לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


I met this girl, when I was ten years old And what I loved most, she had so much soul

Avatarכינוי: 

בן: 33

MSN: 

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2008

האגדה על פיזדה פאמלי


אך...איזה הרכב...טוב, אז קודם כל למוזיקה, מייד אחרי זה לדיבורים:

 

נתחיל דווקא עם המוזיקה.

לרגל הכתבה הזו ריכזתי את כל השירים של פיזדה פאמלי שהצלחתי לאתר לאוסף אחד. הסדר דיי רנדומלי ולא כרונולוגי, ואני חייב להזהיר מראש, שבגלל שמדובר במעט הקלטות, ולמעשה לרוב השירים של פיזדה אין גרסאת אולפן – האיכות ברוב השירים ירודה במקרה הטוב, ומהופעה/ פריסטייל/ הקלטת רדיו במקרה הרע, אז צפו להרבה מוזיקה טובה ולא לסאונד טוב. הסיבה שאני מעלה את זה לכאן היא שלמעט שיר אחד, כל השירים פורסמו כבר מזמן ברשת או לא יצאו מעולם באופן רשמי.

 

להורדה לחצו כאן

 

הנה הפלייליסט:

1.                            Save As...

2.                            אי בודד (אורי ואלארם רימיקס)

3.                            גבי מאן

4.                            המזכירה של אבס

5.                            לא רואים כלום (מארחים את צ'ולו)

6.                            רק קדימה (חי מעסק שחור)

7.                            ארבע צדדים

8.                            הופעה מגיוועץ

9.                            הופעה מהמעבדה

10.                        פריסטייל (היומן ביט בוקס)

11.                        למה (חי מהגת רימון)

12.                        אי בודד (מקורי)

13.                        גבי מאן (הופעה חיה)

14.                        רק קדימה (חי מהגת רימון)

 

אה, והנה בונוס מגניב - קישור לקליפ של השיר הראשון - save as..

 




זה נשמע כמעט כמו אגדה אורבנית.

הרכב של אם סיז עם פלאו מטריף, לירקס מטורפים, שטרפו כל במה אפשרית בתל אביב של תחילת המילניום. השם שלהם צץ לעיתים רחוקות, כמחמאה כמובן, ולא קשה למצוא אם סיז שישבעו בשמם.

אבל הדבר הכי מוזר, כך אומרים, הוא שמדובר בהרכב שיש לו 7-8 שירים בלחץ.

אין ספק שפיזדה הם ההרכב האגדי הראשון של עולם ההיפ הופ העברי.

 

אז קצת עובדות.

פיזדה, או בשמם המלא פיזדה פאמלי, היו תמיד הרכב של 3 אם סיז.

ההרכב המקורי היה קסוטו(aka אדם סנדרסון – הבן של..), דובי (aka קבייץ/דובי דובון/מיסטר דובי) וקרמזל (aka קרמה/קרמגדון).

בשלב מסוים קרמזל עזב את ההרכב והחליף אותו סוניק (aka סוונייק/אם סי סוניק) שהוא סיפור ותופעה בפני עצמו.

 

מה היה כזה מיוחד?

Well... הכול. נתחיל בדבר המופשט ביותר – ה-feel. לפיזדה היה וייב של הרכב צעיר עם עתיד מבטיח, הרגשה של משהו מקורי וישראלי שנוצר כאן, והרבה הערכה למאזינים. אחרי הכול, קצת קשה לדמיין את סאבלימינל מנסה להכניס לבתים שלו את ניטשא, אוסוולד לי או סלוודור דאלי. לא אומר שלא הייתה תחושה של פוזה, אבל בהחלט הפוזה הייתה שונה לגמרי.

 

הדבר השני זה בהחלט הליריקס. לא תמיד היה בהם הגיון, אבל תמיד היה להם חוכמה. לפיזדה פאמלי היתה דרך אחרת להגיד.

במקום להגיד "הייטרים – אנחנו לא רואים אותכם ממטר" פיזדה היו חורזים "חסרי אמונה קשה לי קצת לראות אתכם ממטר".

גם הרבה הומור היה. כשאתה פותח שיר במשפט "בימי הצעירים הייתי מעביר ת'זמן בחלומות על להיות כמו התחת של רוזאן – גדול, גדול מאוד", אי אפשר לקחת אותך יותר מדי ברצינות.

חוץ מזה, פיזדה הצליחו במשהו שהרבה ראפרים ישראלים נכשלו בו, לפניהם ואחריהם. ליצור שפה ייחודית. לפיזדה הייתה שפה ייחודית, עם סלנג, כינויים, ביטויים ומשפטים שהרחת שהם שלהם ממרחק.

