לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2017

יום הדין של ג'ני מרקוס-ספר חדש מאת הדסה מור1565


1565יום הדין של ג'ני מרקוס-ספר חדש של הדסה מור
 
 
ספרה החדש של הסופרת הדסה מור, "יום הדין של ג'ני מרקוס" לוקח את הקורא למסע מלא בהרפתקאות וחזיונות דת הזויים, של אשה מיוחדת במינה, ז'אן מרקוס, לוחמת אמיצה אך גם נאיבית ותמימה, הולנדית נוצריה ועשירה מאוד, שהגיעה לארץ הקודש בשנת 1873 כדי לבנות בירושלים בית מלון ענק, שישמש משכן לישו המשיח לכשיירד מהשמיים עלי אדמות, אחרי שיתחולל יום הדין במלחמת גוג ומגוג, על פי האמונה הנוצרית..
זהו ספר ביוגרפי, המשלב בתוכו פרקי חיים מרתקים שממש לא יאומן שאשה אחת חוותה אותם.
 
עד שהגיעה לירושלים, עברה ג'ני מרקוס תחנות רבות בחייה, החל ממקום הולדתה באינדונזיה, כבתו של מושל האי יאווה, שם חיה משפחתה בעושר אגדי. אחרי מות האב, חזרה המשפחה להולנד, אך ג'ני הורחקה מהמשפחה ונשלחה לגור ולגדול בבית דודה הכומר בעיירה אוטרכט, שם ספגה חינוך דתי אדוק. הירושה הענקית שקיבלה לאחר מות אמה, כשהגיעה לבגרות, השפיעה על כל מהלך חייה בעתיד. היא ניהלה רומן מרתק עם מוזיקאית וסופרת מפורסמת באותם ימים, לאחר מכן היא נסעה לפריז ללמוד בסורבון, שם החליטה לבנות מכספה הפרטי עשרה בתי חולים לעניי העיר, ומיד עם השלמתם, היא השתתפה במלחמה שפרצה בין גרמניה לצרפת שבה התנדבה לטפל בפצועי המלחמה תחת מטחי הכדורים, ולאחר תבוסת צרפת אף התנדבה להילחם עם המורדים של הקומונה הצרפתית נגד הממשלה הזמנית שהוקמה.
 
לאחר שאף זו נכשלה, נסעה ג'ני לרומא שם היא שמעה בבזיליקה שבוותיקן קול אלוהי המצווה עליה לבנות לבן האלוהים בית בירושלים. נרגשת וללא היסוסים, ג'ני ארזה את חפציה בתרמיל אחד והפליגה באוניית קיטור ליפו, בדרכה לירושלים, כדי לבנות את הבית למשיח ולמאה ארבעים וארבעה אלף איש שיהיו בין מקבלי פניו.
וכאן נפתח בפני הקורא עולם היסטורי מרתק של השלטון העות'מאני בן 500 השנים בפלשתינה, כיצד ג'ני הטילה את מלאכת הבנייה של המשכן למשיח על אדריכל צרפתי ידוע, בנייה שהיתה רצופה בתלאות רבות שהביאו להפסקת הבנייה, בשל העיקולים שהטילו השלטונות התורכיים על הנכס, שג'ני לא הית מסוגלת עוד לשלמם, והבניין הגדול והמרשים, בן הקומה וחצי, שעם השנים הפך לחורבה, נותר עומד בנוי במחציתו במשך תשעים שנה עד שראש העיר טדי קולק ציווה להרסו ב 1970.
 
