לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2007

מדורי רכילות


מיתוס ה"סלבריטאי", כפי שניסח זאת לאחרונה השחקן הצעיר ג'וזף גורדון-לוויט, אינו סתם בידור שטחי, אלא חלק מהותי ועצמתי מתנועה גדולה הנעה סביב תאבת-בצע, אדישות והיררכיה, ואשר גוררת את כולנו מטה-מטה למקום נמוך, מפחיד וככל הנראה חלש יותר מאי פעם. גורודון-לוויט הגיע למסקנה זו לאחר שצלמי פפרצי התנפלו עליו ברחוב, אבל לא צריך להיות קרבן של תעשיית הסלבריטאות כדי להסכים עימו. עמוק בפנים יודעים גם צרכני ויוצרי הרכילות שהבחנה זו נכונה, אף כי מעטים יודו בכך.

רמז להבנה כי רוע הוא המחולל את תעשיית הסלבריטאות אפשר למצוא בטון הבולט בתכניות ובמדורים המוקדשים לידוענים. זהו טון של צחוק עצמי, מודעות מופגנת לחוסר החשיבות של התחום. המסקרים את התחום שולחים ללא הרף סימנים לכך שלשונם תחובה עמוק בלחי משום שזהו עלה התאנה האפקטיבי ביותר שלהם: אנחנו לא לוקחים את עצמנו ברצינות, ולכן אי אפשר להעביר ביקורת על תפקידנו בהרס החברה האנושית.

לשניים מהאתרים הפופולריים בישראל, ynet ו-NRG, ערוצי תוכן מושקעים המוקדשים לרכילות סלבריטאים. הגולש בדפי הבית של האתרים ימצא את הערוצים הללו בקלות, שכן הודות לעובדה שבתקופתנו התעניינות בתחום אינה נחשבת לדבר מביש קיבלו שניהם את הכותרת הכנה "רכילות". ב-NRG מדובר בערוץ ותיק, ב-ynet עלה הערוץ רק בסוף 2006, אך המבנה הכללי של השניים דומה למדי.

כבר ממבט שטחי ניתן להבחין כי מבין שני האתרים, אימוץ הז'אנר ב-NRG נעשה בלב חפץ יותר, ומשום כך הוא גם המוצלח מבין השניים. בעוד שבאתר של "מעריב" מקבל ערוץ הרכילות כפתור אדום ומכובד במקום טוב באמצע עמוד הבית, ב-ynet המעבר לערוץ הרכילות הוא באמצעות תפריט צדדי. בכלל, מדובר שם במעין תת-מדור, המסונף לערוץ התרבות, ומשום כך כל ידיעה המופיעה בו יושבת תחת כותרת הגג "תרבות" (שבאנגלית מתורגמת דווקא ל"entertainment").

את שיוך ה"רכילות" ל"תרבות" באתר ynet ניתן לפרש כעדות לכך שהמושג "תרבות" הופך למעין פח אשפה גדול המוכן להכיל כל מה שיזרקו לעברו, כל עוד הדבר יאריך במקצת את חייו, אבל יותר מכך נראה שיש כאן רמז לפשרה לא כיפית במיוחד שעשו עורכי האתר. כאילו הם מבקשים להראות לגולשים עד כמה קשה היתה להם ההחלטה להקדיש ערוץ שלם לתחום. גישה זו בולטת גם מהשוואת סגנון העריכה של שני האתרים.

ניקח, לדוגמה, ידיעת תצלומים (ז'אנר החביב על מדורים מסוג זה) על אודות מסיבה שערך הסופר הטרי מיקי גבע. ב-ynet קיבלה הידיעה את הכותרת "גבעת מלבי כן עונה", כיוון שבאירוע הוגש מלבי, וזאת לעומת "מיקי על הגבע" ב-NRG. הבדל הרמות בין משחקי המילים בולט, וזה לא היה קריטי אלמלא העובדה שמשחקי מילים הם בדיוק הכלי שבו עיתונות הסלבריטאים מסמנת את חוסר חשיבותה שלה, ועל ידי כך מבקשת להימלט מהוקעה פומבית.

מגמה זו ממשיכה ומחריפה בכיתובי התמונות של שתי הידיעות. ב-NRG הכיתובים בנויים כמעט כולם על כפלי משמעות, רובם משעשעים, בעוד שב-ynet הצילומים מקבלים כיתובים אשר מתארים במדויק ובשפה יבשה למדי את מה שעשו המצולמים באירוע.

יחס רציני למושאי הסיקור במדור רכילות הוא מתכון לאסון. מדור רכילות שלא מצהיר בכל רגע כי הוא מתעסק בבידור שטחי יתקשה להשכיח את תאבת הבצע, האדישות וההיררכיה הנוקשה שעומדת מאחוריו. משום כך גם יקל על מלאכת הביקורת עליו: מדור הרכילות של ynet – אתם הורסים את החברה האנושית! מדור הרכילות של NRG – קטעים אתכם.
נכתב על ידי , 6/7/2007 13:16   בקטגוריות ביקורת תקשורת  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאורן פרסיקו אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אורן פרסיקו ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