כדבריו של סוניק – "גב יום אחד עם דובי דובון, צריך פשוט לשבת ולכתוב ביחד מילון".

 

וחשוב לא פחות, ואולי אף יותר במקרה הזה – הפלאו. בפיזדה, לכל אחד ואחד מפיזדה, היו כישורי זרימה שעד היום נדיר לשמוע. הם כתבו לפלאו, נשמו לפלאו ועבדו לפלאו. זה היה מרשים, מרתק, מגניב וכיף. שיט, זה עדיין!

 

היתר...

כמו שאתם מבינים, היו הרבה סיבות לאהוב את פיזדה באותה התקופה. בנוסף, היו גם בחירת מיקום הופעות (הופעות קבועות באזימוט,גת רימון,דינמו דבש), בחירת אנשים לעבוד איתם (הדי ג'י הקבוע שלהם היה מש) או בחירת ביטים (הם השתמשו בביטים של Outkast, Blackalicious, Cali Agent, Notorious B.I.G עד בימים שלשמוע DMX היה אנדרגראונד), אבל האטרקציה המעניינת ביותר היה סוניק.

סוניק התחיל, לפי השמועות, לראפרפ בגיל 10 בערך, כשלטיול ברמצווה שלו הוריו לקחו אותו לג'מייקה. הקלטות שלו יש עד באוסף "ישראלים עצבניים" הראשון. למרות שצורף לפיזדה מאוחר יחסית, הוא תמיד ידע לגנוב את ההצגה. היה לו קול מאנפף, פלאו שלא מתחשב בקצב (אבל עדיין יושב עליו בול), ליריקס הזויים, פרייזיג שרק הוא יכל לגרום לו לעבוד ופלאו שכבר הצליח להגיע למהירות של 4 מילים בשנייה (באמת, שמעו את הבית האחרון ב"למה") ועדיין להישמע ברור לחלוטין.

 

ההווה

כאן השאלה הגדולה.

פיזדה מעולם לא הכריזו על התפרקות, אבל דיי התמוססו. בשנת 2003 הייתה הופעה בכפר סבא שהייתה אמורה לבשר את האיחוד של פיזדה, אך דבר לא קרה.

הראשון לנטוש כאמור היה קרמזל, שהמשיך בקריירת ראפ בהרכב המעולה DDD Mob (שאגב, גם נעלמו קצת), סוניק עצמו אמנם נעלם, אך הגיח לבית אחד גאוני ב2005, בשיר של "ליברה" (פרוייקט של אורי שוחט ושי להב). שמועות אחרונות (וגם מייספייס) גורסות שהוא סולן הרכב רוק כיום, ונטש את עולם ההיפ הופ. קסוטו היום הוא במאי קליפים (אוטו זבל של הבילויים וחדשות מהירח של פורטיסחרוף למשל), ויש הטוענים ששמעו את קולו בפירסומת לשוגי. דובי ככל הידוע לי, נעלם כלא היה.

 

הסוף?

ביום שבת הברזילי היה ערב הקבינט הראשון. פלד ואורטגה, כהן את מושון, אקסום, לוקץ (יחד עם חימום מפרודקס) שרפו מקרופונים תחת שם הקולקטיב – "הקבינט של הא'-ב'".

באמצע שיא הערב, בהופעה של פלד ואורטגה, די ג'י מאש, שלהזכירכם היה הדי ג'י של פיזדה, שם את הפתיחה לשיר "המזכירה של אבס", שבה שומעים את דובי על רקע מחיאות כף קצביות אומר "די ג'י מאש על הפטיפון – כל כך נכון, כל כך נכון. קסוטו וסוונייק ודובי דובון – כל כך נכון, כל כך נכון". בהופעה כמובן הקטע של "קסוטו וסוונייק ודובי דובון" שונה ל"פלד ואורטגה על המיקרופון".

 אז לא, אני לא חושב שאפשר כבר לרשום פיזדה ז"ל, כי את ההשפעות שלהם אנו רואים גם היום על מחזיקי המיקרופון העברי. ומי יודע, אם בערב קבינט הבא תסתכלו מספיק טוב לקהל, אולי תוכלו לראות מאחור את סוניק עם כוס בירה... ממש כמו אגדה אורבנית.

 

נכתב על ידי , 29/8/2008 20:53  
1129 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




62,931
הבלוג משוייך לקטגוריות: אהבה למוזיקה , הומור וסאטירה , מוזיקאים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לTakTik אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על TakTik ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