לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חביב

בן: 61

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2016    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2016

ישראל חצקביץ / י. אדם - נוף ארצי


image
על י. אדם שמעתי אי פה אי שם, על ישראל חצקביץ מעודי לא. היה היה פעם עיתון 'דבר', שאבי קרא ואחריו גם אנחנו. עם סגירת העיתון עברנו לעיתון הארץ, אבי ואני. במרשתת ישנם משוררים רבים שזכו לכך ששיריהם שפורסמו בעיתון הועלו כתמונות לרשת. מי, למה, איך? שאני.
זה שיר בסגנון שירו הידוע של אלתרמן , שיר בוקר
בֶּהָרִים כְּבָר הַשֶּׁמֶשׁ מְלַהֶטֶת
וּבָעֵמֶק עוֹד נוֹצֵץ הַטַּל,
אָנוּ אוֹהֲבִים אוֹתָךְ, מוֹלֶדֶת,
בְּשִׂמְחָה, בְּשִׁיר וּבְעָמָל.[1]
אלא שבשירו של אלתרמן תנופת העשייה עוד לפני המשורר והדוברים המתלהבים מהחירות, מהמעשה הלאומי, מגאולת הארץ, מהעתיד הדוחה ומשכיח את העבר.  אצל אדם, הנוף כבר שזור במעשי האדם, בהוכחות מוצקות להצלחת הישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל. יש בשיר התכתבות בלתי פוסקת עם המקרא, עם שיר השירים, למשל "וחורשות צעירות / שעלו מן הרחצה" הוא רפרור או שיבוץ ימיביניימי מובהק משיה"ש - "שִׁנַּיִךְ כְּעֵדֶר הַקְּצוּבוֹת, שֶׁעָלוּ מִן-הָרַחְצָה: ד' 2[2]. יש גם בהשיר לדעתי התיחסות לשירו הידוע של טשרניחובסקי - "הוי ארצי! הוי מולדתי!"[3], בו מתוארת הארץ כחסרת "כלום" למעט מסגדים, כנסיות, בתי קברות ויללות תן.
אכן שיר הלל  לעשייה הציונית הברוכה.
השיר פורסם ב- 1937.

מקור השיר - צילום מעיתון דבר
ביאוגרפיה - ויקי
נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 30/4/2016 10:09   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, מוקדש לאחי, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שמעון הלקין - הזוכרים


שמעון הלקין \ הזוכרים

רק הזוכרים צומחים תמיד צמיחה חיה.
רק בזוכרים העמק המיוער הזה,
שמשקעים גבוהים בו: גבה מקומר
צולל שקערורו תוך גובה - ועמוק
העמוק עוד והרקיעים שוקעים בו שוב.
רק הזוכרים חיים: צומחים כמעט לעד.

כמים בנהרות, כמים, הפקוחים ביער
מול רקיעים מדובבי דממה אשר
לפני היות ואחרי היות, צמיחת
זוכרים: ממילאי צולל בהם רקיע
מאוהב אחר קודמו- ועוד רחוק,
חבוי האחרון יפרח כאחרון.

על כן רק הזוכרים אולי צומחים לעד:
גם חייהם נסים תמיד וזכרונם
רק הוא. כמים הפקוחים שבנהרות
פורח, יער עד, בשלל מעמקיו.
בסבך הדלקות בשמי-נהר זרומים
צמחת הוויה נצחית, האהבה.

 

אתה הוא האיש החדש 
מילים: וולט ויטמן ושמעון הלקין
לחן: ירונה כספי
קיים ביצוע לשיר זה   


אתה הוא האיש החדש 
אתה הוא האיש החדש 
הנמשך אלי - 
הנמשך אלי... 

קודם כל ראה הוזהרת 
ששונה אני מכל ששיערת 
ששונה אני מכל ששיערת 
ראה,ראה 
הוזהרת! 

אתה הוא האיש החדש... 

קודם כל ראה הוזהרת 
ששונה אני מכל ששיערת 
ששונה אני מכל ששיערת 
משער אתה כי בי 
תמצא את חזון ליבך 

אתה הוא האיש החדש... 