הסיבה העיקרית לאי יכולתה של ג'ני להשלים את בנייתו של מלון הגאולה היה, שמיד לאחר שהחלה בנייתו, היא נסעה לפריז, שם החליטה להתנדב למרד שפרץ בארצות הבלקן נגד השלטון התורכי ששלט גם שם ודיכא את תושביו והטיל עליהם מיסים כבדים. תיאור השתתפותה של ג'ני במלחמות הבלקן הנו פנינה ספרותית והיסטורית מרתקת, אלא שהאומץ ורוח ההתנדבות שלה פעלו נגדה, כי בשל אהבתה למפקד המהולל של המרד שאותו אהבה והעריצה, היא תרמה את כל שארית כספה הרב לרכישת נשק למורדים, וכך היא נשארה בלי כסף להמשך בנייתו של המשכן למשיח בירושלים.
הספר כתוב באופן מרגש וסוחף, מור מעבירה את הקורא דרך כל ההיסטוריה היהודית עם התייחסות מפורטת לסיפור ישו הנוצרי ועלייתו של האיסלאם והיא מגיעה למסקנות מעניינות ביותר, שעושות את הספר לאמצעי הסברה מעולה עם השלכות למה שקורה היום בארץ.
לקרוא או לא לקרוא - זהו ספר ביוגרפי והיסטורי מותח ומעניין שממש קשה להניחו מהיד עד לסיומו. מומלץ מאוד.
 
 
 
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,ספרות,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר תרבות בדעתון,עסקים,הפורטל שלנו,פרשן,
WORD PRESS
נכתב על ידי , 21/2/2017 14:14  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



1566הקאמרטה הישראלית ירושלים-משפחת באך המורחבת-מוזיאון תא


 
 
 
 
 
1566הקאמרטה הישראלית ירושלים-משפחת באך המורחבת-מוזיאון תא
צילומים-אלי ליאון
 
היום בצהריים שמעתי קונצרט של הקאמרטה הישראלית ירושלים ובו 5 יצירות מאת באך.
אמנם שמענו את באך אך אלו היו יצירות שלמרות השם באך נכתבו כל יצירה על ידי
מלחין אחר.
במשפחת באך היו 53 אנשים שעסקו בצורות שונות במוסיקה.
 
המפורסמים מבין כולם היו  רק כמה ביניהם יוהן סבסטיאן באך המפורסם ביותר שהיה  האבא של עוד שנים
מפורסמים יוהן כריסטיאן וקרל פיליפ עמנואל.
אלה שלושת המלחינים מהמשפחה המנוגנים והמפורסמים ביותר מכל המשפחה.פה ושם לעתים
די רחוקות מנוגנים גם מלחינים אחרים מהמשפחה המורחבת.
 
היום בנוסף לשלושת המפורסמים שמענו גם את וילהלם פרידמן באך1784-1710
שמענו את הסינפוניה ברה מז'ור.
הסינפוניה היתה מלודית מאוד. מוסיקה די עליזה כאשר כלי הנשיפה היו החטיבה הבולטת ביותר ביצירה 
 
הקטע בו מנגנים שני חלילי צד היה מאוד יפה ונוגן נהדר על ידי שני החלילנים של
התזמורת.
הסינפוניה נקראת סינפוניה כי זה  מונח שהיה מקובל בזמנו לציון פתיחה כלית ליצירה מושרת.
יש הוכחות שהיא שימשה כפתיחה לקנטטה שהושמעה בכנסיה.
 
המלחין השני ששמענו היה יוהן סבסטיאן המפורסם מכל המשפחה .שמענו את הקונצ'רטו
הברנדנבורי מס 3 כאשר התזמורת היתה מצומצמת וכללה 11 נגנים בלבד.היא ניגנה בעמידה
כפי שהיה נהוג בתקופת הבארוק וכללה כלי קשת  כולל נגן צ'מבלו.
הקונצרטו מורכב משלושה פרקים כאשר הפרק השני נמשך 15 שניות בלבד ומנוגן על ידי
הצמבלו.לא התרשמתי במיוחד מהיצירה .
 
היצירה השלישית והארוכה ביותר שנוגנה הפעם, היתה מאת יוהאן כריסטוף פרידריך
הכינוי שלו היה "הבאך של ביקבורג'' כי עבד בחצרו של הרוזן ביקבורג.היתה זו
קנטטה לבס ותזמורת בשם פיגמליון.
לסולן הבאס בריטון הגרמני רימונד נולטה ששר ביושבו על כיסא מוגבה קול יפה וערב
לאוזן אך היצירה ששר לא היתה מענינת .
היא מלודרמה על פיגמליון שהיה מלך קפריסין ופסל וגם כהן גדול.היצירה מספרת על  פסל אישה שפיסל וכאשר נישק אותו
החיה את הפסל והתחתן איתה.
היצירה מושרת על ידי הזמר שמספר את העלילה בלווי התזמורת. .
 
