לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: ֳ©ֳ₪ֳ£ֳ¥ֳ÷. לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ישעיהו סו: שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם


ספר ישעיהו נפתח בתוכחה קשה על פולחן ריק, של אנשים הסבורים שדבקותם במצוות הדת תעמוד להם אם ינהגו באופן בלתי מוסרי. הנביא יוצא חוצץ נגד התפיסה הזאת.

 

"לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם? יֹאמַר יְהוָה. שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים, וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי, מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי? לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא, קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי! חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא, לֹא אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה. חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי, הָיוּ עָלַי לָטֹרַח, נִלְאֵיתִי נְשֹׂא. וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם. גַּם כִּי תַרְבּוּ תְפִלָּה, אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ. יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ. לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה, יֹאמַר יְהוָה, אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים - כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ. אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע - כַּצֶּמֶר יִהְיוּ. אִם תֹּאבוּ וּשְׁמַעְתֶּם - טוּב הָאָרֶץ תֹּאכֵלוּ.  וְאִם תְּמָאֲנוּ וּמְרִיתֶם - חֶרֶב תְּאֻכְּלוּ, כִּי פִּי יְהוָה דִּבֵּר".

 

המסר הזה עובר כחוט השני לאורך הספר. ישעיהו אינו מתנגד לפולחן כשלעצמו, להיפך. אולם הוא מציב אותו בפרספקטיבה. הוא פחות חשוב מהתנהגות מוסרית וצודקת. והוא חסר ערך ללא התנהגות מוסרית וצודקת.

 

הדברים מופיעים גם בפרק האחרון בישעיהו. כאן הם אינם חדים וחלקים כמו בפרק א', הם מעורפלים, ולכן ראוי להבהיר אותם. "שׁוֹחֵט הַשּׁוֹר – מַכֵּה אִישׁ. זוֹבֵחַ הַשֶּׂה - עֹרֵף כֶּלֶב. מַעֲלֵה מִנְחָה – דַּם חֲזִיר מַזְכִּיר. לְבֹנָה - מְבָרֵךְ אָוֶן. גַּם הֵמָּה בָּחֲרוּ בְּדַרְכֵיהֶם, וּבְשִׁקּוּצֵיהֶם נַפְשָׁם חָפֵצָה. גַּם אֲנִי אֶבְחַר בְּתַעֲלֻלֵיהֶם, וּמְגוּרֹתָם אָבִיא לָהֶם, יַעַן קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה, דִּבַּרְתִּי וְלֹא שָׁמֵעוּ, וַיַּעֲשׂוּ הָרַע בְּעֵינַי, וּבַאֲשֶׁר לֹא חָפַצְתִּי – בָּחָרוּ".

 

זאת מהות הפולחן של מי שאינו מקיים את המצוות שבין אדם לחברו: מי ששוחט שור לצרכי פולחן, כמוהו כמי שהרג אדם. כלומר, אין כל קדושה בקורבן הזה, להיפך הוא חילול הקודש, זו שפיכות דמים. מי שזובח שֶׂה לצרכי פולחן, כאילו ערף ראשו של כלב, כלומר הוא סתם הרג חיה, לא עשה כל דבר בעל ערך דתי. מי שמעלה על המזבח מנחה, כאילו הביא דם חזיר, שלא זו בלבד שאינו רצוי, הוא חטא וחילול הקודש. מי שמקטיר לבונה, אינו אלא מברך אוון, כלומר הקטורת הזאת כמוה כברכה על מעשה מרמה. אלוהים אינו יכול לבחור במקום בני האדם. הבחירה היא אנושית. והאנשים הללו בוחרים בדרכים שליליות, מתוך אמונה ששמירת המצוות הפולחניות תכסה על כך. אלוהים מבהיר שמדובר בפולחן ריק שכמוהו כשיקוץ, כעבודה זרה. כמו האדם, גם האלוהים בוחר. הם בחרו לזנוח את הדרישות המוסריות ולהתמקד במצוות הפולחניות. גם אלוהים יבחר. הוא יבחר להתעלם מקיום המצוות הפולחניות ולהתמקד בחטאיהם. ולכן, אם אתם חושבים שברגע שתחבשו זקן ותגדלו כיפה, בבואכם לבית המשפט, זה יעזור לכם, אינכם אלא טועים. זה לא עושה על אלוהים כל רושם.

