבה בשחקים"

מי שלא ראה "אהבה בשחקים" בצעירותו ולא רצה להיות טום קרוז – הומו. מי שלא ראה "אהבה בשחקים" בצעירותו ולא פינטז על איך הוא מפתה את קלי מג(ע)יליס – שקרן. מי שלא ראה "אהבה בשחקים" בצעירותו ולא התאמן על שירת "איבדת את תחושת האהבה" בקריוקי, תוך כדי חבישת משקפי שמש של טייסים וגידול שפם – מניאק. קלאסיקה מודרנית (ובדיעבד הסצנה היחידה שמחזיקה מים גם אחרי כל השנים האלה...).

 

 

"Girl, You’ll Be A Woman Soon" של Urge Overkill מתוך "ספרות זולה"

וינסנט ווגה (ג'ון טרבולטה)  ומיה וואלאס (אומה תורמן) חוזרים לביתו של מרסלוס וואלאס הגנגסטר אחרי הבילוי ב"ג'ק רביט סלים". הוא הולך להשתין, היא מפעילה את טייפ הסרטים. הרמקולים מתחילים לנגן את "Girl, You’ll Be A Woman Soon", עד אז שיר לא מוכר ומאותו רגע להיט נצחי, והמתח (המיני, הבין-אישי, הקולנועי) בשיאו. מה שקורה אחר-כל (מיה רוקדת, מיה מעשנת, מיה מסניפה, מיה מאבדת את ההכרה מאובר-דוס) כבר נכתב בדפי ההסטוריה של הקולנוע. 

 

 

"Spybreak" של The Propellerheads ב"The Matrix"

מבחינתי, פסגת הסרט המדהים הזה, שגם מליון צפיות בו לא יהרגו את תחושת החדשנות שאופפת אותו. ניאו (קיאנו ריבס) וטריניטי (קרי-אן מוס) חודרים לבניין שבו מוחזק מורפיאוס (לורנס פישבורן), והטראק הנפלא של הפרופרלורהדס מלווה בצורה נהדרת את סצנת הקרב שומטת-הלסתות ומרחיבת-האישונים שיצרה ז'אנר שלם של חקיינים אבל נותרת מנצחת גדולה גם אחרי שמונה שנים.

 

 

"Where is my mind" של הפיקסיז ב"מועדון קרב"

הבחירה של דייויד פינצ'ר בשיר המדהים הזה של הפיקסיז לסצנת הסיום של "מועדון קרב", סרט שהוא מייצג של דור שלם, היא לא פחות ממושלמת. תוך כדי שג'ק (אדוארד נורטון)  מבטיח למרלה (הלנה בונהם קרטר) שהוא "ממש בסדר" וש"הכל יהיה בסדר", הם מחזיקים ידיים וצופים ב"תיאטרון של חורבן", כשהמגדלים הנשקפים מהחלונות נופלים אל הארץ בזה אחר זה, וברקע בלאק פרנסיס שואל "היכן הוא מוחי?". זו גאונות קולנועית, לא פחות.

 

 

"I’ve Seen It All" של ביורק ות'ום יורק ב"רוקדת בחשכה"

הסרט המרגש הזה מכיל סצנה יוצאת דופן, שצולמה במאה מצלמות שונות ומהווה את אחד הרגעים המרגשים ביותר בקולנוע, ובה ביורק מתחילה לשיר כשהיא זורקת את משקפיה מעל הגשר וממשיכה כשהיא נוסעת על רכבת משא, ותוך כדי כך הנוף מתמלא אנשים רוקדים כמו במחזמר ענקי שהוא החיים. את כל הויז'ואל הזה שמגיש לנו לארס פון טרייר מלווה השיר הנפלא הזה, של ביורק ות'ום יורק, שניים מהאנשים הכי חכמים והכי מרגשים במוסיקה, והשילוב בין זה לאלה כנראה לא יכול להיראות פחות ממושלם.

 

 

 "Lust For Life" של איגי פופ ב"טריינספוטינג"

הסרט הקצבי והשובב הזה נפתח בפתיחה קצבית ושובבה לא פחות – שני הכוכבים הפוחזים בורחים מהחוק, ורנטון (יואן מקגרגור) מגיש לנו את המונולוג הניהליסטי המופלא שלו (Choose A Life) שמתמזג בצורה מושלמת לתוך השיר הנהדר הזה שדני בויל הבמאי הדביק לו. איפשהוא, באמצע הסצנה, כשמקגרגור מכריז "מי צריך סיבות כשיש לך הרואין?", המונולוג המבריק והשיר הנפלא מתחברים זה לזה ממש ויוצרים קטע גדול.

(מצטער, מצאתי קליפ רק מתוך הגרסה של הסרט בספרדית...)

 

"Njosnavelin" של Sigur Ros ב"ונילה סקיי"

"זה היה מסע של התעוררות עצמית. עכשיו אתה צריך לשאול את עצמך זאת. מהו אושר בעיניך, דייויד?", כך נשאל טום קרוז בסצנה האחרונה בסרט המדהים הזה של קמרון קרואו. ואז, שם על גג הבניין, כשהוא נפרד בחלום בפעם האחרונה מסופיה (פנלופה קרוז), סיגור רוס מתחילים לנגן את "שיר השום-דבר" (או "ללא שם #4"). פנלופה נעלמת, טום מבטיח "ניפגש בעולם אחר... כששנינו חתולים" רגע לפני שהוא קופץ מגג הבניין, והשילוב של המוסיקה המופלאה של האיסלנדים ושל החיים החולפים על פניו של קרוז הוא רגע מופלא באמת בתולדות הקולנוע.

 

 

"The Blower’s Daughter" של דמיאן רייס ב"קרוב יותר"

כבר כתבתי על הסצנה הנהדרת הזו ועל השיר המופלא הזה כאן, אבל בכל פעם שאני נתקל בסרט הזה בכבלים אני מוסיף להתפעל מהיופי שרקח כאן מייק ניקולס – נטלי פורטמן הנפלאה וג'וד לאו מהלכים להם ברחוב ראשי בלונדון, מוקפים אנשים, צועדים בתוך ההמולה, ובכל-זאת מבחינים זה בזו. עיניהם ננעלות, הם אינם יכולים להוריד את העיניים אחד מהשנייה, ולפתע נראה כאילו רק הם קיימים בעולם. וברקע דמיאן רייס שר את אחד השירים היפים ביותר שלו, אולי אחד השירים היפים ביותר בעולם, ומייבב "אינני יכול להוריד את עיניי ממך". מעולם לא נשמעו המילים האלה נכונות כל-כך, והסצנה הזו, שמסתיימת כל-כך מפתיע, מתחילה את הסרט הזה בשיא אמיתי (שלמען האמת, הסרט מתקשה לחזור עליו).

 

 

 

* משתתף בפרוייקט "עשרה" של אח"י דקר.

 

נכתב על ידי , 26/7/2007 11:45   בקטגוריות המלצה - קולנוע, פרוייקטים, רק על עצמי לספר ידעתי  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



222,252
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לשגיא.ב אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על שגיא.ב ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2018 © נענע 10 בע"מ