 

אז לפחות מצאתי שני שירים, שתי ביוגרפיות דומות, ויקי ולכסיקון הספרות העברית החדשה. שוב אני מופתע מנזירות וממיעוט המידע על "גדולי תרבות", לפחות על פי כותב הערך בויקיפדיה. עצוב, שכך אנחנו נוטים גם באקדמיה לשכוח את העבר שממנו משתלשל ההווה.

והנה השיר הראשון שהבאתי - "רק הזוכרים צומחים ביחד צמיחה חיה." המשך השיר הוא הרחבה של מדוע, איך, איפה מתרחשת צמיחה ומהו הזכרון.

השיר השני מתעתע לגמרי, כיוון שאיננו מנוקד, והוא מתורגם ע"י משורר ישראלי שהעריץ את ויטמן, אפשר לקרואו כשיר פגישה של שני גברים . האם התרגום והשיר מבטאים איזו כמיהה טמירה אצל הלקין?

 

 


 

מקור השיר הזוכרים - בלוג פואטריה

מקור השיר - אתה הוא האיש החדש, שירונט

ביוגרפיה - ויקי

נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 28/4/2016 09:47   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



יוחנן גיטרמן - השמש מאירה פניה


 



השמש מאירה פניה - יוחנן גיטרמן



השמש מאירה פניה אלי,
שולחת שביבים ומחייכת.
קוראת לי החוצה: די לך, די
לשבת בצד, לא ללכת.

השמש רוצה לחמם את לבי
מקדרות המחשבות הנוגות.
לבדרני, להפנות את עיני 
לשושנים בערוגות.

השמש רוצה להפיג צערי,
במראה חוצות בטיול.
ואני ממשיך על יד שולחני
ללטוש שיר כיין צלול.


בניגוד לתלונותיי הקבועות, דווקא המשורר הזה השכיל לנצל את התפתחות האינטרנט והרשתות החברתיות לטובתו, כאשר פרסם שירים באתר "במה חדשה". אחד האתרים הוותיקים לפרסום שירה במרשתת העברית. אמנם הוא פרסם שני ספרי שירה, אבל אם גיגול בפייסבוק צריך להצביע על משהו, אז יש רק 2 עמודים בפייסבוק שקשורים לשמו.

אם צריך לחפש סיבה, הרי השיר הזה הוא גוגמה טובה לשיר לא הכי טוב. אמנם, 3 בתים, ארבעה טורים, חריזה אבגב - מבנה קלאסי של שיר לירי, אבל כשנכנסים לשיר הבנאליה שבו מאכזבת ביחס למבנה המוקפד שלו.




מקור השיר - בימה חדשה

ביוגרפיה - ויקי


 

נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 27/4/2016 21:33   בקטגוריות 2016, שיר ביום, שנת תשע"ו, פרוייקט 365, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ישראל דושמן - פה בארץ חמדת אבות


 

מילים: ישראל דושמן
לחן: חנינא קרצבסקי
קיימים 2 ביצועים לשיר זה 


פה בארץ חמדת אבות 
תתגשמנה כל התקוות 
פה נחיה ופה ניצור, 
חיי זוהר חיי דרור. 
פה תהא השכינה שורה 
פה תפרח גם שפת התורה. 

נירו ניר ניר ניר 
שירו שיר שיר שיר 
גילו גיל גיל גיל 
כבר הנצו ניצנים. 

נירו ניר ניר ניר 
שירו שיר שיר שיר 
גילו גיל גיל גיל 
עוד יבואו זרעונים.
 
 

 איזה שיר חמוד. שיר מצעדים, מקהלות, עצרות עם ומסעות קיבצוניקיים בשלוש הרגלים, בעיקר בשבועות. החשוב בשיר איננו תוכן המילים, למרות שאי אפשר להתעלם ממנו [ חמדת אבות, יצירה, שכינה ] אלא ובעיקר המצלול - בבית הראשון המצלול הכבד של אבות, בעיקר התליל O החזק. בשני הבתים הבאים צליל קליל, ריקודי ומשלהב של אִי.

