לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

ברוכים הבאים


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2006

פולין??? - כאן ירושלים


מפולין לירושלים

- לא נוסעים לטומאת פולין

מאת

יוסי כרמל

הקדמה

גדולים, חשובים וניצולי שואה, חלוקים אם לנסוע לפולין.

במחלוקת זו טיעונים ל"שם שמיים", אך מעורבים גם אינטרסים כלכליים

 - כסף ורווחים מעסקי הנסיעות.

במלוא הכבוד לחולקים ל"שם שמיים",

אני תומך בהנחלת מורשת השואה רק בארץ ישראל, מבלי לנסוע לפולין.

הנחות מוקדמות:

    ¨          "המוציא מחברו - עליו הראיה".

ישיבת ארץ ישראל היא תמיד מצווה, והיציאה ממנה לטומאת הגלות היא עבירה, אפילו יציאה זמנית.

לכן כל המוציא מארץ ישראל - עליו הראייה - מה היא העילה ליציאה מהארץ?

היכן עוד ראינו ושמענו שצריך לנסוע לגלות?

    ¨          "מפני חטאינו גלינו מארצנו", הגלות היא אילוץ, עונש וטיפול א-לוקי (הרצי"ה קוק).

והנה - כאן תרבות אנשים הרואה אידיאל חינוכי בנסיעה לטומאת הגלות!

    ¨          לא לחינם חז"ל אסרו את הגלות. כל פגישה עם טומאה, אפילו לזמן קצר,  כרוכה בהרס והשפעות רעות (היא מעין בית קברות (=הגר"א), או בית חולים).

השואה היא ניתוק

לפי מיעוט הבנתי בתורת הרב צבי יהודה קוק, המסר הא-לקי שבשואה הוא - ניתוק. ניתוק קשה, מלא ומוחלט מטומאת הגולה, לקראת חידוש חיינו בארץ ישראל, בראשית צמיחת גאולתנו.

ה' רוצה שנהיה פה, ולכן החזיר אותנו לארצנו, הולך וגואל אותנו יתברך, האם ראוי לשוב לטומאת הגלות, בניגוד למגמה הא-לוקית?!

האם הרב צבי יהודה קוק היה תומך בנסיעות לפולין?

אין "מעט שואה"

הנוסעים לפולין מבקשים להזדהות עם הנספים. לצורך כך הם מקבלים על עצמם כביכול "מעט שואה" - הליכה במסלול שלהם, עמידה במשרפות ועוד.

אך מול השואה הכוללת, הגורפת והטוטלית, אין "מעט שואה". הנוסעים לפולין לעולם לא ירגישו את התחושה האמיתית של השואה, ולא יבינו שום דבר יותר רק בגלל שעמדו במשרפות, אין זו אלא החמצה.

יש לבדוק - האם הממצאים בפולין הם מקוריים, או שהרשויות בפולין שיפצו אותם, כדי למשוך את תיירי השואה?

עשה טוב?

ארץ ישראל היא סביבת הגידול המושלמת והבלעדית לעם ישראל, לאורה יש לחנך. כל דבר ראוי שייעשה כאן, גם סדרות שואה.

כמו שלא אוכלים טרף, כדי להכיר בחשיבות הכשרות, אין צורך להרחיק עד פולין כדי לראות את חשיבות ארץ ישראל, זהו חינוך בדרך השלילה.

חשיבות ארץ ישראל יש ללמד באופן חיובי - על ידי הזרמת עוד אהבה, עוד קדושה והסברה חיובית. ומניעת קשר וביקורים בגלות.

האם המבקרים בפולין גמרו כבר  את אתרי ירושלים? צפת? טבריה? חברון? מה סדר העדיפויות כאן?

השואה היא תוצאה של חרפת הגלות, והגלות היא השפלה, אונס ורצח.

אישה שחלילה הושפלה, נאנסה ונרצחה במקום מסוים, האם יעלו בני משפחתה על הדעת להפוך את המקום לאתר סיורים וטיולים?!

השורשים הם רק בארץ ישראל. כאן מחנכים לתורה, לבנייה, זקיפות קומה ועצמאות, ערכים של "עשה טוב", בגולה נאלצנו ל"סור מרע".

­הלם, לא חינוך

יש טוענים כי הלם הנסיעה הביא למגמה חיובית בהתנהגות כמה תלמידים.

   ¨   על כמה תלמידים זה פעל?

   ¨   מה ההוכחות שזה קרה בזכות פולין?

   ¨   כמה זמן השינוי מחזיק מעמד?

   ¨   מה איכות השינוי בעקבות הלם המוות והרצח? האין זה הרס של חלק מן האישיות? ממתי מחנכים בטראומות???

אצל תלמידים שאני פגשתי השינוי החיובי לא היה גדול, וחלף לאחר זמן מה.

לעומת זאת אני מכיר תלמידים שחזרו מעורערים בטראומות ופחדים, והתקשו להתאושש זמן רב.

חינוך הוא הליך בנייה חיובי, שכלי ומתמשך. לא בקפיצות, לא בהלם ו"עכשוויזם".