 

****

 

בהמשך הפרק מתאר הנביא את הגאולה, גאולת ציון וירושלים. והתיאור הנפלא מתמקד בשמחה, שמחת אמת, שמחת הגאולה.

 

שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ, שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ, כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ. לְמַעַן תִּינְקוּ וּשְׂבַעְתֶּם מִשֹּׁד תַּנְחֻמֶיהָ. לְמַעַן תָּמֹצּוּ וְהִתְעַנַּגְתֶּם מִזִּיז כְּבוֹדָהּ. כִּי כֹה אָמַר יְהוָה: הִנְנִי נֹטֶה אֵלֶיהָ כְּנָהָר שָׁלוֹם וּכְנַחַל שׁוֹטֵף כְּבוֹד גּוֹיִם, וִינַקְתֶּם עַל צַד תִּנָּשֵׂאוּ, וְעַל בִּרְכַּיִם תְּשָׁעֳשָׁעוּ. כְּאִישׁ אֲשֶׁר אִמּוֹ תְּנַחֲמֶנּוּ, כֵּן אָנֹכִי אֲנַחֶמְכֶם, וּבִירוּשָׁלִַם תְּנֻחָמוּ. וּרְאִיתֶם וְשָׂשׂ לִבְּכֶם וְעַצְמוֹתֵיכֶם כַּדֶּשֶׁא תִפְרַחְנָה".

 

 

נכתב על ידי הייטנר , 29/6/2016 23:16   בקטגוריות דת ומדינה, חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פינתי השבועית ברדיו: נוגה


נוגה / שובבי ציון

פינתי השבועית ברדיו "אורנים" 28.6.16

 

הפינה מוקדשת היום לדור העתיד – לשני האחיינים הצעירים שלי, בני השלושה חודשים וחצי, התאומים איתי ונוגה.

 

איזה שיר נושא את שמותיהם?

 

יש לנו את "איתי" של קרן פלס. אבל הוא לא מוצא חן בעיניי... הוא לא לרוחי... הוא לא מתעסק ברגשות. אין בו אהבה. כמה עצבות יש במבט הזה שלו,  

כמה בדידות יש במגע הזה אתו. לא. לא מתאים.

 

נעבור לנוגה. על נוגה יש שלושה שירים מקסימים.

 

האחד הוא שירה של נעמי שמר "נומי נוגה":

 

נומי נומי,

נוגה נוגה,

נומי נומי יקירה,

מעלייך

בשמיים

כוכבים אומרים שירה.

 

מעלייך בשמים

כוכבים במסילותם

זה לזה ישמיעו זמר,

שלנצח לא ייתם.

 

השני הוא "בלדה בין כוכבים" של רוטבליט ושלום חנוך בביצוע שלישיית התאומים.

 

הנוגה שלחה אל הצדק חיוך

הי, יופיטר בוא ונצאה.

בשביל החלב כוס קפה הפוך

נראה מה שלום קסיופאה.

נתפוס עגלה, קטנה או גדולה,

הלילה הזה משגע.

 

זה לא מעט, שצדק וונוס לבד,

יוצאים לבלות יד ביד,

יד ביד, יד ביד, בשמיים.

 

שיר מקסים. אבל אני בחרתי שיר עוד יותר יפה, שירם של מאיר אריאל וחנן יובל "נוגה". שניהם, כמו שלום חנוך מהשיר הקודם, בני קיבוץ משמרות. לאחותו של חנן יובל קוראים נוגה. אני מכיר אותה, הייתי המנהל של הבת שלה, והיא טוענת בנחרצות שהיא ההשראה לשיר, או לפחות לשמו של השיר.

 

יתכן שזהו שיר של אב על בתו הקטנה. ואולי זה שיר של גבר על אהובתו.