 

לא פלא שהשיר הזה זוכה לאהבה כלכך רבה. קלילותו, האופטימיות, תחושת הכל עוד לפנינו, אבל כבר יש תשתית.

 

חג שמח.



מקור השיר - שירונט

ביוגרפיה - ויקי

יוטיוב - ביצוע השיר

מבחר משיריו בשירונט

נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 25/4/2016 10:56   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הקטע משוייך לנושא החם: חופש הגיע, פסח כאן!
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אליהו מייטוס - מנעלים במדבר


image
ברור לכל אחד שזה אחד משירי ההלל שנכתבו לאחר מלחמת ששת הימים. נקודת המבט היא נעלים שהשאירו חיילים מצריים כשהם ברחו מצה"ל בזמן כיבוש סיני. עבור מייטוס זה כנראה סימן לגבורה יהודית, למעבר מהציונות האחדהעמית לציונות הכוחנית, הפעילה שאח"כ התגלגלה לדמותה של ארץ ישראל השלמה, מפעל ההתנחלוית ומה לא.

כדי לסבר את האוזן נתייחס אך ורק לשורות הפותחות את השיר:

לא מחנה חולדות בצהב חולות - 

הם מנעלים, נטשום רגלים

                          נבהלות.

למי שטרם זיהה את מקור התבנית הזו:

ח"נ ביאליק - מתי מדבר


לֹא עֲדַת כְּפִירִים וּלְבָאִים יְכַסּוּ שָׁם עֵין הָעֲרָבָה,


לֹא כְבוֹד הַבָּשָׁן וּמִבְחַר אַלּוֹנָיו שָׁם נָפְלוּ בְאַדִּיר –


עַל יַד-אָהֳלֵיהֶם הַקֹּדְרִים מוּטָלִים בַּחַמָּה עֲנָקִים,


בֵּין חוֹלוֹת הַמִּדְבָּר הַצְּהֻבִּים כַּאֲרָיוֹת לָבֶטַח יִרְבָּצוּ.[1]


 


לא נעים להראות את כוח העכבר ליד כוח האריה, את המשורר הנזקק לפואמה הגדולה, ההיסטוריוסופית, כדי לכתוב שיר לעג, די עלוב, שמטרתו כפולה - גם תשובה לביאליק ול-מתי המדבר שכתב עליהם, הנה קמו לתחייה [ די עלובה אגב, לדעתי] ולעג לחיילים המצריים. כבר נאמר במשלי -


 


'בִּנְפֹל אֽוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּֽשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּֽךָ פֶּן יִרְאֶה ה' וְרַע בְּעֵינָיו וְהֵשִׁיב מֵעָלָיו אַפּוֹ, (משלי כ"ד יז-יח )


 


השיר של טייטוס כתוב באווירה "חלומית"-משהו, כמו גם היסוד הפנטסטי של הפואמה הביאליקאית חודר אל שירו, כדי לתאר את הפחד של החיילים, את קבלת הפנים שזכו לה מאחיהם, ובעיקר "מנעליהם" הנראים כצבא חולדות.


ובחזרה לטענתי של מעבר מאחד העם לציונות הכוחנית שהחלה מתפתחת במדינת ישראל, ציונות הימין - ביאליק בשיר זה, בין היתר הביא לשלמות את מכלול כתביו האידאיים של אשר גינצבורג, הוא אחד העם, לכן סניטה בשיר המרכזי הזה כמוהו כסניטה בציונות "הרוחנית" או המדינית.









ביוגרפיה - ויקי

[1] מתי מדבר פרוייקט בן יהודה
אחד העם - ויקי
נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 23/4/2016 23:42   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הקטע משוייך לנושא החם: חופש הגיע, פסח כאן!
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריק בנדק-חביב ב-24/4/2016 22:06
 



לדף הבא
דפים:  

72,275
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חביב אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חביב ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2016 © נענע 10 בע"מ