לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

שאלות של תרבות


אנחנו חיים בזמנים מיתיים. השינויים המתרחשים בעולמנו פרנסו אֶפּוֹסים עתיקים, ועליהם לכונן אֶפּוֹסים מודרניים חדשים. בתוך החוויה האֶפִּית והמיתית הזו אני חי וכותב את הבלוג הזה.
Avatarכינוי:  אריק בנדק-חביב

בן: 61

תמונה



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג

הבלוגים הקבועים שלי
קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2016    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2016

זאב ז'בוטינסקי - שיר אסירי עכו


 

מִנִּי דָן עַד בְּאֵר שֶׁבַע,
מִגִּלְעָד לַיָּם,
אֵין אַף שַׁעַל אַדְמָתֵנוּ
לֹא כֻפַּר בְּדָם.

דָּם עִבְרִי רָווּ לַשֹּׂבַע
נִיר וָהַר וָגַיְא;
אַךְ מִדּוֹר וָדוֹר
לֹא נִשְׁפַּך טָהוֹר
מִדַּם חוֹרְשֵׁי תֵּל חַי!
 

בֵּין אַיֶּלֶת וּמְטוּלָה,
בְּקִבְרוֹ דּוֹמֵם,
דֹּם שׁוֹמֵר גְּבוּל אַרְצֵנוּ
גִּבּוֹר גִּדֵּם.

אָנוּ שֶׁבִי, אַךְ לִבֵּנוּ
אֱלֵי תֵּל-חַי בַּצָּפוֹן;
לָנוּ, לָנוּ, תִּהְיֶה לָנוּ
כֶּתֶר הַחֶרְמוֹן.

 

 

שיר מרתק, שגם נסיבות כתיבתו מעוגנים בכלא עכו ובהיות ז'בוטינסקי עם חברי הגנה בכלא. חשוב לשים לב שהמופת הוא טרומפלדור, שאירוע תל חי מופיע כשלוש פעמים בשיר, וכן כינויו של טרומפלדור - השומר הגידם. זה כמובן לא שיר תקווה, לא שיר שמבשר "טובות" אלא רואה במוות המרטירי פסגה כלשהי.

היות ז'בוטינסקי איש רוח ואינטלקטואל בוודאי עזר לו להפוך בשיר את תל חי למיתוס, לאורו ילכו רבים אחריו.

 

 


 

מקור השיר - ויקי

ביוגרפיה - ויקי

 

נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 27/5/2016 12:23   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אסנת ברזאני - פיוט [ האל הביטה]


 ה אל הביטה וראה/צר על עם שפל ידאה/פורץ גדר חדר עדר נאלה/נע במדבר נשבר בקר אין רואה./

שעיר חוזה מדוח/בנוה קדשך בטוח/אל חי  כמה שמה שמה ינוח/גם יתעדן חמדן ומדן עם שוח/

נוסעה יונתך חנה/בכפור ובקרה לנה,/גם בחורף עורב אורב ליונה/לך מאל שואל:גואל יבוא נא;/

-יונה כי בא תחולתך/ראתי בשבי שבותך/האון לבשי חפשי ונשי צוק  עיתך/חכי ביתי איתי משכרותך/

ראש ישאו  בנים דורשי/לי עמים יובליו שי/צאני אקבץ אמנה  אבנה בית מקדשי/אהיה דורש יורש שורש  בן ישי,/

האל יבנה את מגדל/ציון וכבודי צר יגדל/רוחי ישיב,וינשא שח ונבדל/תוך אולמי עמי ושמי יתגדל. /



הפיוט המופנה אל אלוהים המבטא את געגועי הגאולה לה מצפים, את סיפור יונה שמקבל בשיר אופי מעט אחר. כמו בכל פיוט - הסיום המאמין באל.

יש לראות היטב את מבנה הבית בן ארבע הצלעות והחריזה הפנימית. כן נעדר האקרוסטיכון האופייני לפיוט [ שירי הרשות ]- מה שמצביע על צניעות ממש גדולה.







