לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Another roadside attraction


רוצה לשמוע את העולם?


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2007

כמה עובדות שכדאי לדעת על שינה של תינוקות



  1. שינה של מבוגרים כוללת איזשהו טקס מרגיע לקראת השינה, כניסה למצב של שינה עמוקה - NREM )non-rapid eye movement) הגוף שקט, הנשימה שטוחה וקבועה, השרירים רפויים והמוח רגוע. אחרי כשעה וחצי בשלב זה המוח מתחיל להתעורר ולעבוד, זהו שלב של שינה פעילה REM במהלכה המוח מתאמן והאישונים זזים. בשלב זה אדם עלול להתעורר כדי ללכת לשירותים, לחזור ולהרדם שוב. מחזוריות כזו של שינה כבדה ושינה קלה חוזרים על עצמם כל שעה וחצי במהלך הלילה, כך שמבוגר טיפוסי מבלה בממוצע שש שעות של שינה עמוקה ושעתיים של שינה פעילה.

  2. כשתינוקות נכנסים למצב של שינה הם לרוב אחרי טקס של הרדמה. העינים שלהם נעצמות והראש שלהם צונח. בהתחלה עיניהם סגורות אך האישונים עדיין מרצדים והנשימה לא סדירה. הידים והרגלים קמוצות והם נבהלים בקלות או מפזרים חיוכים קטנים של שינה. לפעמים הלשון ממשיכה לינוק "על ריק". כשמניחים תינוק במצב כזה בעריסה הוא עלול להתעורר ולבכות כי הוא עדיין אינו ישן עמוק. אבל אם ממשיכים את טקס ההשכבה (שיר ערש, נענועים על הידים או בעריסה) עשרים דקות נוספות בערך, עד שהתינוק מפסיק לכווץ את שרירי הפנים, הנשימה שלו הופכת שטוחה וסדירה, השרירים רפויים לחלוטין. כפות הידים אינן קפוצות והידים מטלטלות להן לצידי הגוף. בשלב זה ניתן להניח את התינוק בעריסה מבלי שיתעורר.

  3. תינוקות צריכים את הוריהם כדי לישון לא רק כדי להרדם. אחרי שעה של שינה עמוקה הם חוזרים לזרוק איברים, העינים מרצדות מתחת לעפעפים, שרירי הפנים והגוף מתכווצים. התינוק חוזר למצב של שינה קלה. בשלב הזה יתעורר התינוק אם משהו מפריע לו: כמו רעב, קור, תנוחה לא נוחה. אם דבר אינו מעיר אותו הוא יחזור לשינה עמוקה במחזוריות של 60 דקות (משינה עמוקה לקלה וחזרה) כך שכל שעה בערך התינוק נמצא במצב רגיש שבו הוא עשוי להתעורר. במצב של שינה קלה, די בהנחת כף היד על התינוק כדי לעזור לו לחזור למצב של שינה עמוקה.

  4. שנתם של תינוקות קלה יותר. לא רק שלוקח להם יותר זמן להרדם והם במצב של שינה קלה לעיתים תכופות יותר. יש להם פי שנים יותר פרקי זמן של שינה קלה מאשר למבוגרים. זה אולי נראה "לא פייר" כשאתה הורה עייף, אבל אם מבינים את הסיבה קל יותר להענות לצרכי התינוק ולעזור לתינוק לשמור על קצב השינה הטבעי שלו. טכניקות להרדמת תינוק שמיועדות לעזור לתינוק לישון עמוק יותר לאורך הלילה מתנגשות עם עקרון זה. להתעוררות באמצע הלילה יש ערך הישרדותי. כך מובטח שהתינוק לא ירעב במהלך הלילה, לא ישן עם אף סתום שמקשה על הנשימה או בקור. אם תינוק היה ישן עמוק במשך כל הלילה הוא לא היה מסוגל לתקשר ולבשר על הצרכים הבסיסיים ביותר שלו. השינה הקלה מגינה על התינוק. נניח שהוא היה ישן עמוק כל הלילה. נשמע נהדר! בשביל ההורה אולי אך לא בשביל התינוק. נניח שהתינוק היה רעב, קר לו או שדרכי הנשימה שלו היו חסומות, אך הוא היה ישן עמוק כל כך עד שלא היה יכול לבשר על צרכיו? דפוסי השינה של תינוקות מאפשרים להם להתעורר בתגובה לנסיבות שמסכנות את שלומם.

  5. לעודד תינוק לישון עמוק יותר ולמשך זמן ארוך יותר מוקדם מדי בחייו עלול להיות בניגוד לאינטרס ההשרדותי וההתפתחותי שלו. זרימת הדם למוח גדולה יותר בשלב השינה הקלה – REM – ובשלב זה גוף התינוק מייצר יותר פרוטאין הדרוש להתפתחות המוח. בזמן זה המוח מעבד אינפורמציה שנצטברה במהלך היום ומספק לעצמו תכנים חזותיים שמקדמים התפתחות מנטלית. בשלב הזה המוח העליון הקשור ביכולת מנטלית פעיל יותר בעוד שבעת שינה עמוקה הוא כבה. בשנתיים הראשונות לחייו של אדם הוא ישן יותר והמוח שלו מתפתח מהר יותר מאשר במשך כל חייו.

  6. אז מתי התינוק יתחיל "לישון כל הלילה"? התשובה שונה מתינוק לתינוק. יש תינוקות שנרדמים בקלות אך לא נשארים ישנים. יש כאלו שקשה להרדים אך נשארים לישון כל הלילה. יש כאלו שלא רוצים להרדם ולא להשאר ישנים. בשלושת החודשים הראשונים תינוקות לא ישנים יותר משלוש-ארבע שעות רצוף מבלי להזדקק למזון (כשפורמולה מתעכלת לאט יותר מחלב אם) ויחד עם זאת הם ישנים בין 14 ל- 18 שעות ביום. מגיל שלושה עד שישה חודשים רוב התינוקות מתחילים להיות ערים לפרקי זמן ארוכים יותר במהלך היום ולישון כחמש שעות רצופות בלילה. בגיל זה הם יתעוררו בערך פעם או פעמיים בלילה.

  7. הרגלי השינה של התינוק מראים יותר על אופיו מאשר על יכולות ההרדמה של הוריו. הורים מתגאים בשינה של ילדים כאילו זהו תוצר של הורות נכונה אבל האמת היא שזה לא אשמת אף אחד כשתינוק מתעורר. אחרי חצי שינה בערך, כשמתחילות לצמוח השינים, תינוקות עלולים לחזור לשינה קלה יותר מזו שסיגלו לעצמם. גם ההישגים ההתפתחותיים כמו זחילה, ישיבה והליכה גורמים לתינוק להתעורר כדי "להתאמן" תוך כדי שינה.


נכתב על ידי , 15/4/2007 13:01  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בת: 37




הבלוג משוייך לקטגוריות: 20 פלוס , החיים מעבר לים , הורים צעירים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לEstel אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Estel ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2014 © נענע 10 בע"מ