בחלק השני של הקונצרט אחרי ההפסקה שמענו שתי סימפוניות אחת מאת יוהן כריסטיאן והשניה מאת קרל
פיליפ עמנואל שהם הבנים המפורסמים ביותר כמלחינים של אביהם-סבסטיאן והמנוגנים
ביותר היום.
כריסטיאן היה הבן הצעיר ביותר של סבסטיאן ונקרא גם הבאך של מילנו כי היה נגן
העוגב בקתדרלת מילנו או הבאך של לונדון כי עבר להתגורר בה.
 
מוצרט בן ה8 פגש בו בתקופה שהסימפוניה ששמענו חוברה ב1764 ויש הטוענים שביצירות
של מוצרט יש אלמנטים ששאב מכריסטיאן.
בסיום הסימפוניה היתה מבוכה בקהל כי היתה לו הרגשה שהסימפוניה נגמרה באמצע
ולא הבין שהיא נגמרה.זאת סימפוניה עם מוסיקה יפה מלאת ניגודים בקצב ובעוצמה.
 
לסיום שמענו את הסימפוניה ברה מז'ור מאת קרל פילים עמנואל.היצירה יפה וערבה מאוד
לאוזן
 
ניצח על הקונצרט  רינהרד גבל מגרמניה.הוא היה נמרץ בניצוח,גבוה שויתר על
הפודיום ועשה בגופו תנועות משמאל לימין בניצוח מדוייק.
התזמורת ניגנה כהרגלה מצויין.
.
היה זה קונצרט שנתן לקהל אפשרות להכיר חמישה מלחינים ממשפחת באך ולהכיר את
סיגנונו של כל אחד ואחד מהם לפחות על פי היצירה שניבחרה ליצגו בקונצרט זה.
 
בתום הקונצרט המנצח החליט לנגן הדרן יצירה של באך בקצב איטי ביותר כדי להראות לקהל את ההבדל..
קצב שלו היה מנוגן כך כל הקונצרט צריך היה בסופו לעמול קשה להעיר את הקהל.
 
לראות או לא לראות;רעיון יפה,קונצרט יפה.מומלץ לשמוע.
 
 
 
אלי ליאון
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר תרבות בדעתון,עסקים,הפורטל שלנו,פרשן,
WORD PRESS
 

נכתב על ידי , 18/2/2017 19:47  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



1564מחול סיני-ג'ין שינג-סוזן דלל


1564מחול סיני-ג'ין שינג-סוזן דלל
צילומים-יחצ'ן 
 
 
 
הערב ראיתי את להקתה הסינית הפרטית של ג'ין שינג.
בהופעה היו שלושה חלקים כאשר כולם היו מענינים מאוד למרות ששני החלקים בלבד היו
מחולות.החלק השלישי שבא במקום ההפסקה בין שני החלקים היה מונולוג של
הכוריאוגרפית ובעלת הלהקה הפרטית כאשר חלק זה היה לא פחות מענין משני חלקי
המחול ואולי אפילו יותר.
 
במה שצריך היה להיות הפסקה שמענו מונולוג של מיסדת הלהקה ג'ין, שזה שם המשפחה
שלה, בו היא סיפרה באנגלית, שלא מבישת יליד אנגליה, את תולדות חייה.
היא נולדה כילד שגוייס לצבא הסיני והיגיע בו לדרגת קולונר-מקביל לרב סרן ,נשלח
לארה'ב ללמוד ריקוד,הרגיש שהוא בעצם אישה,עבר טיפולים שונים וחזר לסין כאישה
עצמאית..
 
אז היא קיבלה תכנית טלויזיה שבועית,יסדה את להקת הריקוד שלה,הפכה למפורסמת
וסמל לעצמאות הנשית.
ג'ין כבשה את קהל השומעים באולם סוזן דלל בכנות שלה ובאופן בו סיפרה את סיפורה שאי אפשר היה להאמין
שהתרחש בסין  שאיננה ארץ מערבית ליברלית.
 
שתי יצירות המחול שראינו של שני כוריאוגרפים שונים,שונות מאוד אחת מהשניה.
זו להקת מחול סינית שמושבה בשנחאי אך אם לא יודעים את מקורה ולא רואים את
הרקדנים הסיניים אפשר בנקל לחשוב שהיא להקה מערבית לכל דבר.
 
