לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

דבר תורה

בן כמעט ששים, אוהב שלום. מצא את הבלוג של הקב"ה בראי שלו, ויודע שגם זה הבל. מכור לחיים טובים(מה זה?), ספרות המדרש ואגדות חז"ל, ספרות בכלל, זיהום הסביבה ומוסיקה קלסית. הבלוג יעסוק בהתמכרויות שלי ושל אחרים גם.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2007

בתיה בת פרעה


בתיה בת פרעה

שמות פרק ב,ה  וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ:

אחד משיאי סיפור לידתו של משה הוא הצלתו בידי בת פרעה. משה נולד בזמן בו גוזר פרעה (שמות א, כב) "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו". כדי לחמוק מהגזירה מחביאה אמו של משה את בנה משך שלשה חדשים אך משהיא חשה שאי אפשר עוד להצפינו היא מניחה את משה בתיבה ביאור. בת פרעה מגלה את התיבה  מניחה שהילד שבתוכה הוא מהעברים שיש להשליכם ליאור (במצוות פרעה ,אביה) ובכל זאת היא מצילה אותו.

בספרות התלמודית היא חולקת, יחד עם בת פרעה שהייתה אשת שלמה המלך , את השם בתיה. בתיה בת פרעה נזכרת בספר דברי הימים ברשימת היוחסין של בני כלב בן שבט יהודה  (דברי הימים א , ד, יח) :וְאִשְׁתּוֹ הַיְהֻדִיָּה יָלְדָה אֶת יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר וְאֶת חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ וְאֶת יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ וְאֵלֶּה בְּנֵי בִּתְיָה בַת פַּרְעֹה אֲשֶׁר לָקַח מָרֶד:

המדרש לפסוק זה מזהה את בת פרעה שהצילה את משה  עם בתיה .כדרכו של המדרש בבואו לדון ברשימת יוחסין הוא דורש את השמות ,שעבורנו (כמו עבור חכמי התלמוד) הם חסרי משמעות  ותוך כך מעשיר ומעבה את הסיפור המקראי במקום אחר, בספר שמות.

 

בבלי מגילה , יג עמוד א

 

רבי שמעון בן פזי כי הוה פתח (=כשהיה פותח לדרוש)  בדברי הימים

אמר הכי (=אמר כך): כל דבריך אחד הם, ואנו יודעין לדורשן.

 

המדרש נמצא במסכת מגילה שבתלמוד הבבלי מיד לאחר מדרש שמות על ייחוסו של מרדכי. בהקדמה זו פונה ר' שמעון בן פזי אל ספר דברי הימים ואומר כי אף שהשמות שברשימות היוחסין שבספר אינם מוכרים לנו הרי הן "דבר אחד" כלומר ניתן לאחד אותן עםדברים המוכריםלנו מסיפורי המקרא בדרך של מדרש.

 

(דברי הימים א' ד' יח) ואשתו היהדיה ילדה את ירד אבי גדור ואת חבר אבי שוכו

 ואת יקותיאל אבי זנוח ואלה בני בתיה בת פרעה אשר לקח מרד.

 אמאי קרי לה יהדיה (=מדוע קורא לבת פרעה יהודיה?)על שום שכפרה בעבודה זרה,

דכתיב (=שכתוב -שמות ב') ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור,

ואמר רבי יוחנן: שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה.

עכשיו בא בעל המדרש לדרוש את הפסוק בדברי הימים. בסוף פסוק יח  נאמר "ואלה בני בתיה בת פרעה". בפסוק הבא נמנים בני אישה אחרת הנקראת הודיה. מכאן שהבנים הנמנים בפסוק יח הם בני בת פרעה ואם כן יש מקום לשאלת המדרש מדוע נקראת בת פרעה "יהודיה" (כל הנראה "יהדיה" בפסוק זה  פירושו משבט יהודה). והדרשן נעזר בבעיה פרשנית זו כדי לומר שבת פרעה לא רק מרדה באביה אלא גם מרדה בדתו. מעשה בת פרעה איננו רק מרד של נערה מתבגרת בהוריה כי אם הפניית עורף לאלילות וקבלת האמונה היהודית. הדבר גם נרמז בשמה "בתיה" ובמדרש מובלע גם מדרש השם . יתר על כן המרד האידאולוגי-דתי קדם למפגש עם משה. בת פרעה ירדה "לרחוץ מגילולי בית אביה" כלומר טבילה לשם גיור. בת פרעה מתגיירת (כהלכה, כולל טבילה!) ומראה במעשיה שהיא מקבלת את ערכי היהדות, היא מתייצבת לצד הקרבן של גזירות אביה.

ילדה? והא רבויי רביתיה! (=והרי גדלה אותו גידול בלבד)

לומר לך שכל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו.

הזיהוי של המדרש את בתיה בת פרעה עם בת פרעה מספר שמות נתקל בבעיה. מיד יזהה המדרש את "ירד" עם משה . והרי בת פרעה לא ילדה את משה – רק גדלה אותו. על כך משיב המדרש שאימוץ יתומים כמוהו כלידתם.

ירד - זה משה, ולמה נקרא שמו ירד - שירד להם לישראל מן בימיו.

 גדור - שגדר פרצותיהן של ישראל,

חבר - שחיבר את ישראל לאביהן שבשמים.

סוכו - שנעשה להם לישראל כסוכה.

יקותיאל - שקוו ישראל לאל בימיו.

זנוח - שהזניח עוונותיהן של ישראל.

אבי אבי אבי –

אב בתורה,

אב בחכמה,

אב בנביאות.

כאן עובר המדרש למדרש השמות של בני "אשתו היהודיה" , האישה כבר זוהתה כבת פרעה, והבנים הם בעצם בן אחד – משה . רשימת השמות באה לציין את מעשיו ובאמצעות המעשים את תכונותיו של משה. כל המעשים של משה הנמנים נעשו למען העם והם היו מיועדים לרווחתו החומרית (הורדת המן) החברתית ("גדר פרצותיהן של ישראל" כלומר איחה קרעים בחברה) והדתית (כל השאר).

ואלה בני בתיה... אשר לקח מרד,

וכי מרד שמו? והלא כלב שמו! –

אמר הקדוש ברוך הוא:

יבא כלב שמרד בעצת מרגלים,

וישא את בת פרעה שמרדה בגלולי בית אביה.

בסוף הפסוק נזכר שאדם בשם "מרד" הוא שלקח את בתיה בת פרעה. הדרשן מזהה את מרד עם כלב בן יפונה, שיחד עם יהושע בן נון יצאו במשלחת המרגלים אך שללו את דעת עשרת חבריהם כי ארץ ישראל "ארץ אוכלת יושביה". בת פרעה הנוכריה, המצטרפת לעם ישראל,  נישאת לכלב נשיא שבט יהודה (ברשימת הנשיאים בספר במדבר פרק לד), וזוכה למעמד שווה לו. היא מרדה בגילולי בית אביה והוא מרד בעצת המרגלים. האישה הגיורת והנשיא הגבר שווים הם, כי המעשה והאישיות הם העיקר ולא הייחוס או המיגדר.

שבת שלום

נכתב על ידי , 28/12/2007 18:40   בקטגוריות דת, יהדות, מיגדר  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



Avatarכינוי: 

בן: 61




21,497
הבלוג משוייך לקטגוריות: 40 פלוס , משפחתי וחיות אחרות , דת
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לAqua Tranquilla אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Aqua Tranquilla ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2014 © נענע 10 בע"מ