ביוגרפיה - ויקיואנד ; אורי מלמד ורינה לוין מלמד - הרבנית אסנת - ראש ישיבה
נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 26/5/2016 10:31   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי, פרוייקט 365  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




image
image

image

image

image

image

image




איזה שיר נפלא, אין תאריך לכתיבתו, לצערי, אבל ברור ממנו ש"העליה הראשונה" לא התחמקה מעיניו של דאנון, ולבד משמחה אדירה על המפעל היהודי - והטפת מוסר בלתי פוסקת ואזהרות לעתיד - הוא חש בשינוי הדרמטי בחייו ובחיי העם היהודי. השיר נכתב לקראת ראש השנה וחגי תשרי, כך שמבחינה מבנית הוא מנצל את נרטיב "חילוף השנים", ישן מפני חדש תוציאו עם חוסר ידיעת העתיד כדי להציג תמונה מאופקת מצד אחד ותמונה מלאת תקווה מצד שני. מסגרת השיר הרעיונית נמתאת בארבעה בתים - בתין 1+2 ובתים 25+ 26. ארבעה בתים אלה מבטאים את החששות העמוקים, החרדה מהעתיד הבלתי ידוע עם התקוות להתחדשות.

הבית הוא בן 6 טורים ותבנית החזרה שלו היא: אאגדדג. תבנית חריזה זו המאוששת על ידי קיטוע השורות והזחת הטור השלישי והשישי ממקומו בראש הטור לאמצע הטור מאפשרת דיבור ,כפול" באותו בית. הדובר אוהב מאוד את מלות הקריאה האמוטיביות כמו: למה, איך, אך, מה ורבות נוספות. הן משמשות כעמוד שדרה אנפורי לשיר השלם, שמטרתן, כמטרת חזרות רבות, העצמת היסוד הרגשי העמוק, היסוד הסנטימנטלי לקראת העתיד.

לטעמי, שיר יפהפה






מקור השיר הארוך הזה - JPRESS.ORG.IL

ביוגרפיה - ויקיונד
נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 24/5/2016 18:47   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אגודת שונאי הסאנג'י. ב-24/5/2016 19:49
 



וידאל בנבשת - האומרים לעץ


שיר:
האומרים לעץ/ וידאל בנבשת

 

אוֹמְרִים לְעֵץ הָקִיצָה / עוּרִי לְאֶבֶן דּוּמָם

אוֹמְרִים לְלֵב נָע וָנָד / קוּמָה וְאַל תִּשְׁתּוֹמָם

הַאִם לְקוֹלָם יַעְמֹד / וּלְנָאֳמָם יִתְקוֹמָם

אֶבֶן וְכָפִיס מֵעֵץ / יַעְנוּ וְרוּחוֹ הָמַם

עַד כִּי יְבֻשַּׂר בִּשְׁלוֹם / דּוֹדָיו וְיֶחְזֶה צַלְעָם

וּשְׂלוֹם שְׂלֹמֹה נֵזֶר / אֶחָיו וְרֹאשׁ מַנְעַמָּם

חַיַּי לְבָבִי וּגְאוֹן / טוּחַי וְעֹז תַּעְצֻמָּם

לַיְלָה זְמִירוֹ עִמִּי / חַסְדוֹ יְצַוֶּה יוֹמָם

יָקַר בְּעֵינַי וּשְׁמוֹ / תַּחַת לְשׁוֹנִי רוֹמָם

 

- See more at: http://bkiovnhroh1.com/PAGE1680.asp#sthash.ubtQRNet.dpuf

 

המאה החמש עשרה, אותה מאה בסופה גורשו יהודים מספרד [1492] ומפורטוגל [1496] ונכון, גם אמריקה נתגלתה, והיו יהודים על ספינותיו של קולומבוס.