למען האמת, במחול השני -'כלוב הציפורים' במוסיקה שליותה את המחול אפשר היה בנקל
להבחין בכמה צלילים המאפינים את המוסיקה הסינית.
 
הערב התחיל עם המחול 'מרווח תשיעי'מאת ג'ין שינג.
זהו מחול לתשע רקדניות.
הוא מתחיל עם פתיחת המסך ועל הבמה רק תשעה זוגות נעליים מסודרים בשורה.
לאחר מכן מופיעות תשע הרקדניות נועלות את הנעליים ומתחילות לרקוד.
פתיחה חריגה ויוצאת דופן.
המחול נוצר בשנת 2012 .
 
הנעליים-נעלי עקב ,לדברי הכוריאוגרפית הנן סמל הנשיות.
תשע הרקדניות יוצרות קבוצות שונות על הבמה, משנות מקום, יוצרות חללים שונים בהן
אנו עדים לרגשות ברורים ומבולבלים של הרוקדות.
לדברי הכוריאוגפית זהו מצב פנימי של הרוקדות המראות את הרגשות שלהן כנגד הגישה
והיחס.
 
המוסיקה מערבית מתוך סרטו של אלמודובר 'דבר אליה'
חלק מהזמן הרקדניות עומדות במקום אינן מזיזות את הרגליים הצמודות לקרקע ומנענות את הגוף
בצורות שונות,נועלות וחולצות את הנעליים, מסדרות אותן בצורות שונות,משחקות איתן.
 
 
המחול השני שראינו נקרא 'כלוב ציפורים 'הכוריאוגרף הנו ארתור קוגלין.
בתנועה איטית נכנסים הרקדנים מהצד עם הפנים אל הקהל ופה פעור ומגיעים לקצה השני
של הבמה.
מיד לאחר מכן מתחילה המוסיקה שכתב כריסטיאן מאייר ממוצא גרמני ולאורך כ30 דקות אנו שומעים
אותם צלילים ורואים אותן תנועות
 
המוסיקה חד גוונית וכאמור עם כמה צלילים ומוטיבים שחוזרים לאורך כל
היצירה.
זאת כוריאוגרפיה שיש בה צורך בהרבה אנרגיה אישית כי הרקדנים נמצאים כל הזמן
בתנועה בלתי פוסקת כאשר הם מבצעים אותן תנועות שאפשר לומר גובלים במכניות עם
שינויים קלים במבנה ,במקום ובתמונות שיוצרים הרקדנים הרוקדים.
המחול מבוצע על ידי 12 רקדנים בו משתתפים גם גברים.
 
שתי היצירות מאוד אסתטיות,הביצועים טובים מאוד.היצירה השניה דורשת
מאמץ גופני וסיבולת לא קטנים מהמבצעים.
כל הריקוד הנו ריקוד טראנס אחד החוזר על עצמו בשינויים קטנים ביותר ותנועות
חוזרות כל הזמן.
 
על תוכן המחול הוסבר כי הרקדנים הם כמו ציפורים בכלוב הרוקדים בצפיפות מבלי שיש להם אפשרות
לפרוץ את המסגרת ולעוף החוצה.
בסופו של דבר הריקוד מסתיים כאשר רקדן אחד סוף סוף פורץ את המסגרת.
 
זהו מופע הבודק  בין השאר גם את סיבולת הרקדנים וסבלנות הקהל לשמוע כל הזמן
אותם הצלילים המלוים את הרקדנים העושים אותן התנועות.
זהו מחול הדורש כח פיזי רב מהרקדנים.
 
לראות או לא לראות  והפעם היתי אומר גם לשמוע-מענין,מיוחד,סיפור שלא
יאומן שהתרחש בסין.כדאי מאוד לראות ולשמוע.
 
 
 
 
אלי ליאון
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר תרבות בדעתון,עסקים,הפורטל שלנו,פרשן,
WORD PRESS  

נכתב על ידי , 13/2/2017 09:42  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

כינוי: 

מין: זכר




הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לelybikoret אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על elybikoret ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2017 © נענע 10 בע"מ