לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה



כינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2007

פפרצי בסלולארי


לפני כשנתיים ביצעו נירו-ביולוגים מאוניברסיטת דיוק, צפון קרוליינה, ניסוי בקבוצה של קופי מקק. ראשית וידאו החוקרים, במידה מבוקרת של אכזריות, שהקופים יהיו צמאים. שנית, חילקו להם את המיץ האהוב עליהם במנות מדודות, על פי התנהגותם, וכך הפכו את המשקה לכסף עובר לסוחר. שלישית, נתנו לקופים את האפשרות לבחור בין קבלת מנות קבועות של המיץ, לבין הזכות להתבונן במסך קטן בו שודרו תמונות של קופים אחרים, הממוקמים בראש הסולם החברתי של הלהקה. תוצאות המחקר היו חד משמעיות: הקופים העדיפו להישאר צמאים, כלומר לשלם לחוקרים במנות מיץ, רק כדי להאריך את משך המבט בקופים שעולים עליהם מבחינה חברתית.

בשבוע שעבר החלה חברת "פלאפון" בניסוי בקרב קהל לקוחותיה. החברה הודיעה (כך נכתב ב-NRG) כי היא "מרחיבה את תכניה בדור ה-3”. מעתה, צלמי הפפרצי של השבועון "רייטינג" יצוידו במצלמות וידאו, בכל פעם שיבחינו בסלבריטאי יתעדו את תנועותיו, והסרטונים ממצלמותיהם ישולבו, כך נמסר, ב"חבילת הבידור" של "פלאפון”. קהל הלקוחות של החברה מוזמן עתה לבחור: האם להצטרף ל"חבילת הבידור" תמורת 9.9 ש"ח בחודש (בנוסף על התשלום לחבילת הבסיס של הדור השלישי) ולקבל את הזכות לצפות על גבי המסך הקטנטן בסרטוני פפרצי של ידוענים, או לשמור בכיס כל חודש את ה-9.9 ש"ח לטובת, נניח, כוס מיץ.

אין, כמובן, כל פגם בהחלטה של "פלאפון" להרחיב את תכניה באמצעות סרטוני סלבריטאים. הצהרתו של תומר לוסטיג, מנהל אגף התוכן בחברה, כי "שיתוף הפעולה עם 'רייטינג' יעניק ערך מוסף אמיתי ללקוחות פלאפון" עשויה לעורר צמרמורת או צער, אך מבחינה עסקית שיתוף הפעולה בוודאי לגיטימי, ולאור הידוע לנו על יחסי צרכנים-ידוענים, אף נבון. המטרה היחידה לחיבור בין שתי הפסקאות שלעיל היא לטעון שאנחנו קופים. מה לעשות, רק יצורים מוגבלים בהתפתחותם יהיו מוכנים להשקיע זמן, מאמץ וכספים תמורת הזכות להתבונן בתמונות של אלה הממוקמים מעליהם בסולם החברתי. לא להתרועע איתם ולנסות להידבק בהצלחה שלהם, רק להתבונן בהם.

פעילים בארגונים למען זכויות בעלי חיים מפגינים נגד ניסויים בקופים, ישנם אף כאלה הפורצים למעבדות שמחזיקות בקופים על מנת לשחררם. ספק אם פעיל כלשהו בארגונים המקומיים לזכויות אדם יפעל כדי לשחרר מישהו מאיתנו מתעשיית הידוענים. לא רק משום שישנן בעיות דחופות יותר, אלא גם מפני שמתעשיית הידוענים אין היום לאן לברוח. היא חובקת כול, מקיפה ומתקיפה אותנו במסריה ללא הרף. אחד המסרים החשובים שלה הוא שעצם הפרסום של אדם מצדיק את פרסומו. משום כך, למשל, בכתבת פרופיל על השחקנית אנג'לינה ג'ולי מהגיליון האחרון של המגזין "אסקווייר" יכול להיכתב משפט כגון: “אנג'לינה ג'ולי היא האישה הטובה ביותר בעולם מפני שהיא האישה המפורסמת ביותר בעולם". ההיגיון המעוות הזה, בו המפורסם והטוב שווים ומתחלפים ביניהם, מתקבל היום כבר כמובן מאליו. אם בוחנים דרכו את השירות החדש של חברת “פלאפון”, ההחלטה להצטרף נראית כמעט הגיונית.

באותו ניסוי של קופי מקק בדקו החוקרים ומצאו עוד כי לקופים הצמאים לא היה כל עניין לצפות בקופים בעלי מעמד חברתי נמוך. למעשה, היה צריך לשחד אותם במנות מיץ כדי שיסכימו לבלות זמן מול מסך המציג תמונות של קופים נחותים. אולי בכל זאת התקדמנו מעט באבולוציה מאז היותנו קופים. עובדה – אנחנו כבר מבינים כי עצם הופעתו של אדם על מסך הופכת אותו למפורסם, ולכן גם בעל עמדה חברתית בכירה, ומשום כך גם ראוי שנתבונן בו, אפילו אם זה רק בסלולארי.
נכתב על ידי , 28/6/2007 22:24   בקטגוריות ביקורת תקשורת  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאורן פרסיקו אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אורן פרסיקו ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2019 © נענע 10 בע"מ