לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2007

עיתונות ויחצנות


בעמודי החדשות של עיתון "הארץ" פורסמה בשבוע שעבר ידיעה קצרה תחת הכותרת "ביקור פצועים". שבעים וחמש מילים ליוו תמונה נאה של רה"מ הלוחץ את ידו של פצוע בבית חולים, כשברקע קצין צה"ל. השלושה צולמו כשחיוכים על פניהם, וגם מהטקסט שלצד התמונה ניתן היה לשאוב עידוד: החייל שידו נלחצת סיפר לרה"מ כי הצליח להגיע בכוחות עצמו לרכב הפינוי, על אף פציעתו.

הקרדיט לידיעה ניתן לכתב "הארץ", ואילו הקרדיט לתמונה ניתן לצלם לשכת העיתונות הממשלתית. פרט אחרון זה הנו רב-משמעות, כיוון שהוא מרמז לנו כי לפנינו לא ידיעה חדשותית של ממש, אלא אירוע שבוים לצורכי תעמולה. במקרה זה, נראה כי תעלול התעמולה נוצר כדי למתן את הביקורת שספג רה"מ על היעדרו מטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השנייה. ביקור הפצועים של רה"מ נערך יום אחד בלבד לאחר היעדרו מהטקס.

בדיקה זריזה באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה מגלה כי אכן מדובר בידיעת תעמולה. יום קודם לפרסום הידיעה בעיתון שחררה לשכת רה"מ הודעה באותו הנושא ממש, עם אותה התמונה בדיוק וטקסט דומה ביותר. השוואה בין הודעת הלשכה לכתבה הסופית מגלה כי הכתב שינה את המילה "היום" ל"אתמול", השמיט את הקטעים התועמלניים במיוחד (החייל מקבל את פציעתו באהבה ואומר שהיא עוד תעשה לו טוב וכד'), וקיצץ תיאורים שחזרו על עצמם. הודעת הלשכה עברה עריכה קלה לפני שהודפסה כידיעה, ידיעה על אודות ראש הממשלה שהוכתבה על ידי באי כוחו.

אין צורך להתרגש, ידיעות חדשותיות המועתקות כמעט מילה במילה מהודעות דוברים ויחצנים הן עניין שבשגרה, ומופיעות לא רק במדורי החדשות של עיתון מסוים, אלא בכל המדורים של כל העיתונים. למעשה, ישנם שיתופי פעולה בין פוליטיקאים לעיתונאים הגרועים בהרבה מהמקרה שלעיל. כאן, לפחות, ניכר באופן יחסי כי מדובר בידיעת סרק. במרבית המקרים הודעות דובר או יחצן מוסוות היטב ונשזרות אל תוך דברי פרשנות המוצגים כעצמאיים או ידיעות חדשותיות המוצגות כרציניות. התדרוך של גדעון סער את בן כספית, שהוצג בסרט "כל אנשי הקמפיין", ייחודי לא במהותו אלא בכך שנתפס בעדשת המצלמה.

בארה"ב, לדוגמה, נוהגות סוכנויות הממשלה להפיק כתבות דמה יחצניות (הן מכונות VNRs – Video News Releases), המועברות לגופי שידור שונים, כולל דברי הקדמה לקריינים. רבות מהן משולבות במהדורות חדשות בלא שום שינוי, ללא ציון מקורן, לעתים אף תוך השמטת עדות לכך שהופקו על ידי ממשלת ארה"ב. בשיטה זו מרוויחים כולם – גופי התקשורת מקבלים כתבות באיכות שידור בלא תשלום, הממשלה מקבלת פרסום חיובי, והיחצנים מקבלים חוזים עתירי ממון להפקות נוספות. רק הדמוקרטיה נפגעת. סוכנויות הממשלה בארה"ב לא המציאו את השיטה, הן הולכות בדרך התוכן השיווקי שתוו תאגידי הענק כבר לפני שנים רבות.

ככל שהדרישה לתוכן עולה, ואילו הזמן, כוח האדם והתקציב של גופי התקשורת מצטמצם, הפיתוי להשתמש בתוכן שיווקי כחדשות גובר. בימינו עוד קיים בדרך כלל שלב ביניים בו עיתונאי טורח לשנות נוסחים, להשמיט חלקים, אולי אף להוסיף מידע שאסף בכוחות עצמו. בעתיד יתכן שמהדורות החדשות יורכבו בעיקר מכתבות שנוצרו על ידי תאגידים מסחריים וסוכנויות ממשלה. כל עוד גופי תקשורת לא מחויבים לציין מי כתב עבורם ידיעה או הפיק עבורם כתבת ווידאו, אין סיבה להניח שזה לא יקרה. משום כך מוטב לאדם צעיר המבקש להטביע את חותמו על עולם התקשורת של העתיד לפסוח על לימודי עיתונאות, ולהירשם בלא דיחוי ללימודי דוברות ויחצנות.
נכתב על ידי , 13/7/2007 14:54   בקטגוריות ביקורת תקשורת  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאורן פרסיקו אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אורן פרסיקו ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