לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

רגע קטן של אושר


מה משעממים היו חיינו, אם העולם היה צודק, מוסרי וצפוי. הלא כן? מה נדושים הם היו אלמלא היינו כה שונים האחד מהשני.

Avatarכינוי:  מכור לאשליות

בן: 35

ICQ: 464292555 

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

6/2008

ביקשתי מהאקדמיה ללשון העברית הבהרות לגבי הצירוף "בגלל ש", וזו התשובה שקיבלתי:


שלום רב,
 

בדרך כלל אין האקדמיה קובעת דינים של ממש בענייני התחביר והניסוח. גם בעניין הזה לא היה דיון רשמי באקדמיה וממילא לא הוחלט בו דבר.

 

 מקובל שלא להמליץ על הניסוח "בגלל ש-" בטענה שיש בו משום התרחקות מיותרת מן הניסוח המקובל במקורות. פסוקית הסיבה בלשון חכמים מנוסחות בדרכים מגוונות; הן פותחות באחד הצירופים מפני ש-, כיוון ש-, מכיוון ש-, משום ש-, מאחר ש-, הואיל ו- ועוד, ואילו במקרא במילת היחס כי ועוד. מתקני הלשון נוהגים לומר, במידה רבה של צדק, שחבל לדחות את כל העושר הזה לטובת הצירוף בגלל ש- דווקא, שאינו אופייני ללשון המקורות. מקובל לומר אפוא שמילת היחס בגלל היא מילת סיבה הראויה לתיאור סיבה במשפט הפשוט בלבד.

מצד אחר רבים המקרים בתולדות לשוננו שבהם מילת יחס שימשה תחילה בלא ש- ועם הזמן נוסף גם השימוש בש-, כגון מילות היחס בתוך, אחר. לא זו אף זו, ממחקר מגילות מדבר יהודה עולה שהצירוף בגלל ש- שימש בעברית של אנשי קומראן. לסיכום, בעברית הקדומה דרכים מדרכים שונות לפתוח פסוקית הסיבה, וגיוון זה ראוי גם בלשון ימינו. עם זאת הטענה שהצירוף בגלל ש- הוא בבחינת טעות נראית מוגזמת.

 

נכתב על ידי מכור לאשליות , 23/6/2008 13:23  
21 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



13,133
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , משוגעים , מתוסבכים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למכור לאשליות אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מכור לאשליות ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2018 © נענע 10 בע"מ