 

הכותב מתפעל מהקסם הנגלה לעיניו – נוגה ישנה לצדו והוא רואה איך שפתיה נפשקות לחיוך. הוא נפעם, ומתפעל – מי זה עכשיו בעדנה מפשק את שפתיה? ושואל – "מי עושה לי טובות?". מעניין, לא מי עושה לה טובות, אלא מי עושה לי טובות. כלומר, אם טוב לה, אם היא חולמת איזה חלום נעים המעלה חיוך על פניה – זה משמח אותו ועושה לו טוב. הוא מתעורר בבוקר, ומתפעל למצוא בידיו את ידה, ותמה בהתפעלות מי שם את ידה בידו. הוא מתפעל וכמה לראות לה את החלום הזה, היפה והנעים. הוא רוצה לדעת מיהו אשר משכין בה שלום ולומר לו תודה.

 

השיר הזה נכתב בשלהי שנות ה-60 והיה הלהיט הגדול של שלישיית "שובבי ציון" – חנן יובל, קובי אושרת וקובי רכט.

 

לאחר מותו של מאיר אריאל, חבריו שלום חנוך, משה לוי ודורי בן זאב הפיקו תקליט חדש משיריו, מסקיצות שהקליט לעצמו, בביתו, עליהם הוסיפו הקלטה של כלי נגינה נוספים וקולות. שיר הנושא הוא "מודה אני".

 

וכבר בפעמים הראשונות ששמעתי את השיר הזה, נפל לי אסימון. בהתרגשות ורעדה, זיהיתי בו את ה-DNA של השיר "נוגה".

 

בלאט, חרש חרש

אט אט, טופפות

עתידות עתידות לקראתנו,

ואת מחייכת אלי מתוך השינה.

יהיה לנו טוב, טוב מטוב, טוב מאוד,

זה מתחיל כבר בבוקר בבוקר

את צוחקת אלי

מתוך השינה.

 

נשמע מוכר. שוב היא אתו ושוב מחייכת וצוחקת אליו מתוך השינה. בסוף שנות הששים, הוא רוצה להגיד תודה לזה אשר משכין בה שלום. מה זאת אומרת "רוצה לומר לו תודה?" אתה רוצה לומר תודה – אמור תודה. אבל... הוא לא יודע למי. אולי אלה ניצני חיפוש הדרך שאפיין אותו לאורך השנים.

 

חלפו שלושים שנה, והוא כבר במקום אחר. שוב היא מחייכת וצוחקת אליו מתוך השינה, אבל עכשיו הוא אינו מסתפק ברצון לומר תודה, אלא בפירוש אומר תודה. "מודה אני לפניך ולך על כל החסד והאמת והטובה והרעה והטובה שעשית עמדי ועם ביתי, ועם קרוביי וידידיי ועם בני עמי ועם ארצי ועם כל העולם והאדם אשר בראת".

 

ומי שמכיר את התפתחות כתיבתו, לא יהיה מופתע. מאיר אריאל היה ליהודי מאמין. הבית הראשון הוא כמעט תעתיק של תפילה שנאמרת כשהמתפלל שב הביתה מתפילת ליל שבת. ותפילת "מודה אני" היא התפילה הנאמרת בבוקר, כשהמתפלל משכים אל יומו, ומודה לאלוהים שהחזיר נשמה לאפו – הנשמה שהפקיד בידיו כשנרדם. מאיר אריאל קם בבוקר בבוקר, מביט בפניה של אשתו, היא לצדו ישנה, היא מחייכת אליו מתוך השינה, והוא מודה לפני בוראו על כך שהוא מפשק אליו את שפתיה בעדנה, ועושה לו טובות. איזה יופי!

 

כשסיפרתי לנוגה, אחותו של חנן יובל את התגלית, היא התרגשה מאוד.

 

במופע של אהוד אריאל ושלי "מאיר לעולם כולו", אני שר את "מודה אני" ואח"כ אהוד שר את "נוגה". בין לבין אני מספר על הקשר בין השירים. ואני מוסיף שהייתי שמח מאוד לפגוש את מאיר אריאל ולבדוק האם גם הוא יודע על הקשר בין השירים.

 

נוגה היא לצדי ישנה

מי זה עכשיו בעדנה

מפשק את שפתיה

מי עושה לי טובות

 

נוגה טוב לה עכשיו לצדי

מישהו שם בידי

יד אחת מידיה

מי עושה לי טובות

 

נוגה אני רוצה

לראות לך את החלום

נוגה לראות את זה אשר

משכין בך שלום

לומר לו תודה.