השיר הזה הינו שיר הלל לשלמה דפיאיירה , אשר כמקובל בקציעה, פותח בהתיחסות לטבע , ועוצמת הידיעה על שלום שלמה משנה את המציאות לחלוטין.

כדאי לשים לב לבית 5 : עַד כִּי יְבֻשַּׂר בִּשְׁלוֹם / דּוֹדָיו וְיֶחְזֶה צַלְעָם. יש כאן מחדש רפרור לסיפור בריאת האשה אבל בו זמנית גל לשיר השירים ולמילה "דודים", שהיא המעשה המיני.

 

 


 

מקור השיר - אתר "בכיוון הרוח"

ביוגרפיה - ויקיונד

נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 23/5/2016 09:28   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אהרון אשמן - הביתה


הביתה 
מילים: אהרון אשמן
לחן: ידידיה אדמון
קיימים 2 ביצועים לשיר זה  

ממזרח ומים ומכל האפסיים 
מכפי ישימון ומנבך המים 
בוערים לבבות, מושטות הידיים. 
הביתה. 

ומה אש הרובים ואימת בור הכלא 
מחשכי מצולה ושיני צור הסלע 
לנשמת יהודי שבוית אור הפלא. 
הביתה. 

אם אמות בספינה, 
התועה הנודדת 
גויתי הושלכה אל תהום הנחרדת 
עוד אשוב בדרכי האחת המיוחדת 
הביתה. 

ועטור עשב-ים לראשי כמקלעת 
בעיניים כבויות מצניעות את הלהט 
אתרפק על החוף בדממה משוועת. 
הביתה. 

וראיתם את דמותי בענן הנוסע 
וראיתם את דמותי באור יום הגווע 
וקולי ירדפכם לא נוחם לא רוגע. 
הביתה.
 


 


אני זוכר את השיר המופלא הזה בביצוע של דמארי מלווה איזה סרטון תעמולה הקשור לעליה הבלתי ליגאלית או משהו בסגנון. היסוד המוזיקלי והיסוד הנרטיבי החזק בשיר משווים לשיר משמעות של צדק מוחלט מעבר לכל זמן ולכל מקום. אני מאמין שהקול של דמארי, החזק, הדרמטי ומלא הרגש העניק לשיר את השלמות לה הוא נזקק כיצירה מוזיקלית-פיוטית-ווקלית.


אפשר להתבונן בבתי השיר , 5 בתים, ומבנם החוזר על עצמו - 3 טורים ארוכים וחופפים וטור אחרון בן מילה אחת "הביתה". הבית השלישי, האמצעי, זוכה לעיצוב מיוחד ושונה, כיאות לבית מרכזי מבחינה סטרוקטוראלית - חמש שורות במקום ארבע, שינוי תבנית החריזה ל- אבבבה, חרוז הממקד את זוועת המוות, את היכלת לקום מהאסון ולהגיע - הביתה. המעין פיפורה הזו יוצרת ברקע השיר את המילה "הביתה" ומנכיחה ללא הרף את היסוד הרוחני-הדתי-התרבותי-ההיסטורי של שיבת ציון במאה העשרים, שיבה רווית דם, רצח, אלימות וגזענות. החריזה טיפוסית לבתים בני ארבעה טורים אבאד, ואפשר למצוא בה לו חפצים גם מוקדי משמעות שמתפענחים על פי רעיוני השיר השלם.






מקור השיר - שירונט


ביוגרפיה של אשמן - ויקיפדיה


שושנה 'דמארי - הביתה 

נכתב על ידי אריק בנדק-חביב , 21/5/2016 19:45   בקטגוריות 2016, הגיגים על שיר, פרוייקט 365, שיר ביום, שנת תשע"ו, סיפרותי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



לדף הבא
דפים:  

72,530
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , תרשו לי להעיר , ספרות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאריק בנדק-חביב אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אריק בנדק-חביב ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2016 © נענע 10 בע"מ