הגברת האנטישמיות

כמו שה' נתן את ארץ ישראל רק לנו, - כך פולין שייכת לפולנים. הנוכחות היהודית וביקורי ה"שורשים" שם מעוררים אנטישמיות מיותרת. כמו שברצוננו לחנך את הגויים כי "זו ארצנו",  ואין להם שורשים בארץ ישראל, כך עלי להימנע להופיע שם בטיעונים של "שורשים".

אין כל צורך להפגין לעולם דרך פולין כי היהודים קיימים. מדינת ישראל, עטורת טנקים, מטוסים ואולי כוח גרעיני, היא הוכחה ברורה מאד.

שורשים וחיים יהודיים?!

יש הסבורים כי ראוי לבקר "ביקור שורשים" ולראות חיים יהודיים שאבדו.

מה נאמר אם האתיופים ידרשו מחר, על פי קו זה, ביקור באתיופיה, והרוסים ברוסיה, והסינים בסין, והמרוקאים למרוקו, האם זו תפארתנו, שיוצאי כל גלות יחזרו לבקר בה, ולחונן את עפרה?

יהודי הגלות אולצו להיות שם בפקודה א-לוקית, אך שורשינו הם בארץ קודשנו, בארץ ישראל, היא בית חיינו המושלם והבלעדי, כאן נבנה חיים יהודיים.

חידוש הגלות?

המערכת לארגון הנסיעות - מנהלנים,  טבחים, מאבטחים, מדריכים, רופאים, סדרני תחבורה וכו' - וילדיהם ורבניהם ומוריהם, ומקווה ובית כנסת ובית ספר, האם באנו לחדש קהילה לתפארת בגולה הדוויה?

סיכון בטחוני

הנסיעות לגלות מסוכנות מאד, וקיימות כל העת התרעות ביטחוניות מפני חלילה פיגועים שם. קבוצות תלמידים ישראלים בגלות הם מטרה נוחה להתקפות מחבלים, ולכן ניתנת אבטחה כבידה. מי מתיר לקחת סיכון זה? האם נחכה לוועדת חקירה?

תקציבים

       1.         בארגון בתי הספר, נוסעים לפולין תלמידים עשירים בעלי יכולת, ותלמידים מעוטי יכולת לעיתים נאלצים להישאר, תיתכן אפליה חינוכית מאורגנת כזו?

       2.         האם הנסיעות לגלות גוזלים כספים שיכלו לקבל בארץ המוסדות להנצחת השואה?

       3.         למה לפרנס את הגויים במיטב כספנו, האם ניתן לגויים להרוויח שוב מהשואה?

מצרים - לא תוסיפו לראותם

ה' ציווה עלינו בסיום גלות מצרים - לא להוסיף לשוב לשם!

(שמות י"ד, י"ג, דברים י"ז ט"ז, רמב"ם מלכים ה' ז').

במובן הרעיוני - האין זה תקף ביתר הגלויות?!

פתרון מועיל

אבקש להציג כאן שיטה שנבנתה על ידינו. והמוכרת היטב לתלמידינו, להוריהם ולמשפחותיהם:

פגישה עם ניצולי שואה

התלמיד/ה נפגש באורח אישי עם ניצול השואה, לאחר שהבין את הרקע ממנו בא, והכין שאלון מפורט (בהדרכת המורה, פרטים אצלי) על מסלול חייו. התלמיד/ה מראיין את הניצול, שומע את סיפורו, יוצר עמו קשר אישי, ולומד כיצד שיקם את עצמו, ויצר קשר של חיים - בארץ ישראל.

במשפחות רבות ראיין הנכד/ה את הסבא/סבתא, וכך נודע למשפחה לראשונה(!) על שעלה בגורלם.

דבר זה היה כרוך בהתרגשות גדולה.

כך לומדים על המוות דרך החיים.

סיכום

בארץ ישראל ממלאים את צוואת השואה.

משה'לה ושרה'לה - קורבנות השואה - לא זכו,

אך אנו מוכיחים כי קורבנם לא היה לשווא.

עוד בניין, עוד מצווה, עוד לימוד, עוד חיים.

נוכחותנו השלמה בארץ ישראל -

היא ניצחוננו על הגלות.

 

 

 

הכותב

מורה לנושא השואה, מנהל מכון הצבי ישראל, בנשיאות הרב שלמה אבינר שליט"א.

המכון מלמד את נושאי השואה לאור האמונה.

ומקיים הדרכות ושיעורים, וסיורים תורניים באתרי השואה.

להזמנת הדרכה: יוסי כרמל הצבי ישראל.  09-7920339, 054-5383270

גינות שומרון ד"נ שומרון 44853.  

 הנצחות יתקבלו ברצון

 

 

 

נכתב על ידי , 8/8/2006 00:31  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

מין: זכר




1,545
הבלוג משוייך לקטגוריות: חטיבה ותיכון
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליוסי כרמל אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יוסי כרמל ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2018 © נענע 10 בע"מ