לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2007

פרסומי חוצות - באינטרנט ובעולם האמיתי


אחד היתרונות הגדולים של סביבה דיגיטלית על פני העולם האמיתי הוא שהרבה יותר נוח לשנות ולהתאים אותה לצרכינו. קחו, כדוגמה, את פרסומי החוצות המציפים את שדה הראייה שלנו. המחשבה כי בכל רגע שאחד מאיתנו לא מביט על פרסומת מישהו מפסיד כסף הפכה הצדקה לכך שכמעט כל שטח פנוי היה לשלט פרסום צעקני. צידי הדרכים, כלי רכב ציבוריים, וקירות של בניינים שלמים. רבים מהשלטים המפלצתיים אסורים לפי חוק, אך זה אינו נאכף. לאחרונה אף החל ח"כ מרציאנו לפעול לשינוי החוק כדי להכשירם. באתרי התוכן הישראלים המצב לא טוב יותר. הגולשים נחשפים למידה עצומה של פרסומות, שרק הולכות ומדרדרות בסגנונן. בשבועות האחרונים הן הגיעו לשפלים חדשים: באנרים ובהם אנשים פושטים ידם ומתחננים להקלקה, ומודעות הכוללות סימן X מזויף, שמפעיל את הפרסומת במקום להעלים אותה (בכל תעשייה שאינה מבוססת על שקרים ומניפולציות הדבר היה נחשב להונאה).

בשני המקרים יש אלטרנטיבה. בסאו פאולו, ברזיל, כבר למעלה מחצי שנה שאחד עשר מיליון תושבי העיר אינם נתקלים בפרסומות. לא בצידי הדרכים, לא על דפנות אוטובוסים וגם לא על קירות רבי קומות. ראש העירייה, ז'ילברטו קאסב, החליט לחסל את מה שהוא מכנה "זיהום חזותי" והעביר חוק האוסר על כמעט כל סוג של פרסום חוצות. מאז, כפי שסיפר לרשת npr העיתונאי ויניסיוס גלבאו, כמו נחשפה עיר חדשה שהיתה קבורה במשך שנים תחת הפרסומות, ופרט לפרסומאים קיימת הסכמה גורפת כי השינוי הוא לטובה.

ישראלים הסובלים מזיהום חזותי יכולים רק לחלום על יום שבו ראש עירייה יגיד למפרסמים "לא!" ויחזיר לשדה הראייה שלנו בניינים וכלי רכב, שמיים ופינות רחוב, אך ברשת הישראלית ניתן כבר מזמן לטהר את הגלישה ולקבל טעימה קטנה מהחיים בסאו פאולו. תוסף קטן לדפדפן פייפרפוקס מעניק לגולשיו חוויית גלישה נקייה מפרסומות. רק תוכן נגלה לעיניו. התוסף (Adblock) בוודאי אינו חידוש או סוד גדול, אך רבים ממשיכים לגלוש בסביבה מזוהמת במקום להתקין אותו. הסבר אחד הוא שהתוסף נדחק לפינה של "מומחי מחשבים", על אף שבפועל קל מאוד להשתמש בו. הסבר פחות אופטימי הוא שרבים הפנימו את זכותם של יצרני התוכן להעמיס עליהם פרסומות עד בלי סוף. היתרון במצב הנוכחי הוא שמשתמשי התוסף נהנים מגלישה באתרים נקיים מפרסומות ואילו האתרים מצליחים להתפרנס מפרסום המכוון ליתר הגולשים.

אך ישנן פרסומות שאי אפשר להעלים באמצעים מלאכותיים. למרות שכיום מיעוט מקרב צופי הטלוויזיה האמריקאים משתמשים במכשירי הקלטה דיגיטליים המאפשרים דילוג קליל מעל הפרסומות, ורק חלקם מבצע זאת בפועל, לפי נתוני חברת נילסן מספר הצבות המוצר בסדרות אמריקאיות עלה בשנת 2006 בשלושים אחוזים. המפרסמים לא לוקחים סיכון ומעבירים את השיווק מהפרסומות אל התוכן. באופן דומה, גם באינטרנט נודדות הפרסומות מ"מקומן הטבעי" אל התוכן עצמו. החל בפרסומות המתחזות לידיעות באתרי החדשות הישראליים ועד לבלוגרים הכותבים על מוצרים שקיבלו חינם. בסופו של דבר, בכל מדיה, הצרכן הוא זה שנאלץ לסנן בכוחות עצמו בין תוכן רצוי לתוכן שיווקי. מה שמחזיר אותנו לעולם האמיתי. למרות שהוא רווי בשלטי פרסומת, אחד היתרונות הגדולים שלו על פני הסביבה הדיגיטלית הוא שיש בו תכנים שקשה להחדיר אליהם מסרים פרסומיים. בפעם הבאה שמישהו ברחוב ממליץ לכם על מוצר חדש, בדקו אם עובר האורח הוא איש זר או חבר. המגמה של פרסומאים לשלם לאנשים כדי שיסתובבו במקומות הומים ויתלהבו בקול רם ממוצרי צריכה שונים נמצאת רק בחיתוליה.
נכתב על ידי , 10/8/2007 10:35   בקטגוריות ביקורת תקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאורן פרסיקו אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אורן פרסיקו ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