 

נוגה כמה קשה לה לחיות

פעם רצתה להיות

בת מאה ליומיים

להיות נבונה.

 

נוגה...

 

 

נכתב על ידי הייטנר , 28/6/2016 22:56   בקטגוריות אמנות, אנשים, היסטוריה, יהדות, משפחה, תרבות, אהבה ויחסים  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ישעיהו סה: עֲבָדַי יֹאכֵלוּ וְאַתֶּם תִּרְעָבוּ


בפרק זה חוזר הנביא לפזמון המקראי המוכר, של הברכה והקללה והדיפרנציאציה בין המקוללים והמוברכים, בין הצדיקים והרשעים.

 

המסר הוא של צדיק וטוב לו, רשע ורע לו. בתנ"ך אנו נוכחים לא אחת בתמונה הפוכה ובדילמה האמונית של צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. לא בנבואה זו. אחת התשובות לדילמת צדיק ורע לו, היא האחריות הקולקטיבית – אני סובל בשל חטאי האחר. לא בנבואה זו – כאן תהיה הפרדה בין צדיק ורשע, עד רמה של הוצאת הצדיקים בפינצטה מהקולקטיב החוטא. "וְהוֹצֵאתִי מִיַּעֲקֹב זֶרַע, וּמִיהוּדָה - יוֹרֵשׁ הָרָי, וִירֵשׁוּהָ בְחִירַי, וַעֲבָדַי יִשְׁכְּנוּ שָׁמָּה".

 

האבחנה בין הפרס לצדיק לבין הקנס לרשע ברורה וחותכת יותר מבכל מקום אחר. "הִנֵּה עֲבָדַי יֹאכֵלוּ וְאַתֶּם תִּרְעָבוּ, הִנֵּה עֲבָדַי יִשְׁתּוּ וְאַתֶּם תִּצְמָאוּ, הִנֵּה עֲבָדַי יִשְׂמָחוּ וְאַתֶּם תֵּבֹשׁוּ. הִנֵּה עֲבָדַי יָרֹנּוּ מִטּוּב לֵב וְאַתֶּם תִּצְעֲקוּ מִכְּאֵב לֵב, וּמִשֵּׁבֶר רוּחַ תְּיֵלִילוּ".

 

תורת הגמול הזאת צודקת והגיונית – אדם נושא באחריות למעשיו ובתוצאות בחירותיו. אולם הפרק הזה מטריד מסיבות אחרות.

 

מהי הצדיקות ומהו החטא? קראנו בספר ישעיהו שוב ושוב את חוסר העניין של הנביא ושל האלוהים מהפולחן והקורבנות. חפצו של האלוהים הוא צדק חברתי, סולידריות, דאגה לחלש, מתן משל מי שיש להם למי שאין להם. החטא הוא קפיצת יד, התעלמות מאחיך העני, שוחד ושחיתות. ניתן היה לצפות שבפרק של אבחנה ברורה בין חוטא וצדיק ובין גמול ראוי לחוטא ולצדיק, שברוח זו יוגדרו החטא והצדיקות. למרבה הצער, החטא כאן הוא פולחני, דתי; לא מוסרי וחברתי. "הָעָם הַמַּכְעִסִים אֹתִי עַל פָּנַי תָּמִיד, זֹבְחִים בַּגַּנּוֹת וּמְקַטְּרִים עַל הַלְּבֵנִים. הַיֹּשְׁבִים בַּקְּבָרִים וּבַנְּצוּרִים יָלִינוּ. הָאֹכְלִים בְּשַׂר הַחֲזִיר וּמְרַק פִּגֻּלִים כְּלֵיהֶם". באמת, אלוהים? זה מה שחשוב בעיניך?

 

לאחר שאלוהים יפָּרע מהרשעים ותקום כאן חברת עבדי ה' קדושה, צפויה הארץ לשגשג ולפרוח, ואפילו החיות תתאמנה את עצמן לנורמות של חברת מופת. "זְאֵב וְטָלֶה יִרְעוּ כְאֶחָד, וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן, וְנָחָשׁ עָפָר לַחְמוֹ לֹא יָרֵעוּ, וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי".

 

* 929

נכתב על ידי הייטנר , 28/6/2016 21:36   בקטגוריות חינוך, יהדות, תרבות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2016 © נענע 10 בע"מ