לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים

לכתוב זה לראות


אל"ף גדולה אחת


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2014    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

12/2014

הברירה בידנו?


אנו הומוספייאנס, "האני" שלנו מילולי בחלקו והוא הבסיס של כל מחשבותינו המופשטות.
עם זאת, אנו מוגבלים מאוד, סך הכל הגלגול האבולוציוני הראשון שיכול בכלל להוכיח את מילוליותו 
על ידי דבר מה כמו כתב. 
אולי ניתן לחשוב על כתב, בתור גורם שמייחד את גלגולנו מהקודמים להם בשרשרת
ומהווה בסיס ליכולת שלנו לחשוב ולחקור את הטבע ברמה שמאפשרת לנו לעשות כמה דברים חסרי תקדים אבולוציונית;
למשל, הטכנולוגיות שפיתחנו על בסיס המדע הכתוב שלנו,
הביאו לתמורות נרחבות במה שהגביל את האבולוציה שלנו עד כה.

אז איך היו אלה שירשו איתנו? האם נעז לדמיין?
האם אפשר למשל להניח שמידת השוני בתוך המין תתרחב עוד יותר?
או שהשגשוג האנושי יאפשר יום אחד שוני כה גדול שלמעשה אפשרי יותר מנטיב אבולוציוני אחד שיצא מהמין שלנו? 
ואיך ספציפית הם היו שונים מאיתנו, האם למשל ההכרה העצמית שלהם תעמיק עקב יכולות קוגניטיביות גבוהות יותר? 
האם אלמנטים חייתים מסויימים משלנו יתנוונו? 
האם חוויית הפחד של יורשנו תהיה מתונה או עזה יותר?
אני מניח שאפשר רק לדמיין,
התקדימיות של ההתפתחות שלנו אינה מאפשרת שום חיזוי
כי לכו תדעו מה האנושות תעשה לעצמה לפני שיתחלף הפרק האבולציוני.
זאת גם בדיוק הסיבה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו את השאלות האלה.

בפעם הראשונה בהיסטוריה של החיים כאן על כדור הארץ, מין חווה שינוי כה קיצוני ביחס לגורמים שהגבילו אותו ההתפתחות שלו בגלגולים אבולוציוניים קודמים שלמעשה רובם הפסיקו להוות גורם מגביל בכלל.
יתר על כן, המדע העניק לנו את היכולת לתפוס ואף להנדס אבולוציה, וגם אם אבולציה אנושית מהונדסת זאת מחשבה כפירה לנוכח מצבה המוסרי של האנושות, היכולת עצמה היא עדות שהדברים השתנו מאוד בימיהם של ההומוספיינס. 
עקב כך, אינני מאמין שאנחנו יכולים לחשוב יותר על "ברירה טבעית" בקרב בני-אדם באותו מובן שתקף לשאר המערכות הביולגיות שאנחנו מכירים,
בתור העקרון שמעצב את האבולציה של המין שלנו כיום.
וזאת השאלה שלי:
אם זאת אכן כבר לא אותה ברירה טבעית שידעו אבותינו הפרה-היסטוריים,
מהו העקרון/עקרונות לפיהם מתעצבת האבלוציה האנושית עכשיו?


"לשאלתך, אכן הברירה הטבעית תשאר ואפשר לחשוב עליה באותו מובן שתקף לשאר המערכות הביולוגיות.
הברירה תמיד מתבססת על סינון ה"חלשים" כאשר שים לב - התכונה של "חזק שורד" אצל כל אחד מבעלי חיים תמיד היתה שונה. אם בין הטיגריסים זה המהיר והחזק, בין הקופים זה השרירי
 והקולני ביותר, אז בין בני אדם זה המקדם השכלי.
ואכן אתה צודק שאולי זה יראה שונה בעתיד כיון שהערכים וההגדרות של מהי השליטה בימינו סוטים לנתיבים חדשים מאשר הם נקבעו בעבר, אך הבסיס של המשוואה תמיד ישאר אותו דבר בטבע." (Alon Murevich)

אני מסכים שניתן לחשוב על ברירה טבעית בבני אדם בתור מנגנון שמגדיר שבעל תכונות מתאימות יותר להישרדות עד לרביה, והשארת כמות צאצים רבים יותר שמסוגלים לאותו הדבר, בתור אותה הברירה. אני רק לא מסכים שכיום ניתן לחשוב על "מקדם שכלי" בתור תכונה מהסוג הנ"ל. אם לצורך הטיעון, נניח שיש מתאם בין "מקדם שכלי" (שקשה להגדיר ולמדוד) לבין השכלה, ונקח בחשבון שככל שאדם משכיל יותר כך סטטיסטית הוא מוליד פחות ילדים - אנחנו צריכים לחשוש שמבחינה אבולוציונית תכונות שמגבילות השכלה (ודרך ההנחה שלנו מעידות על "מקדם שכלי" נמוך יותר) הן תכונות שבחברה האנושית הנוכחית זוכות להצלחה רבה יותר מבחינת היכולת שלהן להפיץ את עצמן הלאה.
גם "סינון חלשים" בחברה האנושית עבר תמורות נרחבות, ולמעט הפרעות קשות במיוחד שגורמות למוות בגיל צעיר במיוחד, כמעט שכל תכונה "חלשה" (ולא משנה איך נגדיר זאת) בגנום האנושי מסוגלת להפיץ את עצמה הלאה, בניגוד למה שאולי היה אפשרי בתקופה פרה-היסטורית. 
והשאלה שנוספת היא: האם יתכן שבהסרתן של שאר המגבלות הברירתיות, התכונות שמפיצות את עצמן באופן הכי מוצלח הן אך ורק תכונות שמעודדות כמות גדולה יותר של צאצאים? אם כן, לקראת איזו מין אנושות אנחנו מתקדמים?
 
נכתב על ידי סאזורי מאניה , 12/12/2014 14:22  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




ממבט ראשון כל המאמצים שלי נראים פתטיים

כי המבט הראשון הוא בהכרח מלמעלה

או מלמטה

אבל במבט שני כל מאמץ שוקל עצמו מול ההווה

כאילו עכשיו היה צריך שוב להתאמץ אותו

ומשקלו נמדד במידת הרצון הדרוש/

כאן אופטימיות רכה מבליחה בזרם דקיק על קירות תודעתי

אני רוצה להראות לעצמי שיש סיבות טובות להאמין/

ולפתע תופיע בושה, קודם תמונות ואז צלופחים דקים בבטן

בלי הקשר, פשוט כך מההרגל, לנסות לסתור את אותה המחשבה באמצעי של הכאבה/

כמה אני מכשיל עצמי כך, לא אדע,

לא מעטים הם הפגמים במחשבה כי הדמיית כל הישים עוד לא יכולה להיות שלמה

ואין האחד יכול לתפוס את עצמו באופן ברור ומובחן/

ואם, 

אם יוכל?

לא, אינני מאמין שזה אפשרי עבורנו,

אך לגעת בדמותו בדמיון, של יצור שכזה

שהוא עצמו על כל מרכיביו המנטליים חשוף וזמין לרצונו/

יתכן ואני נסחף בדמיוני, ובכל זאת, האם אין זה סביר להניח שכפי שהגענו עד כה

נמשיך ונתפתח למקומות אחרים

נכתב על ידי סאזורי מאניה , 12/12/2014 15:57  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





Avatarכינוי:  סאזורי מאניה

בן: 24



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוג משוייך לקטגוריות: 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לסאזורי מאניה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על סאזורי מאניה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2015 © נענע 10 בע"מ